• Försök inte

Tonåringen tar inte eget ansvar.....

Min tonåring behöver inte göra ett skit hemma förutom att plocka undan i sitt rum så jag kan dammsuga samt att byta lakan en gång i veckan. Jag sköter matlagning, städ, tvätt och hushållsinköp.

Tonåringen får hela barnbidraget samt 200 kronor/månad för påfyllning av sitt telefonkontantkort. För barnbidraget skall T i klädväg ibland handla tights och linnen men för övrigt är det endast fickpengar.

Problemet är att  T tar ej eget ansvar när det gäller att gå upp på mornarna. Ibland går T upp och ibland sover T när jag går upp. Då säger jag att nu har du en kvart på dig innan T-banan går men T gör sig ingen brådska utan kommer försent de dagarna ca 10-20 minuter.  Så jävla trött på detta. T går i åk 9.

Vad göra? Kan säga att jag påminner kvällen innan om att ställa väckarklockan.

• Svar på tråden Tonåringen tar inte eget ansvar.....
  • GrodanHopp

Mitt tips: sluta curla. Sluta säga till på morgonen så lär sig T snart. Eller bli allmänt tuffare o kräv att T hjälper till hemma o slit upp henne ur sängen. Eller häll en hink vatten över henne om hon inte går upp. Jävligt effektivt, min sambo blev utsatt för de, försov sig aldrig mer!

• Hallonmumsan

jag fick själv barnbidraget plus 400 extra på vilkor att jag städade mitt rum och dammsög. plockade ut diskmaskin vid behov, slängde sopor vid behov. hjälpte med städ när min mamma städade. sen var jag tvungen att se till att jag hade kläder och inte la alla pengar på skit. sköte skolan och läxor. sköte jag inte det så hade jag inte fått några pengar.

det är sista året du kan styra över pengarna så passa på nu. det svider att få avdrag på pengarna och det är egentligen ditt ända du kan förhandla med

• Försök inte
    GrodanHopp skrev 2011-01-18 09:35:02 följande:
    Mitt tips: sluta curla. Sluta säga till på morgonen så lär sig T snart. Eller bli allmänt tuffare o kräv att T hjälper till hemma o slit upp henne ur sängen. Eller häll en hink vatten över henne om hon inte går upp. Jävligt effektivt, min sambo blev utsatt för de, försov sig aldrig mer!
    Hahaha...eller faktiskt dra av 50 kronor varje dag hon kommer försent från barnbidraget ^^.
    Har faktiskt funderat på det.
  • Försök inte
    Hallonmumsan skrev 2011-01-18 09:53:56 följande:
    jag fick själv barnbidraget plus 400 extra på vilkor att jag städade mitt rum och dammsög. plockade ut diskmaskin vid behov, slängde sopor vid behov. hjälpte med städ när min mamma städade. sen var jag tvungen att se till att jag hade kläder och inte la alla pengar på skit. sköte skolan och läxor. sköte jag inte det så hade jag inte fått några pengar.

det är sista året du kan styra över pengarna så passa på nu. det svider att få avdrag på pengarna och det är egentligen ditt ända du kan förhandla med
    Att dra av pengar varje gång T försover sig är ingen dum idé.
  • FlowerSmurfen

Sluta ge barnbidrag och extra pengar tills T tar ansvar  att gå  till skolan samt att hjälpa till hemma.
    Om T inte vaknar är det Ts problem, T är väl så stor att T kan sätta på alarmet och kliva upp själv och gå till skolan. När T  tar ansvar ge T de barnbidrag  så T vet att T tar ansvar. T är inte myndig ännu så du har sista talan.
    Prata med läraren om T kommer försent till skolan, hur det går i skolan osv.
    Påfyllningen på 200 kr som du skrev, får T väl själv ta från barnbidraget, sluta ge T extra pengar.
    Barnbidraget ska räcka och T får planera och spendera pengar s¨å att det räcker när T sköter sig och tar ansvar.
    Du kan påminna på kvällen att ställa alarmet, men väck inte , låt T vakna själv, om T missar skolan, är det T ansvar.

Svar på tråden Tonåringen tar inte eget ansvar.....