• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska barnvakten vara nykter?
  • Fiyali

Röstade "ja" utav den anledningen att jag själv aldrig skulle vilja vara påverkad när jag hade ansvar för någon annans barn.
    Skulle inte blir arg eller upprörd om mamma drack ett glas vin när hon satt barnvakt.
    Men när jag hör ordet "barnvakt" så låter det för mig som någon som kommer in i ens hem och får betalt för att passa barn. Och skulle jag vara "barnvakt" i ordets bemärkelse skulle jag som sagt själv aldrig dricka.

• Kazeer

Inget av alternativen passar. Ett glas vin/öl skulle jag inte säga något.

När vi behöver barnvakt till våra barn, så är det mina föräldrar som ställer upp. Om min mamma vill dricka ett halvt till ett glas vin till maten, så får hon gärna göra det. Eller om min pappa skulle dricka ett litet glas portvin - fine! Att de eventuellt inte skulle kunna köra bil till akuten spelar ingen roll, eftersom ingen av dem har bil. Och ingen av dem skulle dricka sig i närheten av berusade vare sig de är barnvakt åt våra barn eller vid något annat tillfälle.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Tokstolla

Så länge barnet inte kan prata och tala om vad som nu skulle bekymra det så räknar jag med att det hålls nyktert precis så som vi gör med vårt barn. 

Men egentligen tycker jag att man ska inte vara mer berusad när man har ett litet barn än att man kan sätta sig bakom ratten och köra. 

• Lantani

Nej inte alls, iallafall inte om det är en fredag eller lördagskväll. Sonen sov över hos mormor och morfar mellan lördag-söndag, då hade de delat på en flaska vin och det gjorde inte oss något. Mamma frågade tom innan, så att antingen vi eller dom skulle vara nykter ifall sonen ville hem. Vi drack ingeting hemma (så vi hade hämtat om det varit så) och allting gick så bra.
    Däremot hade jag inte gillat ifall de drack mer än vad de gjorde.

Alvin 081114 och Alice 100807
  • lunkentuss

De ska vara så pass nyktra att de kan köra bil. Om nåt skulle hända så de behöver köra till tex akuten med barnet.. Vi kanske inte alls är tillgängliga så snabbt -eftersom vi bett om barnvakt..

Sen om tex farmor OCH farfar har barnen o en så gärna vill dricka nåt just då så är lite öl/vin okej, sålänge de inte blir "påverkade"  s a s... Men en måste kunna köra bil anser jag!

• hellekis

Jag tycker det beror helt paa vem som sitter barnvakt, sitter min sons mormor eller farmor barnvakt saa faar naturligtvis ta ett glas vin om dom vill.. Men aer det tex. en vaenninas 20 aariga dotter som sitter barnvakt saa vill jag inte att hon ska dricka. Beror helt paa personen som sitter barnvakt.

• älskarlivet81
    lunkentuss skrev 2011-01-17 14:26:23 följande:
    De ska vara så pass nyktra att de kan köra bil. Om nåt skulle hända så de behöver köra till tex akuten med barnet.. Vi kanske inte alls är tillgängliga så snabbt -eftersom vi bett om barnvakt..

Sen om tex farmor OCH farfar har barnen o en så gärna vill dricka nåt just då så är lite öl/vin okej, sålänge de inte blir "påverkade"  s a s... Men en måste kunna köra bil anser jag!
    Om farmor/farfar inte har bil/körkort då? Hur löser man det då? får de inte passa alls då?
  • Hannah76
    lunkentuss skrev 2011-01-17 14:26:23 följande:

Och om ingen har körkort/bil?
Svar på tråden Ska barnvakten vara nykter?