• troddeduja

Stor tomt, får eller getter som extra "gräsklippare"

Vi har en ganska stor tomt, ca 2600 kvm, nästan bara gräs (gammal vall). Funderar nu på att ha får eller getter där som extra "gräsklippare", älskar djur och det skulle vara roligt för barnen.
    Men hur stor yta behöver de per djur? Vilket djur är lämpligast? De är ju flockdjur, räcker det med ett par tre stycken? Vilket kön? Behöver man tillstånd när man bor i ej stadsplanerat område? Kostnader?
    De skulle isåfall få gå ute året runt med ett välbyggt vindskydd/ligghall.

Nån som kan hjälpa mig med tips och råd?

• Svar på tråden Stor tomt, får eller getter som extra "gräsklippare"
  • Lumo

Tänk på att de luktar, bajsar o drar till sig flugor som kommer komma in. Själv tycker jag din tomt är i minsta laget för tex får. Dessutom kan de vara farliga mot barnen. Gätter är ännu elakare, om de så behagar Skaffa kaniner i bur istället om barnen ska klappa något. Eller ankor (stinker åxå). Eller höns.

• marsmarsmåne

En tomt är för liten för får och get att klara sig på. Det skulle snabbt bli upptrampat och växa för dåligt. Dock kan ni låna får av någon att ha på bete under en sväng på våren och en på sommaren. Då de är flockdjur bör man ha 3 st eller 1-2 tackor/getter med lamm/killingar.

Jag skulle rekomendera gäss, änder (om det finns eller kan fixas bad möjlighet) eller kaniner.

• kutiom

Sedan äter getter allt och vad jag märkt tycker dom bättre om just det dom inte får äta så just gräs är väl inte favoritfödan. Kaniner äter inte tillräckligt för att klippa gräset. Hästar kan få det ganska fint men dom trampar däremot sönder gräsmattan lite mycket så enklast är nog faktiskt en simpel gräsklippare - om man då inte kan få lånat några snälla får (är lyckligt omedveten om vad dom kan ställa till med )

• Lumo

Gäss kan nog vara olämpligt med barn då de är otroligt vaktiga, värre o otäckare än värsta vakthunden. De kan gå till anfall även mot tomtägarna... Hehehe

• vimsigastemamman

Är det hela tomten som är 2600kvadrat eller är det den delen du vill hägna in?

• Parniara

Vi har 6000 kvm vall på vårt sommarställe som vi har haft fårklippning på. Då lånade vi 5 får av en lokal bonde som var där några veckor 2 gånger per år. sen slutade han med djur och då lånade vi hans traktor istället. som barn gillade jag fåren bättre, men som vuxen tycker jag att han kommer och slår med sin traktor på 20 min är klart smidigare.

• tokigmamma

Kan bara avråda er stark från att skaffa får eller getter när ni har så pass liten yta att hålla dem på. Har man både får och getter så blir vallen fin men de äter även blommor, buskar, träd, målarfärg, plast mm... Och de där satans getterna rymde konstant, de är som råttor och kan ta sig igenom det mesta. Vet inte hur många gånger jag har jagat ut dem från ställen de inte ska vara, värst var när getterna hade fått upp dörren och gått upp för trappen och rotade i köket när jag kom in. SkrikandesSå summan av det hela är att det är en bra mycket bättre och enklare investering att köpa en åkgräsklippare...

Svar på tråden Stor tomt, får eller getter som extra "gräsklippare"