• Snart 3barnsmamma

Mat som är mjölk och glutenfri???

Min son 1½ är ständigt lös i magen. Vi har provat mjölkfritt,men det har inte funkat. Nu vill läkaren att vi ska prova att ge honom mjölk och glutenfritt i 4 veckor! Jag e inte så insatt så jag skulle vilja ha hjälp med recept som är både mjölk och glutenfria! Nån som har det likadant och har lite recept?? TACK!

• Svar på tråden Mat som är mjölk och glutenfri???
  • MattiasFru

det är inte så svårt, gör det du brukar men se till att använda mjölkfria produkter bara. Mjölkfritt smöt osv. Glutenfritt är ju mer krångligt, då det är gluten i mycket. men sålänge du läser alla innehållsförteckningar ordentligt och är införstådd i vad gluten är (mer än vetemjöl) så är det lugnt. Annars kan man göra det mesta i matväg, man får byta ut vissa saker bara mot mjölkfritt/glutenfritt  

• Puffy75

Det är egentligen inte svårt men du får åka till en välsorterad livsmedelsaffär och inhandla lite nya ingredienser. Jag äter själv mjölk-o glutenfritt och jag äter allt, bara jag kan laga själv. Svårare ute.
    Men köp hem glutenfri pasta, glutenfritt mjöl (finns massor m kex och annat i specialhyllan)
    Ersättning för mjölkprodukter, yoghurt etc.
    Sen tänker du vilken mat du planerat, följer receptet men vetemjölet byter du mot glutenfritt mjöl och creme fraiche o grädde mot mjölkfria alternativ.
    Läs lite på celiaki.se tex sen är det bara att köra igång!

• Snart 3barnsmamma

Men i en hel del mjölkersättningsprodukter finns havreflingor(även soyaprodukterna) är inte det gluten? Hur vet jag att det är rent havre? Tack för era svar!

• mammi 76

Ett tips är carlshamn rismjölk berikad m d vitamin. Absolut gluten o mjölkfri!

• TeaTime

Jag tycker det låter konstigt att läkaren ber att ni utesluter gluten ur din sons kost. Det är nämligen inte så man diagnostiserar glutenintolerans utan det kan snarare försvåra diagnosen. Men kanske är det så att läkaren redan tagit prover och gjort en tunntarmsbiopsi? Här är en länk som förklarar detta bra.

http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=2344
    Om det skulle vara så att han är ibehov av att äta glutenfri kost tycker jag absolut att ni ska kräva att få tid med en dietist som kan gå igenom detta så ni inte själv behöver leta upp material och har någon att bolla frågor och funderingar om angående kost och matlagning

Hoppas ni löser mysteriet med magen. Kramar

• pp08

potatis och ris går att använda
    risnudlar eller glutenfri pasta

asien inspirerat mat (wokade grönsaker och kött)
    ugnsstekta grönsaker och kött

Vet inte om du har Medmera kort. Men det fanns i denna veckans tidning recept som är mjölkfria (tror jag).

Man ska vara försiktigt med sojaprodukter för små barn, men när du ska laga mat finns det även sojabaserade "mejeriprodukter" du kan använda om du vill göra någon typ av gräddsås eller gryta. Att använda dessa produkter någon enstaka gång borde inte vara problematisk.

• Snart 3barnsmamma

nej, vi har inte gjort några undersökningar på honom utan läkaren bara sa att vi skulle prova att ta bort mjölk och gluten och sen om det blir förbättring så ska vi börja tillsätta det igen för att se om han blir sämre.. Känner mig inte jättetrygg :(
    Tack för era svar!

• Mystic
    TeaTime skrev 2011-01-19 09:17:24 följande:

Jag tycker det låter konstigt att läkaren ber att ni utesluter gluten ur din sons kost. Det är nämligen inte så man diagnostiserar glutenintolerans utan det kan snarare försvåra diagnosen. Men kanske är det så att läkaren redan tagit prover och gjort en tunntarmsbiopsi? Här är en länk som förklarar detta bra.

www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=2...
    Om det skulle vara så att han är ibehov av att äta glutenfri kost tycker jag absolut att ni ska kräva att få tid med en dietist som kan gå igenom detta så ni inte själv behöver leta upp material och har någon att bolla frågor och funderingar om angående kost och matlagning

Hoppas ni löser mysteriet med magen. Kramar

Min tanke också, man ska inte utesluta gluten innan man är utredd med prover och tunntarmsbiopsi. Det står överallt och vår mag-tarmläkare säger det så har ni inte gjort det så skulle jag absolut inte utesluta gluten ur hans kost!
  • Snart 3barnsmamma

ok......
    Vad gör jag nu då?? Vår husläkare vill inte ta testerna för han tycker att han e för liten?? E han det?

Svar på tråden Mat som är mjölk och glutenfri???