• draken81

AD- droppar

Hej.
    Har ju blivit informerad om att man gärna ska ge AD-droppar upp till 5 års ålder, eller det kanske bara är D-droppar nu för tiden? Hur som helst, så ger jag inte min 3-åring det längre, men ger henne däremot  eksimo fiskolja, som både innehåller A och D vitamin. Min fråga är, räcker detta? Hon har lite problem med växtvärk periodvis och undrar om detta kan påverka, då jag tycker hon har oftare ont de perioder vi "slarvat" med fiskoljan. Hon äter bra i övrigt, och dricker mjölk, äter fil och ost varje dag, men undrar också om det finns något mer att göra för att hon ska slippa ha sån växtvärk? Verkar bli värre när hon rört på sig mycket, gått mycket eller varit aktiv mycket under dagen.
    Tack på förhand.,

• Svar på tråden AD- droppar
  • BVC Sköterskan

Hej!

D-vitamin rekommenderar man att ge tills barnet är minst två år. Man rekommenderar dock upp till 5 år, om barnet är mörkhyad (pga sämre förmåga att producera D-vitamin) eller om barnet inte får tillräckligt varierad mat och av någon anledning inte vistas utomhus speciellt mycket. 

Man rekommenderar inte att ta mer en ett tillskott av d-vitamin, med risk för överdosering, om inte läkare bedömt annorlunda.

Växtvärkens orsak är ännu okänd. Man vet dock att barn i förskoleåldern och upp mot puberteten kan besväras av det. Att massera, stretcha och hålla benen varma, t ex med benvärmare, har dock visat sig hjälpa till viss del. Har barnet mycket besvär kan man erbjuda paracetamol, det är dock inget man skall erbjuda regelbundet. Om det har något samband med vitaminbrist vet man, enligt min erfarenhet, inte. Tycker du dock att hon inte besväras lika mycket då hon får vitamintillskott, så ska du naturligtvis ge det. 

MVH Christine 

Svar på tråden AD- droppar