• MaryD

Lunch & mellanmål att ta med till skolan?

Hejsan!

Jag behöver tips på lunch och mellanmål som jag kan ta med till skolan och äta under dagen. Det finns inga möjligheter till kylskåp eller uppvärmning, så det ska kunna ligga i väskan hela dagen.

Väldigt tacksam för tips! 

• Svar på tråden Lunch & mellanmål att ta med till skolan?
  • MaryD

Kylväska som ryms i väskan? Coolisch! Vad är det för en kylväska?

• canmamma

Smörgåsar, yoghurt, pankakor, pastasallad, kokta ägg, frukt, grönsaker i bitar och stavar, torkat sjögräs, nötter och torkad frukt. Frys in juicepaket och använd som kylklamp. Klarar du av termos så kan du ta med soppor, eller varmvatten till nudlar.

Ta med saker som du kan preppa i skolan tex frallor och tubost eller flingor och ta med yoghurt eller fil eller en flaska dressing som kan användas till dipp för grönsaker och sallad.

Smaklig måltid.  

• wity

Soppa (i en termos).

♥ Tyra 031010 ♥ Wilhelm 050628 ♥ Alvin 100826 ♥
  • wity
    canmamma skrev 2011-01-17 18:08:03 följande:
    Smörgåsar, yoghurt, pankakor, pastasallad, kokta ägg, frukt, grönsaker i bitar och stavar, torkat sjögräs, nötter och torkad frukt. Frys in juicepaket och använd som kylklamp. Klarar du av termos så kan du ta med soppor, eller varmvatten till nudlar.

Ta med saker som du kan preppa i skolan tex frallor och tubost eller flingor och ta med yoghurt eller fil eller en flaska dressing som kan användas till dipp för grönsaker och sallad.

Smaklig måltid.  
    Torkat sjögräs??
    ♥ Tyra 031010 ♥ Wilhelm 050628 ♥ Alvin 100826 ♥
  • oOMayaOo
    MaryD skrev 2011-01-17 17:56:50 följande:
    jag tänker inte på nån speciell, jag har sett flera som skulle få plats i en ryggsäck.
  • BuoBä
    MaryD skrev 2011-01-17 17:56:50 följande:

På sommaren brukar det finnas små, mjuka kylväskor att köpa överallt, tex Clas Ohlson, Biltema, mackar, ica, Åhlens... De är stora som ett sexpack burköl ungefär. Såhär års är det inte riktigt säsong, men om du frågar runt så är det säkert någon som har.

"Fattigmansversionen" är att vira in matburken och en kylklamp i en tidning, och stoppa i en plastpåse.

• La Lola

Köp en mat-termos så kan du ju skicka med vad som helst som ska ätas varmt.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • La Lola
    La Lola skrev 2011-01-17 18:18:24 följande:
    Köp en mat-termos så kan du ju skicka med vad som helst som ska ätas varmt.
    ta med menar jag.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • canmamma
    wity skrev 2011-01-17 18:10:00 följande:
    Torkat sjögräs??
    Ja, nori alltså. Jag vet att det inte är sjögräs på svenska utan snarare (röd)alger och tång, men sea weed på engelska. Och super gott. Lite som chips fast nyttigt.
  • Denebola

Jag brukar aldrig ha kylväska till mina matlådor, ser inget behov. Dock har jag uppvärmningsmöjligheter. Men kylväska känns overkill (om det inte är typ mitt i sommaren, men då har jag ju sommarlov ).

• MaryD

Många bra förslag, tack  

Nu är det ju lite lättare att ta med mat, men snart blir det varmt och då blir allt så äckligt om det ligger i väskan i värmen.

Jag ska kolla upp mattermos och liten kylväska.

Fortsätt gärna med förslag... det är många dagar och flera mål mat per dag    

• MygganMy

Varmkorv i termos och bröd http://www.primus.se/Templates/Pages/Product.aspx?Itemid=38026
    Pastasallad
    Sallad
    Ägg
    Soppor/grytor
    Wraps/ kalla mackor
    Köttbullar och makaroner /i termos)
    Ungspannkaka
    Plättar
    Pizza
    Pizzabullar (gör pizza, men rulla ihop,, skär, sätt i bullform och grädda)

Allt som du inte behöver blanda känns frächare tex. två termosar en till pasta en till köttbullar, kom ihåg att du kanske inte kokar pasta helt klar, då den kommer ligga i värme och gå färdigt...:)

Lycka till! My

Svar på tråden Lunch & mellanmål att ta med till skolan?