• Alma1018

3 månaders bebis utveckling + amning

Jag har en dotter som idag blir 3 månader. Man har ju läst och hört om den magiska 3 månaders gränsen då barnet ska bli lugnare och inte skrika lika mycket. Ni som har äldre bebisar märkte ni egentligen någon skillnad?

Jag ammar henne helt sedan födseln. Men när hon var drygt en månad började hon krångla lite. Detta kommer och går och det som händer är att hon skriker vid bröstet, tar och släpper och sväljer då massor av luft. I början hade jag massor av mjölk så då pumpade jag ur det värsta först. Nu har produktionen minskat, eller ställt in sig så nu rinner det inte på samma sätt. Det knepiga är att det är nästan enbart på dagarna hon krånglar. På nätterna ammar jag henne 2-3 gånger och då äter hon lugnt och sansat och bryr sig inte om det kommer mycket mjölk eller inte. Fler som känner igen detta? Hade ni några knep för att få en lugnare ätsituation på dagen?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden 3 månaders bebis utveckling + amning
  • Diablo

Det här med att barnen blir lugnare vet jag inte, däremot så har ju många barn ställt in sig på rätt dagsrytm runt tre månader.
    Jag vet inte vad du har för rutiner runt amningen, så jag kan bara ge dig några almänna tips. Se till att det är lugnt runt om kring dig, kanske i ett mörkare rum om du ammar i mörker på natten!
    Jag kan bara säga att min sista dotter gjorde precis likadant. Sög några sug, blev arg, skrek. Men detta var en fas som gick över, så lycka till!

Har man tur behöver man inget vett!
  • Flickan och kråkan

Brukar hon vilja amma oftare de perioder då hon "krånglar"? Det är ett ganska typiskt beteende från ett barn som befinner sig i en ökningsperiod. De växer ju hela tiden och måste öka på produktionen när den inte längre är tillräcklig = ammar på "tomma" bröst för att mammans kropp ska fatta att den behöver producera mer. Då kan de bli småsura och irriterade för att det inte kommer så mycket som de vill. Ju mer man ammar då desto fortare kommer produktionen att öka. Vid 3 månader är den tydligaste ökningsperioden. Väldigt många tror att de sinar då, vilket de inte gör.

Vad gäller att allt blir lättare vid 3 månader vet jag inte vad jag ska säga om. Det gäller ju huvudsakligen kolikbarn. Jag har inte märkt någon skillnad med något av mina. Vid 3 månader brukar det vara lite "jobbigt" eftersom de både har en kraftig tillväxtperiod och dessutom är det en utvecklingsfas då.

Dessutom brukar de ju eftersom bli allt mer upptagna med allt som händer runt omkring dem. Vem har liksom tid att äta när det finns en hel värld att upptäcka . Prova att bädda ner er i sängen, skärma av med täcke eller liknande.....varmt och mysigt och inte för mycket annan stimulans.

• Alma1018

Tack för era svar. Skönt att det finns fler. Hon vill inte äta oftare när hon krånglar nästa tvärtom. Så vissa dagar äter hon med 2-3 timmars mellanrum och sen vissa dgara kan det gå upp till 6 timmar mellan, jätteknepigt.

Kanske det är en period hon är inne i då. Vissa dagar som denna idag är hon superlugn och äter jättebra. Jag hoppas att dessa dagar blir fler.=)

• Kerstins mamma

En annan sak jag märkte när min bebis blev runt 3 mån var att hon fick svårare att somna. Fram tills dess somnade hon när, var och hur som helst. Sen blev det lite svårare när hon ville titta på allt omkring. Ibland kunde en liten tunn handduk över ögonen hjälpa henne att koppla bort omvärlden. Gick det intetillräckligt fort att somna blev det världens skrik och gråt.

• karolina106

Vår tjej blev inte alls lugnare vid 3 månader. Snarare tvärt om, hon var så upptagen med att se allt runt om att hon hade svårt att komma till ro.

Svar på tråden 3 månaders bebis utveckling + amning