4-månaders bebis med märkliga sömnvanor
Hej.
Jag har en son på strax över fyra månader, som visserligen sover om nätterna ( ca 7 timmar, för det mesta), men han vill inte somna förrän tolv eller ett på natten. Vi har provat att lägga honom tidigare, ungefär vid tio. Ibland somnar han, men han vaknar alltid inom någon timme och vill komma upp.
Sedan sover han små korta lurar på dagen. Han blir trött då och då under dagen, men blir arg och på gränsen till panikslagen när man lägger ner honom. Ibland fungerar vaggsånger och napp. Ibland tar det jättelång tid innan han somnar -om han ens gör det.
På natten är det likadant när han ska sova: han blir arg och ledsen en lång stund och kämpar för att hålla sig vaken, fastän han är så trött att han har svårt att hålla ögonen öppna. Jag och min man vaggar honom och sjunger för honom, men det tar ändå rätt lång tid innan han lugnar sig och somnar.
Vid ett tillfälle när min man och jag lade oss tillsammans med honom i vår säng, för att sova middag, grät han så han tappade andan, och fortsatte en stund efter att vi hade gått upp med honom.
Varför beter han sig såhär? Är han rädd för att sova? Och hur ska vi gå tillväga för att kunna gå och lägga oss lite tidigare på kvällarna (dvs ställa om hans dygnsrytm en aning)?