• csv

Hosta i över 1 månad.

Min dotter på snart 5 år har haft en skrällande hosta i lite över 1 månad, vissa dagar
    har o feber andra inte, vissa dagar är hon jätte pigg andra super gnällig.
    Hon har varit hemma från dagis nästan konstant, några dagar har
    hon varit där, nu är hon hemma sedan 1 vecka.
    Vi har varit hos läkaren 2ggr, virus inget att göra, har fått 2 olika sorters hostmedicin ingen större verkan.
    Vi håller på att gå varandra på nerverna.
     söker efter tips så hon kan bli bättre.

• Svar på tråden Hosta i över 1 månad.
  • BVC Sköterskan

Hej!

Denna vinter har varit/är tuff på många sätt. Den är kall och mörk och det i sin tur gör att vi är inomhus mycket mer, vilket gör att virus och bakterier sprids snabbt. Många har drabbats av både magsjuka, influensa och vanligt förkylningsvirus flera gånger om. 

Jag förstår att det är jobbigt. Som tur är går vi mot ljusare och mildare tider. Under tiden kan man bara försöka hålla sig frisk genom att vara hemma och vila den tiden man är sjuk, se till att få en dos utomhusluft/ljus varje dag och ta extra tillskott av vitaminer är inte fel. Kolla på apoteket vad de rekommenderar för barn i hennes ålder. 

Min erfarenhet är att hostmedicin inte alltid är så effektivt, ibland hjälper varm dryck minst lika bra. Lägg några böcker under hennes sängben, så att hon kommer upp med huvudänden och låt henne ha ett glas vatten vid sängen. Ge näsdroppar till natten nu när hon är sjuk. Efter en månad borde dock hostan blivit bättre, om hon inte åkt på något nytt förstås. 

Att barn drabbas av många infektioner och att de kommer som en anhopning under vinterhalvåret kan man förvänta sig. Det är däremot viktigt att man kan avgöra när den ena infektionen är över och nästa tar vid, vilket man tydligt kan se i din dotters fall (feber ena dagen, pigg andra dagen..).

Med andra ord; se till att hon får i sig dagligt behov av vitaminer, komma ut minst en gång om dagen, vila och framför allt håll ut!, det blir bättre. Solig

MVH Christine

• csv

Tack så mkt, man blir ju orolig, det ät väl så att hon har haft flera olika som gått in i varandra.

Svar på tråden Hosta i över 1 månad.