• myopinion

Hjärtklappning m.m. vid intag av alkohol

Min sambo får hjärtklappning, ont i ryggen, bröstkorgen och det blir jobbigt att andas när han dricker alkohol. Hjärtat slår fruktansvärt snabbt, jag kan känna det med handen utanpå.
    Ibland kommer det när han bara druckit nån öl eller cider men ibland krävs det större intag än så. Det går oftast över efter en timme ibland två.

Jag undrar vad det kan bero på? Senaste gången åt halv en halv daim och då lugnade det ner sig relativt snabbt efteråt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-17 21:57
    *han inte halv

• Svar på tråden Hjärtklappning m.m. vid intag av alkohol
  • Lollilock

Jag hade avstått alkohol och kontaktat läkare.
    Oavsätt om hans halva dajm hjälper.

• I have a kid

tkr det låter som en panikattack/ångest attack!
    jag har fått så då jag druckigt öl förut hade då panikångest,

är det samma styrka hela tiden under 1-2 timmar ? eller går det i intervaller.

( se att daimen hjälpte kan ha å göra med att han sitter ner fokuserar sig på nått annat)

• myopinion
    I have a kid skrev 2011-01-18 02:58:28 följande:
    tkr det låter som en panikattack/ångest attack!
    jag har fått så då jag druckigt öl förut hade då panikångest,

är det samma styrka hela tiden under 1-2 timmar ? eller går det i intervaller.

( se att daimen hjälpte kan ha å göra med att han sitter ner fokuserar sig på nått annat)
    Grejen är att han får det varenda gång, och har varit så nu i 1½ år skulle jag tro.
    Ja det är samma styrka säger han.
  • I have a kid
    myopinion skrev 2011-01-18 17:59:48 följande:
    Grejen är att han får det varenda gång, och har varit så nu i 1½ år skulle jag tro.
    Ja det är samma styrka säger han.
    Okej...han får det ALDRIG annars då?
  • Nanniii

Tror också det kan vara ångest eller liknande ., men för att vara helt säker så hade jag kontaktat läkare . Jag har Levt med liknande i flera år . Symtomen kan vara som värsta tänkbara sjukdomen . Har han kännt av oro och så i kroppen också ?

• myopinion
    I have a kid skrev 2011-01-19 02:23:40 följande:
    Okej...han får det ALDRIG annars då?
    Nepp, ALDRIG. Bara när alkohol har intagits
  • I have a kid
    myopinion skrev 2011-01-20 01:31:45 följande:
    Nepp, ALDRIG. Bara när alkohol har intagits
    Låter som ångest!

( har han jobbigt över nått jobb/privatliv )

( något som han grubblar på ?
  • myopinion
    I have a kid skrev 2011-01-20 01:47:33 följande:
    Låter som ångest!

( har han jobbigt över nått jobb/privatliv )

( något som han grubblar på ?
    Nope, hann har haft så i 1½ år. Han har inga problem säger han...
  • I have a kid
    myopinion skrev 2011-01-20 23:48:36 följande:
    Nope, hann har haft så i 1½ år. Han har inga problem säger han...
     okej ! kan vara så att han som jag ( då jag måde dåligt/hade d jobbigt med saker) INTE sa nått
     allt är bra sa jag bara...

SEN kom ångesten!  P.G.A att jag hållit tyst om hur jag kände/måde för mig själv och andra.

men hur känner han själv? har ni varit hos dr ?

( är nästan säker på att dom kommer gå på samma spår, såvida han är helt frisk i övrigt??
  • astro

Letade runt lite och symptomen är inte så ovanliga. Huvudanledningen verkar vara att man antingen har en mutation på en gen som försämrar kroppens förmåga att bryta ner de gifter som bildas medan alkoholen bryts ner av kroppen (denna mutation är vanligast hos asiater och ursprungsamerikaner) eller också att man helt enkelt dricker mer än kroppen klarar av.

Hjärtklappning kan därför vara ett förgiftningssymtom och ett tecken på att man är i riskzonen för alkoholberoende.

Cider verkar f ö vara den form av alkohol som flest reagerar på. 

En alternativ förklaring kan vara ett mindre hjärtfel som märks mer vid alkoholintag eftersom alkohol stör hjärtrytmen.

Under alla omständigheter kan det vara klokt att skippa alkoholen samt gå till doktorn och kolla levervärden bl a. 

• myopinion
    astro skrev 2011-01-21 02:10:14 följande:
    Letade runt lite och symptomen är inte så ovanliga. Huvudanledningen verkar vara att man antingen har en mutation på en gen som försämrar kroppens förmåga att bryta ner de gifter som bildas medan alkoholen bryts ner av kroppen (denna mutation är vanligast hos asiater och ursprungsamerikaner) eller också att man helt enkelt dricker mer än kroppen klarar av.

Hjärtklappning kan därför vara ett förgiftningssymtom och ett tecken på att man är i riskzonen för alkoholberoende.

Cider verkar f ö vara den form av alkohol som flest reagerar på. 

En alternativ förklaring kan vara ett mindre hjärtfel som märks mer vid alkoholintag eftersom alkohol stör hjärtrytmen.

Under alla omständigheter kan det vara klokt att skippa alkoholen samt gå till doktorn och kolla levervärden bl a. 
    Oj! Det lät verkligen inte bra. Men riskzon för alkoholberoende? Han dricker inte alls ofta, 2-3 gånger i månaden MAX.
    Men mindre hjärtfel? Okej, måste absolut till läkaren. tack
  • Jesper f

Har ni kollat hans socker värde på sistone? Låter som en variant av diabetes alkohol intag.. Eventuellt. Men värt att kolla upp. Låter obehagligt för honom.

• myopinion
    Jesper f skrev 2011-01-22 00:57:54 följande:
    Har ni kollat hans socker värde på sistone? Låter som en variant av diabetes alkohol intag.. Eventuellt. Men värt att kolla upp. Låter obehagligt för honom.
    Ja, han har bra värden. Så det är nog inte det, blir riktigt orolig :S
  • Tommyboi

Jag har något liknande, dock inträffar det på nyktern oxå. Det kommer oftast när jag ska sova, får svårt/tyngre att andas och min vilopuls när jag ligger i sängen är på allt mellan 85-110. Ibland när jag vänder mig om så får jag så svårt att andas att jag nästan kippar efter andan i 2-3 sekunder. Hjärtklappning är rätt vanligt oxå när detta inträffar vilket är nästan varje natt. Någon som möjligtvis vet vad de kan bero på? En vän trodde att de kunde vara lågt blodtryck, har inte varit hos läkare ännu men funderar starkt på att gå dit.

Mvh Tom

• Mickan 80

Hej!

Undrar om ni kom fram till vad hjärtklappningen berodde på och om det blivit bättre? Dricks det alkohol idag? Själv utreds jag just nu för samma symtom som din sambo. Jag blir så ledsen över detta och vill kunna ta ett glas vin ibland. Tur att läkarna lyssnar på en, blir så trött när folk säger att det är ångest.
    Det är INTE ångest. 
    Hjärtfel?

Mvh Mickan

• Stella was a diver

Min make får också hjärtklappning av alkohol. Sover även dåligt om han dricker. Han har utretts och har inget hjärtfel utan han verkar bryta ner alkohol dåligt på äldre dagar. Tydligen hade hans farfar samma problem. Han får helt enkelt välja mellan att avstå alkohol eller må lite dåligt.

• odius

När man dricker alkohol rubbar man bla. saltbalansen i blodet vilket, enkelt förklarat, sänker den elektriska spänningen i kroppen och blodtrycket. När detta sker måste hjärtat börja kämpa hårdare för att få runt blodet i kroppen. Man får hjärtklappning. Man kan även känna sig "slö" i hjärnan också pga den försämrade kopplingen.

Detta obehag kan botas eller mildras genom att man före sängläggning intar ett tillskott av elektrolyter. Fyll upp ett litet glas med 1-2 msk ekologisk citronjuice (finns att köpa i affären på flaska) och ta en rejäl nypa havssalt. Skölj ned saltet med citronjuicen och lite vatten efter för att skölja bort den beska smaken. Inom 30 min bör du känna en märkbar förbättring.

Det är viktigt att juicen är eko dels för att den innehåller mer näring och dels för att undvika gifter som ytterligare kan belasta kroppens reningssytem. Av liknade skäl bör man hålla sig till havssalt vid denna kur, det är mildare än vanligt salt och innehåller mer mineraler.

Se också till att dricka bra med vatten under och efter alkoholförtäringen så att kroppens reningsorgan kan göra sina jobb ordentligt.

Obs! Undvik denna kur om du lider av högt blodtryck.

• Varelajja

Han får väl spola kröken då. Enklaste lösningen. Förstår inte riktigt varför han fortsätter att dricka alkohol när han uppenbarligen inte tål det.

• cattus

Jag reagerar på det viset på socker. Kan inte äta godis eller annat sött utan att få hjärtklappning, skitläskigt, men det händer varje gång. inte om jag bara äter en- två bitar av något utan om det är typ någon näve, halv  chokladkaka eller så. Antagligen reagerar hjärtat på sockerintaget??

Svar på tråden Hjärtklappning m.m. vid intag av alkohol