• Afla

Bröllopsmeny för er som lagade mat själva?

Hej
    Jag skulle vara väldigt intresserad av att få veta vad ni lagade för mat till erat (eller till någon annans) bröllop. Hur har ni gjort med värmning av maten, och disk? Även ni som är på planeringsstadiet får gärna skriva om hur ni tänker göra .

• Svar på tråden Bröllopsmeny för er som lagade mat själva?
  • CoolJen

Det bästa är ju att hyra in nån som fixar det....tar alldeles för mycket av eran tid/tankar annars.

Har själv jobbat på många bröllop, där jag har ansvarat för mat och servering och tänker göra likadant sen på mitt eget bröllop

• CoolJen

En sak till som är bra är att ha en förrätt som ni kan förbereda på tallrik innan och som redan väntar på bordet då gästerna kommer

• Puma87

Tänkte komma med ett tips ang förrätt. Räkcoctail(stavning?) Det kan göras dagen innan och sedan förvaras i kylen, servera i några snygga martiniglas tex med en skiva citron och baugette. Enkelt, snyggt och supergott

Kitty 081003
  • Afla
    CoolJen skrev 2011-01-18 17:04:18 följande:
    Det bästa är ju att hyra in nån som fixar det....tar alldeles för mycket av eran tid/tankar annars.

Har själv jobbat på många bröllop, där jag har ansvarat för mat och servering och tänker göra likadant sen på mitt eget bröllop
    Jo, klart att det vore skönast... Samtidigt som det vore roligt att ha stått för maten helt själv med. Vet du vad det brukar kosta när folk hjälper en. Vad är det du har hjälpt till med, laga maten och ställa fram? Eller varit med och serverat allt också?
  • Afla
    Puma87 skrev 2011-01-18 17:08:08 följande:

Tänkte komma med ett tips ang förrätt. Räkcoctail(stavning?) Det kan göras dagen innan och sedan förvaras i kylen, servera i några snygga martiniglas tex med en skiva citron och baugette. Enkelt, snyggt och supergott

Räkor är ju väldigt gott , och det vore ju smidigast om man kunde göra så lite som möjligt på själva bröllopsdagen.
  • Puma87
    Afla skrev 2011-01-18 17:13:53 följande:
    Räkor är ju väldigt gott , och det vore ju smidigast om man kunde göra så lite som möjligt på själva bröllopsdagen.
    Jo precis, Om ni ska ha potatis till varmrätten så funkar ju hasselbackspotatis eller dyl också det borde man ju kunna fixa dagen innan. Är det ett sommarbröllopp så är ju vad fanken heter det, "färskpotatis" super då den oftast bara behöver tvättas av. Köttet kan man marinera och steka lätt dagen innan dvs bara så att köttet får en fin stekyta och sedan köra in det i ugnen på bröllopsdagen. Rostbiff med en fräch sommarpotatis sallad skulle iof vara sjukt nice att ha som varmrätt. Allt det kan ju förberedag dagen innan.

Vill man ha pajer så kan man även göra det innan brölloppet och frysa in.
    Kitty 081003
  • Mammatilltvåprinsar

Rekommenderar verkligen att du hyr in två personer som plockar fram och diskar TS. Vi sprang som idioter på vår sons dop. Allt var färdiglagat dagen innan (buffé) men trots det satt vi inte en sekund i lugn och ro. Hade det varit mitt bröllop hage det varit katastrof! Det kan också bli sp att era föröldrar känner sig tvingade att springa runt hela kvällen.

• Puma87
    Mammatilltvåprinsar skrev 2011-01-18 17:18:58 följande:
    Rekommenderar verkligen att du hyr in två personer som plockar fram och diskar TS. Vi sprang som idioter på vår sons dop. Allt var färdiglagat dagen innan (buffé) men trots det satt vi inte en sekund i lugn och ro. Hade det varit mitt bröllop hage det varit katastrof! Det kan också bli sp att era föröldrar känner sig tvingade att springa runt hela kvällen.
    Det håller jag med om, kanske har ni någon vän som har tonårsbarn eller kanske släktingar som är i tonåren som vill hjälpa till för en slant =)
    Kitty 081003
  • lovely storm

Jag gjorde kall buffe dagen innan, sen var det bara att duka fram på bröllopsdagen.

hemmalagad rostbiff
    marinerad kycklingfile
    kassler
    marinerad fläskfile
    olika salamisorter

pastasallad
    potatissallad
    marinerade grönsaker

vitlöksås
    mango chatneysås

nybakade bullar

Och eftersom vi gifte oss hemligt och ingen visste om det, så körde vi med ett picnic stuk ute i trädgården.
    filtar och engångsartiklar =)

Svar på tråden Bröllopsmeny för er som lagade mat själva?