• HäxanSurtant3

MIn kropp säger ifrån

Jag har stressat mkt senaste tiden emd en svår tenta samt en uppsats. Trots en relatibvt lugn jul blev det rejäl fart igen då julhelgerna var slut. Min son har fått byta avdelning på förskolan till de större barnen då han fyllt 3 år och denna förändring märks ju också så han har sovit mer oroligt på nätterna och reagerat med tystnad.

Men det verkar bättre sig för sonen. Problemet är mig själv. Jag sover för lite,kommer inte i säng pga allt jag behöver hinna med om kvällarna då sonen somnat. Igår sov jag mig i egenom två föreläsningar, och et avr alltså meningslöst ens gå dit.

Idag kom den där halvsidiga huvudvärken smygandes igen. Som en kniv genom huvudet. Men bara svagt. Jag kände mig matt i kroppen och ist för att åka till undervisningen (som inte är obligatorisk denna vecka) så passade jag på handla det som behövdes, fixa ett annat ärende och sedan lade jag mig för att SOVA.

Sov oavbrutet i 3 timmar tills nu. Hade jag inte gjort det hade huvudvärken blivit starkare och olidlig.

Då min son skriker eller krånglar kommer också den där huvdvärken har jag märkt.

Tänk om dygnet kunde ha fler timmar ibland?

Nu mår jag bra igen, men det känns som jag festat en hel helg...

Hur löser ni de mer hektiska perioderna som ensamstående förälder? Jag märker mitt sätt är att ta TIME-OUT och SOVA tills jag känner mig utsövd. Då orkar man igen.

Jag är upplyst inifrån ;). ( har bildbevis på det.)
  • Svar på tråden MIn kropp säger ifrån
  • Mundt

Jag vet hur det känns, när jag hade min son hos mig så kände jag ungefär likadant och ändå gjorde jag inget annat än tog hand om honom. Tur att jag inte försökte plugga medan jag fortfarande had ehonom för då hade jag verkligen gått i väggen.

Det kanske är läge att fråga dom som håller i utbbildningen för att se om du inte kan få göra mer hemma. Den högskola jag pluggade på byrdde sig inte om man var närvarande på lektionerna, så lämnge man klarade tentan och den praktiska delen så fick man vara som helst i landet.

Lycka till med både pluggandet och sköt om er!!!

• hymafr

Jag har ett tips och det är att låta sonen vara med och t ex städa, laga mat, diska etc. Det kanske tar lite extra tid i början men snart nog kan han göra vissa saker själv och blir då till stor hjälp för dig. Dessutom får ni ju tid tillsammans att umgås.
    Gå sen och lägg dig samtidigt med sonen ibland så att du kan sova ikapp.

Och glöm inte - lite dammråttor i hörnen dör man inte av.

• nycsthlm

Oj vad jag känner igen mig i din beskrivning! Jag har turen att ha min mamma rätt nära (25min resväg) i helgen åkte jag och sonen dit och sov i 2 dygn. Mormor tar då hand om markservicen då jag sover som en klubbad säl. Sonen har tyvärr sovit jätte dåligt den sista tiden. Känns som småbarnsåren igen. Detta mitt i tentatider! Han har mardrömmar och sover otoligt. Precis som din son, så händer det mycket på hans förskola nu. Ny personal, omstruktureringar och mkt stor barngrupp där det inte heller råder en särdeles trevlig stämning i. Vi ska försöka byta förskola ASAP men allt detta får oss ur balans.

• Mundt
    hymafr skrev 2011-01-19 10:51:40 följande:
    Jag har ett tips och det är att låta sonen vara med och t ex städa, laga mat, diska etc. Det kanske tar lite extra tid i början men snart nog kan han göra vissa saker själv och blir då till stor hjälp för dig. Dessutom får ni ju tid tillsammans att umgås.
    Gå sen och lägg dig samtidigt med sonen ibland så att du kan sova ikapp.

Och glöm inte - lite dammråttor i hörnen dör man inte av.
    Utmärkt idé! Min son har hjälpt mig med städningen sedan han varit knappt året, så fort han kunde stå faktiskt och det kunde han runt 9-10 månader. Sist vi städade var han ca 3 år och till sist fick jag slita damsugaren ifrån honom efter 1,5 timme så vi hann med städning den dagen, vi hade städat nästan hela dagen.
  • HäxanSurtant3
    Mundt skrev 2011-01-19 18:45:31 följande:
    Utmärkt idé! Min son har hjälpt mig med städningen sedan han varit knappt året, så fort han kunde stå faktiskt och det kunde han runt 9-10 månader. Sist vi städade var han ca 3 år och till sist fick jag slita damsugaren ifrån honom efter 1,5 timme så vi hann med städning den dagen, vi hade städat nästan hela dagen.
    hahha-ASG..

Min 3 åring vattnade blommor idag på eget initiativ OCH hela parkettgolven....mer jobb kan jag säga mer än en hjälp..

Tror inte på det där att ge dem för svåra uppgifter..duka bordet OK ,sortera tvätt Ok..men ungefär där slutar hjälpen. Sedan blir det att röja efter "deras hjälp" istället.
    Jag är upplyst inifrån ;). ( har bildbevis på det.)
Svar på tråden MIn kropp säger ifrån