• Unelma

    Nationell adoption

    Hej!

    Jag vet att detta ämne säkert dryftats i någon tråd, men har sökt på forumet och inte hittat något (annat än såna som frågar om hur det går till att adoptera bort ett barn). Jag undrar alltså över sk nationell adoption. Har förstått att det är kommunen man ska kontakta. Men hur går det till? Finns det någon som har erfarenhet? Kostnader?

    Har ett biobarn och planerar skaffa fler, men har alltid känt att jag också skulle vilja adoptera nationellt (eftersom jag vet att det finns så många barn som inte har det bra i Sverige). Om nån kan länka till någon annan tråd där detta diskuteras vore jag också tacksam.

  • Svar på tråden Nationell adoption
  • hellokitty1

    Hej, vet inte så mycket om det mer än att det är väldigt få barn varje år som adopteras inom Sverige. Många vill att det ska bli fler, och det har gjorts utredningar om det. Många barn som flyttas runt i fosterhem borde istället få adopteras och få ett permanent riktigt hem i trygghet. Jag tror du ska vända dig till familjerätten i din kommun för att anmäla ditt intresse och göra en medgivandeutredning. 

  • remaled

    Det finns flera trådar om detta ämne sedan tidigare. Men som hellokity1 skriver så är det ytterst få svenska barn som adopteras. När så sker är det  till exempel inom familjen- en partner adopterar sin partners biologiska barn från ett tidigare förhållande tex. Vill man adoptera är det nog inte realistiskt att hoppas att man kan få adoptera ett svenskt barn.

    www.familjeliv.se/Forum-13-245/m25022415.html 

  • villsågärna38

    Vi gick precis föräldrautbildningen för adoption och då nämnde de att det är ca 10 barn per år som adopteras nationellt i Sverige så det är extremt ovanligt. Som jag förstod det så letar kommunen isf bland befintliga familjer som är utredda för adoption men man kan inte själv söka eller ställa sig i kö för nationell adoption.

  • Unelma

    Tack för alla svar! Ja, det var det jag hört sedan tidigare. Internationell adoption är inte ett alternativ för oss, av bland andra etiska skäl. Jag får höra mig för vidare hos kommunen helt enkelt.

  • VNmamma
    Unelma skrev 2011-01-19 10:26:02 följande:

    Tack för alla svar! Ja, det var det jag hört sedan tidigare. Internationell adoption är inte ett alternativ för oss, av bland andra etiska skäl. Jag får höra mig för vidare hos kommunen helt enkelt.


    Nu blir jag nyfiken, vill du berätta mer om era etiska skäl till att inte adoptera internationellt?
  • Unelma

    Liksom mycket annat är fenomenet komplext. Som jag ser det finns det ju såklart flera nivåer inom internationell adoption: grovt sett kan man säga att det dels handlar om en uppgörelse mellan stater och dels mellan individer. 

    Min huvudsakliga invändning rör sig först och främst på den förra nivån. Anledningen till att vi inte vill adoptera internationellt handlar helt enkelt om den kommersialiserade sidan av det. Det är en industri helt enkelt, en industri som skapar klyftor mellan den rikare delen av världen med köpkraftiga konsumenter och en fattigare del där barnen finns. Jag har svårt för blunda för den problematik som ligger häri, att något (i detta fall barn) blir till handelsvaror. Det finns exempel på hur extrem fattigdom, naturkatastrofer och liknande bidragit till en ökad handel med barn - både för prostitutionsändamål, men också för internationella adoptionsändamål (hur vanligt förekommande detta är har jag inte sett någon forsknin på). Oavsett hur reglerad en sådan marknad blir bygger den på premisser och en människosyn jag inte kan skriva under på. 

    Det finns en hel del forskning kring detta med adoption (har en del kollegor bland annat som skrivit avhandlingar på ämnet), där adopterade och adoptionsföräldrars berättelser analyseras ur olika perspektiv. Även denna typ av forskning som rör sig på subjektnivån problematiserar givetvis den mellanstatliga nivån och menar bland annat att man borde arbeta mer aktivt för att barn har möjligheten att stanna i sitt hemland, detta exempelvis genom att arbeta för en mer jämlik fördelning av materiella resurser där situationen att barn blir övergivna, föräldralösa eller behandlades värdigt skulle reduceras kraftigt.

    Det ska ju också sägas att jag har ett val som många upplever att de inte har, ex ofrivilligt barnlösa. Eftersom jag har möjligheten att få biologiska barn har jag förståelse för personer som väljer att adoptera internationellt, det är ju ett av väldigt få eller till och med det enda alternativet för dem att få ett barn. Jag hade dock önskat att deras möjligheter var större, att möjligheten att adoptera nationellt (även från andra ex nordiska länder) hade funnits och att det sköttes som en social och inte en ekonomisk angelägenhet. 

  • VNmamma
    Unelma skrev 2011-01-20 09:10:05 följande:
    Liksom mycket annat är fenomenet komplext. Som jag ser det finns det ju såklart flera nivåer inom internationell adoption: grovt sett kan man säga att det dels handlar om en uppgörelse mellan stater och dels mellan individer. 

    Min huvudsakliga invändning rör sig först och främst på den förra nivån. Anledningen till att vi inte vill adoptera internationellt handlar helt enkelt om den kommersialiserade sidan av det. Det är en industri helt enkelt, en industri som skapar klyftor mellan den rikare delen av världen med köpkraftiga konsumenter och en fattigare del där barnen finns. Jag har svårt för blunda för den problematik som ligger häri, att något (i detta fall barn) blir till handelsvaror. Det finns exempel på hur extrem fattigdom, naturkatastrofer och liknande bidragit till en ökad handel med barn - både för prostitutionsändamål, men också för internationella adoptionsändamål (hur vanligt förekommande detta är har jag inte sett någon forsknin på). Oavsett hur reglerad en sådan marknad blir bygger den på premisser och en människosyn jag inte kan skriva under på. 

    Det finns en hel del forskning kring detta med adoption (har en del kollegor bland annat som skrivit avhandlingar på ämnet), där adopterade och adoptionsföräldrars berättelser analyseras ur olika perspektiv. Även denna typ av forskning som rör sig på subjektnivån problematiserar givetvis den mellanstatliga nivån och menar bland annat att man borde arbeta mer aktivt för att barn har möjligheten att stanna i sitt hemland, detta exempelvis genom att arbeta för en mer jämlik fördelning av materiella resurser där situationen att barn blir övergivna, föräldralösa eller behandlades värdigt skulle reduceras kraftigt.

    Det ska ju också sägas att jag har ett val som många upplever att de inte har, ex ofrivilligt barnlösa. Eftersom jag har möjligheten att få biologiska barn har jag förståelse för personer som väljer att adoptera internationellt, det är ju ett av väldigt få eller till och med det enda alternativet för dem att få ett barn. Jag hade dock önskat att deras möjligheter var större, att möjligheten att adoptera nationellt (även från andra ex nordiska länder) hade funnits och att det sköttes som en social och inte en ekonomisk angelägenhet. 
    Tack för ditt svar, det var intressant att läsa. Särskilt som jag känner igen funderingarna från tiden då jag själv började fundera på adoption. Då var det fortfarande möjligt att adoptera enskilt (privat) utan att ha särskilda kopplingar till ett visst land, ett visst barn. Jag och min man var inne på detta eftersom vi inte ville vara en del av "adoptionsindustrin". Ju mer jag tog reda på, både om privat adoption och förmedlad adoption, desto säkrare kände jag mig på att en adoptionsförmedling var bäst eftersom en sådan har större möjligheter att säkra så att allt går rätt till. Genom sina kontakter, genom sina erfarenheter, etc.

    Apropå klyftan mellan rika och fattiga länder, det var också en fråga som upptog oss mycket eftersom vi båda arbetat med internationella rättvisefrågor. Min uppfattning ät att adoption inte ökar klyftan utan är EN FÖLJD AV klyftan.
    Adoption är, oftast, följden av ojämlikhet (fattigdom, kvinnoförtryck, etc) men det gäller även adoption inom ett land. Det är knappast Indiens fattiga som adopterar barn från rika föräldrar? Så är det också med barn som placeras i Sverige, de kommer som regel från socialt utsatta föräldrar. 

    Tror man att dessa barn blir fler av adoption eller familjehemsvård ska man förstås inte adoptera internationellt, nationellt men inte heller eller bli familjehem. I konsekvensens namn.
     
    Tror man, som jag, att adoption inte förvärrar de ojämlika förhållanden men att adoptionen är till gagn för det enskilda barnet, ja då blir dilemmat mindre.
  • VNmamma
    Unelma skrev 2011-01-20 09:10:05 följande:
    Liksom mycket annat är fenomenet komplext. Som jag ser det finns det ju såklart flera nivåer inom internationell adoption: grovt sett kan man säga att det dels handlar om en uppgörelse mellan stater och dels mellan individer. 

    Min huvudsakliga invändning rör sig först och främst på den förra nivån. Anledningen till att vi inte vill adoptera internationellt handlar helt enkelt om den kommersialiserade sidan av det. Det är en industri helt enkelt, en industri som skapar klyftor mellan den rikare delen av världen med köpkraftiga konsumenter och en fattigare del där barnen finns. Jag har svårt för blunda för den problematik som ligger häri, att något (i detta fall barn) blir till handelsvaror. Det finns exempel på hur extrem fattigdom, naturkatastrofer och liknande bidragit till en ökad handel med barn - både för prostitutionsändamål, men också för internationella adoptionsändamål (hur vanligt förekommande detta är har jag inte sett någon forsknin på). Oavsett hur reglerad en sådan marknad blir bygger den på premisser och en människosyn jag inte kan skriva under på. 

    Det finns en hel del forskning kring detta med adoption (har en del kollegor bland annat som skrivit avhandlingar på ämnet), där adopterade och adoptionsföräldrars berättelser analyseras ur olika perspektiv. Även denna typ av forskning som rör sig på subjektnivån problematiserar givetvis den mellanstatliga nivån och menar bland annat att man borde arbeta mer aktivt för att barn har möjligheten att stanna i sitt hemland, detta exempelvis genom att arbeta för en mer jämlik fördelning av materiella resurser där situationen att barn blir övergivna, föräldralösa eller behandlades värdigt skulle reduceras kraftigt.

    Det ska ju också sägas att jag har ett val som många upplever att de inte har, ex ofrivilligt barnlösa. Eftersom jag har möjligheten att få biologiska barn har jag förståelse för personer som väljer att adoptera internationellt, det är ju ett av väldigt få eller till och med det enda alternativet för dem att få ett barn. Jag hade dock önskat att deras möjligheter var större, att möjligheten att adoptera nationellt (även från andra ex nordiska länder) hade funnits och att det sköttes som en social och inte en ekonomisk angelägenhet. 
    Hej igen!

    Bara en tanke till, som jag hoppas att du inte uppfattar som illvillig. Du skriver:

    "Eftersom jag har möjligheten att få biologiska barn har jag förståelse för personer som väljer att adoptera internationellt".

    Kan vara bra att tänka på att fertilitet inte är en självklarhet, oavsett om man redan fött barn eller inte. För många är sekundär barnlöshet lika svårt som att inte få några barn alls, det har jag lärt mig här på forumet.
  • remaled

    Tack VNmamma för att du delar med dig av dina insiktsfulla reflektioner kring ämnet. 

  • en glad
    VNmamma skrev 2011-01-20 11:46:53 följande:
    "Så är det också med barn som placeras i Sverige, de kommer som regel från socialt utsatta föräldrar."
    - Det är inte alls sant om du talar om barn som lämnas för placering i blivande adoptivhem. Men det stämmer om du åsyftar familjhemsplacerade barn - där ligger ofta en ojämlikhet/"klassklyfta" i botten ...

     
Svar på tråden Nationell adoption