• K L A R A

Hur lång tid ska potträningen ta egentligen? Börjar tappa motivationen snart.

Vi har sedan snart tre veckor tillbaka försökt att få vår son på drygt 2 1/2 år att bli blöjfri på dagen. Det har väl skett några framsteg men han är ju långt ifrån torr än. Vi försöker få honom att gå på pottan, påminner och motiverar honom så gott det  går. Antingen så vägrar han gå (och då tvingar vi honom aldrig även om han fem min senare kissar i byxorna), eller så kan det vara så att han säger till men då har det alltid kommit några droppar i kalsongerna så att vi får byta. Det som har gått bäst faktiskt är att bajsa på pottan, det verkar han tycka är ganska roligt till och med. Våra vänner runtomkring har hållt på en dryga vecka och sen har deras barn varit torra på dagen utan några större olyckor.  För tillfället har han kalsonger när vi är hemma, så fort vi ska någonstans så tar vi på honom blöja, vilket han är tillfreds med.

Min fråga är, är han inte mogen för detta än eftersom det tar så lång tid (eller är det normalt?)  eller ska vi kämpa på? Vi vill ju inte pressa honom om det snarare kan ge motsatt effekt.
    Hur lång tid har det tagit för era barn?

Så tacksam för era erfarenheter!

• Svar på tråden Hur lång tid ska potträningen ta egentligen? Börjar tappa motivationen snart.
  • Simsonen

Det främsta är väl att inte jämföra med era vänner, det är det värsta man kan göra. Jag har inte tränat mina alls utan det får komma när de är redo, femåringen var redo vid två års ålder, treåringen är på gång men inte helt redo än.

• Jenny1

Över lag kan man säga att pojkar är senare med att sluta med blöja.
    Eftersom han bara är 2,5 år så tolkar jag det du skriver som att han inte är mogen än. Jag skulle ha börjat med blöja igen och sen kanske göra ett nytt försök i vår/sommar när det inte är så mycket kläder att tvätta.

Det är aldrig bra att tvinga fram en potträning, det kan ge låsningar senare.

• MajaVira

Tja, vår son blev blöjfri vid 3 år 9 månader. Vi hade försökt i omgångar innan dess, men han var nog helt enkelt inte mogen då.

• Tow2Mater

Sonen är snart 2.5 år, och vi har försökt i ett par månader, utan större resultat, men tar det med ro. På vårt dagis måste de vara blöjfria vid 3 år, och de flesta verkar klara det. En bra grej är att de på dagis tar barnen till pottan och provar två o två, vilket verkar ge honom mera motivation än vad han har hemma. Förhoppningsvis kommer det snart hemma också, vi har iallafall pullups nu dagtid, så han själv lätt kan dra blöjan ner o upp.

• Simsonen
    Tow2Mater skrev 2011-01-18 18:18:11 följande:
    Sonen är snart 2.5 år, och vi har försökt i ett par månader, utan större resultat, men tar det med ro. På vårt dagis måste de vara blöjfria vid 3 år, och de flesta verkar klara det. En bra grej är att de på dagis tar barnen till pottan och provar två o två, vilket verkar ge honom mera motivation än vad han har hemma. Förhoppningsvis kommer det snart hemma också, vi har iallafall pullups nu dagtid, så han själv lätt kan dra blöjan ner o upp.
    Men du skämtar? De kan väl inte ha regler för när barnen ska vara blöjfria? Vad händer om de inte är det vid tre år?
  • Pallas

Fråga inte mig om råd, jag sliter fortfarande mitt hår över sexåringen...

• hella82

Min son blev blöjfri dagtid för snart två år sen. Han kissar aldrig på sig så han blir helt blöt, däremot så kommer det några droppar kiss i kalsongerna ett par gånger i veckan fortfarande! Han vet helt uppenbart när han är kissnödig, så jag antar att han tycker det finns så mycket roligare att göra än att sitta på toa :)
    Ni kanske kan låta honom ha blöja men fortsätta med pottandet lika frekvent? Eller skaffa training pants, så han känner när han kissat på sig fast utan att kissa ner alla kläder..

• Tow2Mater
    Simsonen skrev 2011-01-18 19:09:41 följande:
    Men du skämtar? De kan väl inte ha regler för när barnen ska vara blöjfria? Vad händer om de inte är det vid tre år?
    Nej, jag skämtar inte. De byter rum vid tre års ålder, och det har hänt att barn inte fått komma till dagiset tills de är blöjfria efter tre års ålder. (Innan nån undrar, är det här inte i Sverige, utan ett privat dagis utomlands). Men för de flesta går det bra. Man kan ju inte tvinga barn, men det får föräldrar att faktist göra sitt bästa att jobba med barnen, liksom de också gör på dagiset; det sållar bort "latmasken" som bara låter barnet fortsätta ha blöja för att det är lättsamt.
  • Simsonen
    Tow2Mater skrev 2011-01-18 19:25:29 följande:
    Nej, jag skämtar inte. De byter rum vid tre års ålder, och det har hänt att barn inte fått komma till dagiset tills de är blöjfria efter tre års ålder. (Innan nån undrar, är det här inte i Sverige, utan ett privat dagis utomlands). Men för de flesta går det bra. Man kan ju inte tvinga barn, men det får föräldrar att faktist göra sitt bästa att jobba med barnen, liksom de också gör på dagiset; det sållar bort "latmasken" som bara låter barnet fortsätta ha blöja för att det är lättsamt.
    Men fy, det är ju hemskt. Nu blir man lite upprörd ändå. Vadå latmasken? På vilket sätt är det enklare med ett barn som har blöja än ett som sköter toabestyren själv? Det låter helt sjukt i mina öron, reagerade ni inte mot det? Ett barn som inte själv är redo ska ju intre stressas av föräldrar som är halvt desperata för att de måste kunna lämna barnet på dagis för att kunna jobba. Är det lagligt?
  • Tow2Mater
    Simsonen skrev 2011-01-18 19:29:40 följande:
    Men fy, det är ju hemskt. Nu blir man lite upprörd ändå. Vadå latmasken? På vilket sätt är det enklare med ett barn som har blöja än ett som sköter toabestyren själv? Det låter helt sjukt i mina öron, reagerade ni inte mot det? Ett barn som inte själv är redo ska ju intre stressas av föräldrar som är halvt desperata för att de måste kunna lämna barnet på dagis för att kunna jobba. Är det lagligt?
    Visst är det lagligt; alla länder har inte lagstadgad "rätt" till dagis. Själv tycker jag inte det är konstigt, det handlar om resurser. De kanske gör undantag, om man jobbar med det, jag vet inte - hittills har det inte varit ett problem, så jag har inte frågat. Jag tycker själv blöja är ganska lättsamt faktist; att ta barnet till toa precis när det behöver och sen torka etc där verkar mer jobbigt, men jag har inte kommit dit ännu så jag har inget att jämföra med. Det tar ju faktist ett tag innan de kan sköta toabestyren helt själv. :)
Svar på tråden Hur lång tid ska potträningen ta egentligen? Börjar tappa motivationen snart.