• Hannsi

4-månaders bebis med märkliga sömnvanor

Hej.

Jag har en son på strax över fyra månader, som visserligen sover om nätterna ( ca 7 timmar, för det mesta), men han vill inte somna förrän tolv eller ett på natten. Vi har provat att lägga honom tidigare, ungefär vid tio. Ibland somnar han, men han vaknar alltid inom någon timme och vill komma upp.

Sedan sover han små korta lurar på dagen. Han blir trött då och då under dagen, men blir arg och på gränsen till panikslagen när man lägger ner honom. Ibland fungerar vaggsånger och napp. Ibland tar det jättelång tid innan han somnar -om han ens gör det.

På natten är det likadant när han ska sova: han blir arg och ledsen en lång stund och kämpar för att hålla sig vaken, fastän han är så trött att han har svårt att hålla ögonen öppna. Jag och min man vaggar honom och sjunger för honom, men det tar ändå rätt lång tid innan han lugnar sig och somnar.

Vid ett tillfälle när min man och jag lade oss tillsammans med honom i vår säng, för att sova middag, grät han så han tappade andan, och fortsatte en stund efter att vi hade gått upp med honom.

Varför beter han sig såhär? Är han rädd för att sova? Och hur ska vi gå tillväga för att kunna gå och lägga oss lite tidigare på kvällarna (dvs ställa om hans dygnsrytm en aning)?

• Svar på tråden 4-månaders bebis med märkliga sömnvanor
  • BVC Sköterskan

Hej!

Det kan naturligvis finnas olika skäl till att barn inte kommer till ro och kan somna. Min erfarenhet är dock att när det gått så här långt, som du beskriver det, så är det bra att sitta ned och prata med någon om det från början till slut. Dvs har han alltid varit så och hur upplevs han i övrigt. 

Vid fyra månaders ålder kan man dock konstatera att barn blir väldigt nyfikna på omgivningen, vilket kan medfölja att många får problem att somna/komma till ro. Får barn inte sova tillräckligt kan det, i sin tur, resultera i sömnrubbningar (genast är man inne i en ond cirkel).

Jag tycker absolut att ni skall boka en tid hos er BVC-sköterska, för att reda ut vad som påverkar er son. Fram tills dess skulle jag använda mig av "knep", som att gå ut och gå med honom i vagnen. De flesta barn somnar i vagnen om de varit uppe några timmar och en stund innan fått mat. Optimalt vore om han kunde sova tre längre pass under dagen och några timmar till under natten. Jag förstår om det känns jobbigt, men sova behöver han (precis som ni).
    Er BVC-sköterska har även möjlighet att hjälpa er med kontakt till barnläkare eller barnpsykolog om det visar sig behövas. Därför är min uppfattning, att det är bäst om ni pratar med henne om detta.  

MVH Christine 

• Hannsi

Tack för ditt råd, Christine. Vi ska prata med sjuksköterskan på bvc.

MVH
    Hanna

Svar på tråden 4-månaders bebis med märkliga sömnvanor