• Anonym (S)

P-piller vs svamp

Jag överväger att börja med p-piller, har Neovletta utskrivet men har inte vågat prova ännu.
    Jag har ätit Cerazette förut, i omkring 1,5 år, och under den tiden fick jag extremt känsliga slemhinnor, hade nästan konstant obalans i underlivet och återkommande svampinfektioner som var nästan omöjliga att bli av med.

Nu har jag inte tagit piller på 2 år. Slemhinnorna mår bra igen, men jag har lite obalans då och då, och har någon eller ett par gånger per år utbrott av svamp, som jag måste ta receptbelagd kur i flera veckor mot.

Jag är LIVRÄDD för att få tillbaka samma problem, därför tvekar jag ordentligt inför att börja med p-piller. Har ni upplevt liknande problem, då ni ätit p-piller? Och isf, vilket märke?

• Svar på tråden P-piller vs svamp
  • Anonym (G)

När jag åt neovletta i cirka fem, sex år så hade jag också stora problem med sköra slemhinnor och återkommande svampinfektioner. Jag förstod dock inte att det hade med pillrena att göra förrän efter jag slutade med dem. Nu är jag gravid med jag kommer aldrig gå tillbaka till piller efteråt, bara för att jag hade så stora problem med det. En del tål hormonerna sämre än andra. Kan du inte försöka dig på något annat p-medel såsom kopparstav eller liknande?

• Anonym (S)

Shit. Då är det säkert som jag befarar.
    Jag funderar på kopparstav ja! Men jag har hört att det är bäst om man fött barn då man skaffar det, vilket jag inte har. Och så är jag lite orolig även för det, då jag läst om många som fått olidliga smärtor, jättemycket blödningar osv... känner mig lite vilsen då folk skriver sådana saker i forum på nätet, men alla man talar med på ungdomsmottagningen eller gyn säger "Näääääeeeeeej då, biverkningar är EXTREMT sällsynta, det är nog ingen fara, prova du"...

• Anonym (testat)

Jag hade också extrema problem med svampinfektioner med Cerazette. Fick Neovletta utskrivet av min dåvarande gynekolog pga av det. Svampen försvann helt! Däremot har jag av alla piller (inkl. Neovletta) förlorat sexlusten, men det var inte värre med Neovletta än något annat heller. Kanske hade jag bara fel partner på den tiden ;)

Testa Neovletta så försvinner säkert svampen.

• lmcl

Jag hade samma problem när jag käkade Yasmin. Torra slemhinnor, svamp och sprickor. Blä. Å andra sidan har jag mått konstigt (deppig, ingen sexlust etc) av alla p-piller/sprutor jag provat, så det är inget unikt för Yasmin. Med facit i hand skulle jag aldrig börjat med p-piller och när det blir dags för preventivmedel igen blir det nog spiral eller nåt. Inga mer hormoner!

Svar på tråden P-piller vs svamp