• sofieann

Hur hinner man laga all mat från grunden?

Alltså, varje gång jag läser trådar om folk sm lagar all sin mat från grunden så undrar jag samma sak. Hur fasiken hinner ni? Med jobb och dagishämtning och tvätt och städ och ja, allt tråkigt som ska hinnas med varje dag, hur hinner ni? Ge mig lösningen så att jag också kan lära mig

• Svar på tråden Hur hinner man laga all mat från grunden?
  • Hannah76

Det behöver ju inte ta lång tid.

Vad lagar du för mat? Vad är det för halv- och helfabrikat du använder?

• Kazeer

Vad är definitionen av att laga mat från grunden?

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • sofieann

Tja, bröd framför allt. Men säg att man är hemma från jobb/dagis kl 5. Då har barnen ätit sitt mellenmål halv 3, så maten ska ju stå på bordet ganska snabbt. Ska man då ställa sig och rulla köttbullar, skala potatis, göra sås och sallad... Ja det tar ju iaf en timme. Och med barnen hängandes vid fotknölarna så... 

• Nalle har ett blått hus

Bra och vällagad mat är precis lika lätt och enkel att göra som halvfabrikat eller skräp...

Jag jobbar mer än heltid, har ett hem att ta hand om, man och allt men ändå lagar jag, i princip, all mat från grunden och en söndag i månaden lagar jag massor av mat och gör matlådor till frysen som det finns att ta fram av när lusten eller fantasin tryter.

Och det är inte snabbmakaroner och falukorv vi äter utan olika grytor, kött, fisk, fågel, vegetariskt, sallader, soppor och såser... allt!

Titta gärna in på min lilla matblogg om du vill ha lite inspiration och recept... Det finns inte jättemycket där än, men det fylls på allt eftersom tiden går och det finns bilder och beskrivningar så det ska vara enkelt att följa...

middagar.loveeatpray.com

• Hannah76

Du kan ju göra många köttbullar och frysa in tex. Potatis kan skalas kvällen innan och stå en skål med vatten.

Äter ni vitt bröd så kan  du sätta en enkel deg på kvällen, ställa in i kylen, ta fram på morgonen och hälla upp degen på bänken och bara skära rutor och lägga på plåt, grädda i ca 15 min.

• sofieann
    Kazeer skrev 2011-01-17 14:56:44 följande:
    Vad är definitionen av att laga mat från grunden?
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.

Ja, den eviga frågan

Min definition av att laga all mat från grunden är inte att mala sitt eget mjöl eller att slakta sin egen kossa, men inte heller att värma färdiga köttbullar eller att göra pulverms. Maten är inte hemlagad bara för att man använt sina egna kastruller.
  • IssaPissa

Vet vi att vi kommer hem sent förbereder vi så mycket vi kan dagen innan. Men tycker inte att det tar så lång tid ändå fast vi är ju å andra sidan vana att alltid rulla våra egna köttbullar, alltid panera fisken själva osv.

När dottern fått mellis hinner jag få en stund för mig själv och sätter sedan fart med middagen.

• Kazeer
    sofieann skrev 2011-01-17 15:01:03 följande:
    Ja, den eviga frågan

Min definition av att laga all mat från grunden är inte att mala sitt eget mjöl eller att slakta sin egen kossa, men inte heller att värma färdiga köttbullar eller att göra pulverms. Maten är inte hemlagad bara för att man använt sina egna kastruller.
    Då har vi nog samma definition
  • sofieann
    Hannah76 skrev 2011-01-17 15:00:24 följande:
    Du kan ju göra många köttbullar och frysa in tex. Potatis kan skalas kvällen innan och stå en skål med vatten.

Äter ni vitt bröd så kan  du sätta en enkel deg på kvällen, ställa in i kylen, ta fram på morgonen och hälla upp degen på bänken och bara skära rutor och lägga på plåt, grädda i ca 15 min.
    Står man på helgen och rullar köttbullar då? Bra tips iofs, det ska jag nog göra Hur funkar det med jäsningen av brödet då?
  • Chrome

Planering och stor frys är grejen.

Skaffa recept du gillar som går relativt snabbt att göra.

Avsätt tid för matlagning (var gärna mätt när du sätter igång) och laga flera rätter samtidigt, till exempel spaghetti, köttfärssås och ris på spisen och flygande jakob i ugnen. Medan ugnen är varm kan du vispa ihop en ugnspannkaka som åker in efter flygande jakoben.

Skaffa bra redskap. Ett par riktigt  bra knivar är A och O, utan bra knivar är matlagning sååå mycket jobbigare. Skaffa en bra hushållsassistent för att riva och skiva saker, det går väldigt mycket fortare då.

Svar på tråden Hur hinner man laga all mat från grunden?