• Anonym

Att "inte kasta ut på gatan" avtal

Hej.

Nu är det så att jag har köpt en lägenhet som står i mitt namn.
    Min flickvän kommer att flytta in med mig.
    Vi kommer nu att skriva samboavtal med en bilaga om att lägenheten är min vid en separation och sedan skriva dit lite notiser om hur egendomarna ska delas upp osv.

Min flickvän som tjänar betydligt mindre än mig känner att hon sitter lite på pottkanten om vi skulle separera och är rädd för att jag ska slänga ut henne om så är fallet.
    Mitt förslag är att vi skriver ett papper där jag garanterar att hon får bo kvar tills hon hittar ett nytt boende, tidsbestämt upp till 3 månader kanske.

Grejen är den att jag på något sätt vill föra in i pappret att om förhållandet skulle ta slut på något dåligt sätt från hennes sida (typ att hon skulle vara otrogen, lögner av stora propotioner, eller något annat hemskt) att denna tid inte gäller utan en kortare tid typ en till två veckor.

Har någon nått tips på hur man skulle kunna formulera detta på papper utan att såra henne eller att det låter misstänksamt och konstigt.
    Vred och vände på meningen "av svekliknande karaktär" men det låter bara konstigt och svårt att definiera.
    Jag litar på henne och älskar henne, men tidigare erfarenheter i mitt liv visar att allt kan hända i ett förhållande.

Hoppas på många svar.

• Svar på tråden Att "inte kasta ut på gatan" avtal
  • sprätthöna
    Anonym skrev 2011-01-18 10:00:05 följande:
    Hej.

Vi kommer nu att skriva samboavtal med en bilaga om att lägenheten är min vid en separation och sedan skriva dit lite notiser om hur egendomarna ska delas upp osv.

Min flickvän som tjänar betydligt mindre än mig känner att hon sitter lite på pottkanten om vi skulle separera och är rädd för att jag ska slänga ut henne om så är fallet.
    Mitt förslag är att vi skriver ett papper där jag garanterar att hon får bo kvar tills hon hittar ett nytt boende, tidsbestämt upp till 3 månader kanske.

Grejen är den att jag på något sätt vill föra in i pappret att om förhållandet skulle ta slut på något dåligt sätt från hennes sida (typ att hon skulle vara otrogen, lögner av stora propotioner, eller något annat hemskt) att denna tid inte gäller utan en kortare tid typ en till två veckor.

Har någon nått tips på hur man skulle kunna formulera detta på papper utan att såra henne eller att det låter misstänksamt och konstigt.
    Vred och vände på meningen "av svekliknande karaktär" men det låter bara konstigt och svårt att definiera.
    Jag litar på henne och älskar henne, men tidigare erfarenheter i mitt liv visar att allt kan hända i ett förhållande.

Hoppas på många svar.
    Ta upp detta med din flickvän på samma sätt som du skriver här, sen slipper du problemet, eftersom hon då inte längre kommer vilja flytta ihop med dig. Vilken idé! Att ens fundera över en sån klausul, jag skulle be dig dra dit pepparn växer om du kom med den till mig...
  • Anonym

Det räcker väl att ha 3 månader att hitta nytt oavsett anledning till att det tar slut?
    För om du ska ha en klasul att hon måste flytta inom 2 veckor om hon skulle vara otrogen, vad ska ni då ha för klasul om du skulle vara otrogen?

Att ha 3 mån betyder ju inte att det är minst tre månader till under samma tak, utan max. Hon kanske hittar något snabbt i händelse av svek, någon av er kanske sover hos en kompis om ni inte står ut med varandra etc...

• Anonym

Och om DU sviker henne/är otrogen osv, vad gäller då? Får hon bo kvar i tre månader och du flyttar ut?

• Anonym

Hon är rädd att du ska slänga ut henne och du är rädd att hon ska vara otrogen....Rent spontant kan jag känna att ni har ett och annat att reda ut innan ni flyttar ihop....

• Anonym (CS)

Jag tycker det låter klokt att gå igenom sånt här innan något dylikt händer. Mitt råd: Gå till en jurist, där får ni korrekt hjälp.

• Birgitta2

Ett samboavtal bör skrivas av jurist som kan se eventuella luckor i ett avtal. Jag råder dig att inte skriva ett själv. Red ut det hela tillsammans med din tjej, och ta sen hjälp av jurist för att skriva avtalet.

• Anonym (..)

fast är hon skriver på samma adress så har hon 3 månaders "uppsägningstid" oavsett avtal eller inte...

• sextiotalist

Eftersom du köpte lägenheten för eget bruk så är det så att lägenheten är din även vid en separation, säljer ni din lägenhet och köper en ny tillsammans så blir den gemensam.
    Hur du sedan kan "slänga ut henne" vet jag inte hur man kan avtala

• Birgitta2
    sprätthöna skrev 2011-01-18 10:37:26 följande:
    Ta upp detta med din flickvän på samma sätt som du skriver här, sen slipper du problemet, eftersom hon då inte längre kommer vilja flytta ihop med dig. Vilken idé! Att ens fundera över en sån klausul, jag skulle be dig dra dit pepparn växer om du kom med den till mig...
    Men snälla rara. Men skriver ju äktenskapsförord.... självklart vill man skydda sin egendom om man lagt mycket pengar på den.
  • Anonym

Oj, nu känner jag att det blev lite en höna av en fjäder.

Många fokuserade på att jag skrev otrohet, det var bara ett extremt exempel. Det finns ju många andra hemska sätt ett förhållande kan ta slut på som gör att man kanske inte vill leva under samma tak i exempelvis tre månader.

Om man sätter sina namnunderskrifter på ett papper känner jag papperet gäller.
    Måste tillägga att tjejen var med på noterna, tom uppmuntrade, att skriva detta papper, det är bara min garderingsformulering som jag undrade över. En formulering som är övergripande för alla "dåliga" sätt ett förhållande kan ta slut på.

Efter att ha läst inläggen ovan så kanske det inte är en så bra idé att skriva detta papper och helt enkelt bara gå på mitt ord att hon får bo kvar om det tar slut.

Nu tror jag för guds skull inte att det skulle gå så, men det är väl pappersrädsla som spökar

• LadyA01

Rent juridiskt är bodelningen det enda du kan avtala om eller bort i sambolagen. Men även om du avtalar bort bodelningen så har din sambo alltid lösenrätt till er lägenhet! Detta oavsett vad ni skriver i samboavtalet, eftersom lösenrätten är tvingande och kan inte avtalas bort.

• Anonym (me2)
    Anonym skrev 2011-01-18 10:00:05 följande:
    Hej.

Hoppas på många svar.
    Det skulle kunna va jag som va TS!
    Ja och min sambo köpte en bostadsrätt för 3år sedan. Vi står båda två på både lägeneheten och lånet. Dock har vi skrivit ett avtal oss emellan om att lägenehet tillfaller min sambo om vi skulle gå skilda vägar enbart av den anledningen att han betalat i princip all ränta och amortering pga att jag pluggade och inte hade så mycket pengar när vi köpte den.

Dock har jag funderat på det här med en klausul beroende på hur det tar slut. Om han nu skulle hitta någon annan (vilket jag hoppas inte sker) då skulle han ju in princip ha rätt att bara kasta ut mig och behålla lägeneheten och jag står där helt utan säkerhet. Men vågar inte ta upp detta då det är otroligt oramtiskt och det känns som att man tror det värsta om förhållandet när man tänker såhär. Men nån säkerhet vill jag ju ha.

Sen undrar jag hur man gör i framtiden. Vi har exempelvis planer på att flytta till hus. Då kommer vi ju lägga vinsten från lägeneheten till konstantinsatsen vilket då skulle ge min sambo ett "övertag" vad gäller äganderätt på huset. Det jag vill få fram är...... När ska man på något sätt säga att man är kvitt? Att nu skiter vi i allt tidigare, vem som ägde vad och betalade hur mycket.
  • sprätthöna
    Birgitta2 skrev 2011-01-18 15:03:32 följande:
    Men snälla rara. Men skriver ju äktenskapsförord.... självklart vill man skydda sin egendom om man lagt mycket pengar på den.
    Men snälla rara! Skydda egendomen är en sak. Det kan man göra genom att skriva samboavtal. 

Att fundera över specialklausuler och kortare "uppsägningstid" vid eventuellt slut
      på något dåligt sätt från hennes sida (typ att hon skulle vara otrogen, lögner av stora propotioner, eller något annat hemskt)
    är en helt annan sak.  Det visar väl iofs att ts är bränd sen tidigare, men lite tilltro får han väl andå sätta till sin blivande sambo, det skulle iaf jag bli rosenrasande över.
  • fjonkan

Att flytta ihop med ngn och sen kanske flytta isär vid eventuellt en otrohet är en del av livet,inget man kan skriva klausuler om. Undrar om din tjej verkligen känner sig okej med ett sådant avtal. Mitt råd är att du hoppar över tramsiga klausuler och nöjer dig med att hon får bo kvar i 3 mån.

Jag är faran som lurar i natten.....
  • LadyA01

Rent kraskt, vem vill bo kvar om man har gjort slut? Är man vänner behövs förmodligen inga avtal som säger att du har tre månader på dig att flytta. Är man ovänner lär man inte vilja stanna en minut längre än nödvändigt och tar förmodligen hellre in hos vänner, familj eller vandrarhem i väntan på ny bostad. Men det kanske bara är jag som känner så...

Hur som helst, skulle ni exempelvis få barn så är det högst troligt att din sambo skulle få köpa bostaden av dig om hon ville, för att hon bäst behöver den om hon tex har vårdnaden. Det är det som är lösenrätt och som aldrig kan avtalas bort eller sättas någon gräns för, där är det lagen som bestämmer.

Vad jag vill komma fram till är, varför ens flytta ihop om man tvivlar så mycket på varandra att man vill ha en klausul hur länge den andra får bo kvar om man gör slut? Samboavtal, absolut, för en del känns det bra och tryggt så för all del kör på, men att ha på papper att flickvännen har 2 veckor alt 3 månader på sig att flytta beroende på anledningen till avslutet är ju i min värld helt absurt...

• LadyA01

I övrigt behöver ni inte skriva att bostaden är din så länge den inte var köpt för ert gemensamma bruk. Säljer ni den däremot och köper någonting annat för pengarna tillsammans så skulle den bostaden ingå i en bodelning. Men bodelningen avtalar ni ju bort i ett vanligt samboavtal, och som du skrev "med lite notiser" om de saker i bohaget som är respektives så har du ju säkrat upp att hon aldrig kan hävda att sängen eller byrån var hennes från början. När det gäller sambos är det bara bohaget och gemensamma bostaden som är av intresse vid bodelning, inte bilar, pengar, sommarhus etc.

Till anonym (me2), när det gäller fastigheter fungerar det annorlunda än med lägenheter. Om din sambo köper en större Andel av bostaden och ni har ett samboavtal så är det de andelarna per automatik som gäller vid bodelning. om ni inte har samboavtal är det 50/50 som gäller, alternativt det ni kommer överens om. Lösenrätten finns inte på samma sätt i fastigheter, och skulle din sambo exempelvis äga hela fastigheten själv på pappret ska ni anmäla till inskrivningsmyndigheten att ni är sambos. På så sätt kan han inte Sälja eller pantsätta bostaden utan ditt samtycke.
    Däremot när man är kvitt - det är ju något bara ni kan komma överens om.

• Anonym

Jag tycker det är fantastiskt att ni gör ett avtal.
    Och du gör helt rätt att skydda dig,det bör man göra.Det har jag gjort i alla år och kommer alltid att göra.
    Mitt hus har alltid varit mitt hus,oavsett sambo.
    Har alltid skrivit sånna avtal.

Mycket vettigt.

Svar på tråden Att "inte kasta ut på gatan" avtal