• Anonym (Spiralont)

Hur länge gör det ont efter insättning av kopparspiral?

Satte in en kopparspiral igår och jag kände att det gjorde ont senare under kvällen. Det kom även lite brunblandat sekret. Har haft ont på framförallt höger sida idag! När försvinner det onda och när har kroppen funnit sig i situationen? Någon som varit med om samma sak?

• Svar på tråden Hur länge gör det ont efter insättning av kopparspiral?
  • Anonym (Lugn..)

Det kan ta upp till ett par-tre månader innan kroppen vänjer sig med spiralen!! smärtan försvinner dock snart!! Man kan ha lite småblödningar i början men det reder sig sen!
    Man får dock rikligare mens av kopparspiralen!! jag tog ut min och mensen blev mindre!!

Fast jag tog ju ut den för jag VILL BLI GRAVID
    Annars är kopparspiralen helt klart bästa preventivmedlet!! mådde asdåligt av p-piller!

Lycka till!!

• Anonym

UUUggghhh

Jag har haft kopparspiral och smärtorna efter att dem satt in den avtog aldrig. Jag ringde till Bm o hon sa att det var helt normalt.
    Efter en vecka bestämde jag att det fick vara nog, o när hon skulle ta ut den kunde hon inte hitta den. Jag fick åka akut till gyn som sa att jag tappat den, vilket jag inte gick med på. Jag vägrade helt enkelt att lämna sjukhuset innan dem gjort en röngten som visade att spiralen satt uppe i magen så jag fick akut opereras.

jag rekommenderar absolut inte spiral!, men har du satt i en och smärtan inte släpper så kolla upp det! Det ska avvta efter ett par dagar, det ska absolut inte göra lika ont eller ondare när det gått 2-3 dagar!

Hoppas du snart mår bra!! Kram

• Kantarellen

Satte in en i torsdags Gjorde ordentligt ont under torsdagen och lite under fredagen, hade lite känningar under lördag och söndag med men absolut inte mycket. Slutade blöda som jag brukar, eller kanske till och med lite tidigare. Än så länge är jag nöjd. Återstår bara att se hur den fungerar när jag och pojkvännen har sex?

• Themis

Det finns allt från de som har ont tre veckor av fyra och tar ut den pga det och de som bara känner av den en halv dag. Du får vänta och se, men nog brukar det ordna till sig för de flesta.

Jag känner aldrig min kopparspiral utom nån dag efter insättning.

• Themis

...och ska tillägga att den första funkade fint i 5-5 år och den andra nu i ett halvår än så länge.

Men med spiral finns hela skalan från perfekt till katastrof, beroende på vem man frågar.

• Anonym (nöjd)

Jag hade lite ont samma dag och dan efteråt. Sedan har det inte varit något speciellt. Har haft lite då och då att det gjort lite ont men det har försvunnit fort. Nu har jag bara haft min i ca 1,5 vecka men det verkar väldigt lovande än så länge. Vad jag förstår så är det i början det är störst risk att spiralen inte fäster som den ska. En av 100 fäster inte enligt min barnmorska. Ring och fråga om du känner dig osäker så att de får kolla upp att den sitter bra är mitt råd. Lycka till!

• Cattla

Jag hade inte ont alls. De satte in den under mens och kollade med UL att den satt rätt. Jag tror mensen var kortare än normalt oxå...

Svar på tråden Hur länge gör det ont efter insättning av kopparspiral?