• Linuss89

Tvätta jacka med dun i

Någon som kan förklara för mig varför min jacka luktar äckligt som pest efter jag tvättar den? Är det på grund av att det är dun i den? Vad ska jag göra för att slippa den? Kan ju inte använda jackan:O Tvättar ju den efter vad det står i den hur jag ska göra....

• Svar på tråden Tvätta jacka med dun i
  • smurfen08

Luktar den när den torkat? Jag har också märkt att dunet luktar när det är blött.
    Torktumla med tennisbollar så det blir fluffigt och torkar bättre.

• versan

Säger samm här när du väl torkar den & den är torr fortsätter den att lukta äckligt!
    Jag sätter alltid i en skvätt sköljmedel & det funkar fint med min dunjacka.
    & Sen använder jag dunfunktionen i torktumlaren + tennisbollar ett gång.

• Birgitta2

Vissa av mina stickade koftor luktar apa innan de torkat. Men den lukten försvinner direkt då.

Dunjackor tvättar jag som vanligt och lägger sen i torktumlaren med ett gäng tennisbollar som ser till att inte dunet flockar sig i jackan. Jag har aldrig känt att de luktar illa.

• Linuss89

Jag har använt tennisbollar ..    men det vill sig ändå inte. Ska man torka med kall luft eller varm luft?;P 

• versan

Hej igen!
    Nu har jag tvätt min Dunjacka & hur jag än sniffar på den i blött tillstånd så luktar det ingenting. Förvånad
    Så jag fattar inte vad det är som luktar i din jacka. Oskyldig
    Luktar jackan när den är Torr också?
    Har du haft den så du kommit åt något i kemikalieväg?
    Får då kan det stinka när det blir blött.

• Linuss89

Jag har använt både sköljmedel och tvättmedel, men ska nog prova tvätta utan det! Annars är det väl en dyr jacka med billigt inköp av dun ifrån någonstans :p

• södertälje

?? Tvättade min dunjacka häromdagen och den luktade ingenting efter tvätten och under torkning,köpte speciella torkbollar med taggar på och torkade i minst 7 timmar så att dunet är absolut torrt,risk för att det börjar surna och mögla annars.

Svar på tråden Tvätta jacka med dun i