• TeamX

Namnångest, vad sägs om Alex?

Näää....nu får jag ta och bestämma mig snart!

Funderar på det här med pojknamn.
    Hade en tråd för ett tag sedan, men blev ändå inte klar med något namnval för lillebror som skall komma.

Storebror heter Max (och halvbror till bebisen heter Felix).

Har fått för mig att det vore kul med ett namn med x i (och helst på slutet av namnet).
    Vad gillar ni Alex?

Annars kanske ett namn som börjar på M
    eller ett kort, fint pojknamn överhuvudtaget.....

Suck...svårt detta!
    Förslag mottages varmt, och åsikter om namnet Alex (både bra och dåligt).

Tack!!

• Svar på tråden Namnångest, vad sägs om Alex?
  • Mother of 5

Det gillas iaf av mig. Min 3-åring heter så. El ja, på pappret står det Alexander men vi säger ju Alex.

• BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå

Tycker betydligt mer om Alexander.

• Akleja

Mitt favoritnamn ;) Har en son som heter Alexander men som vi ofta kallar för Alex. Tänkte först döpa honom till just Alex men det föll på Alexander för att det lät bättre tillsammans med efternamnet.

Första namnet jag kom på att tänka på när du skriver att namnet gärna ska sluta med x och sedan att du efterlyser namn på M... var Maddox. (och Max men det heter ju storebror så det går ju bort :))

• Kya

alex är jättefint, tycker jag. kör på det!

F och L, mina stjärnor :)
  • Leonike

Axel då? Jättefint namn tycker jag.
    Annars Sixten? Alex är väl ganska fint men känns som ett smeknamn, hellre Alexander då.

• martinan

min kille heter alex och de e fiiint! fast många kallar honom alexander och tror att alex bara är ett smeknamn.

• Vulpecula

Pollux, Onyx, Rex? Nej, Alex är nog det bästa om det ska sluta på x, men jag tycker att det är ett smeknamn. Annat med X i: Sixten, Axel, Alexis, Alexius, Dexter, Xander.

• DenNamnbitne

Njae Alex gillar jag inte. Däremot är Alexander fint. Fenix är fint men det är för likt Felix. Andra alternativa namn som slutar på x är väl Pollux (som Vulpecula skrev) och Styx (men det är ju ingen trevlig association). Om det nödvändigtvis ska finnas x i namnet är Axel det finaste namnet. Det är till skillnad från Alex mycket fint. På M finns det några fina namn:

Manfred
    Mille
    Melker
    Moses
    Malte
    Magnus

Lycka till!Tomte

• nelli08

Alex är fint! Passar med Max & Felix..

Svar på tråden Namnångest, vad sägs om Alex?