• Snusan

Hur blir man sjukskriven??

Hej,

Har bf 12/7 och börjar nu inse att jag tagit i för mycket när jag lovat att jag ska jobba till en vecka före. Kan ngn tala om för mig hur man går tillväga för att bli sjukskriven?? Är det barnmorskan som gör det eller måste man till en "vanlig" läkare??

• Svar på tråden Hur blir man sjukskriven??
  • Anna i Skåne

Det är bara läkare som kan sjukskriva, men hör med din BM vem du ska vända dig till.

• rosaid

hos oss så är det läkaren på mödravården som sjukskriver

• MaDdO

En vecka får du juh sjukskriva dig utan intyg (5 arbetsdagar)! Men blir det fler dagar så be din BM fixa ett läkarintyg, det är juh din arbetsgivare som betaöar första 21 dagarna iaf men dom kräver ändå ett intyg efter en vecka!

Lycka till med kommande förlossning!

• camo

Hej!
    Jag tror tyvärr inte att du kan få bli sjukskriven längre. Jag har fått beskedet via både Försäkringskassan och via min BM att man inte kan vara sjukskriven längre fram än 30 dagar innan BF. Jag ska vara sjukskriven över sommaren, och har sparat min semester, att nyttja i september, fram till BF.
    Har du tur, är det olika på olika håll i landet. Lycka till!!

• Muscot

Camo!
    Enligt min BM så går det att bli sjukskriven ända fram till förlossningen, däremot kan det stämma att man inte kan börja sin sjukskrivning 30 dagar innan BF utan får ta ut sina förädrapengar!

• Efterlängtad

Hej!
    Jag tror som Camo att man inte kan få bli sjukskriven längre men annars så är det läkaren på mödravården som gör det...

Lycka till!

• LillaSnigel

Läkaren på MVC gör det.. Jag blev sjukskriven 2 mån innan pga rygg ont och foglossning.. Sa till min läkare att det inte var så farligt.. Men hon *skrattade* "bredde" på lite.. Kanske hon ansåg att jag inte skulle arbeta.. Jobbar som personlig assisten... Tror nog att du kan bli sjukskriven

Lycka till Pia

• Fru Stjärna

Om man är sjukskriven sedan tidigare så är det inga problem att fortsätta vara sjukskriven fram till BF. Men om problemen inte uppstår förrän sista månaden brukar inte FK acceptera en sjukskrivning.

• caribj

Hej!
    Jag är sjukskriven ändra fram till BF, och var även det när jag väntade vårat 1:a barn. Har aldrig varit några problem.

Svar på tråden Hur blir man sjukskriven??