• kutiom

Får era barn gunga på dagis?

Det får inte min dotter och jag tycker faktiskt att detta är konstigt då hela lekplatsen är full med snö. Kan förstå om det är is och frusen sand men det har varit mjuk snö i flera månader nu. Hur har ni det? Är lite nyfiken på om detta är ett utbrett fenomen.

• Svar på tråden Får era barn gunga på dagis?
  • Flygfotogen

Vi gungar inte nu för att det är för mycket snö. Sen blir de små så förbenat kalla också om de sitter stilla längre stunder ute nu.

• kutiom
    Marsch skrev 2011-01-18 17:08:07 följande:
    Vi gungar inte nu för att det är för mycket snö. Sen blir de små så förbenat kalla också om de sitter stilla längre stunder ute nu.
    Är snön ivägen för gungorna då eller är det problem att skotta? Förstår om tiden inte räcker till för allt. Min dotter är snart fem och klarar helt klart av att känna av när hon fryser så det problemet finns inte här.
  • Flygfotogen

Okej, jag jobbar med de yngsta barnen.
    Ingen skottar inhägnaden för gungor åt oss såhär års. Det är rätt oframkomligt där just nu och, om jag inte är helt förvirrad, så har gungorna surrats upp på ställningen då vår lekplats även kan tillgås av andra under andra tider på dygnet. Antar att skallskador på is inte är önskvärt när stället är obemannat. Dessutom vet man inte vad som ligger en bit under snön alla gånger och jag gillar inte att barn ska gunga med hjälm.

• Therese H

På vår förskola så åker gungorns in i förrådet över vintern. De kommer fram igen när snön är borta

• Flygfotogen
    Therese H skrev 2011-01-18 17:19:28 följande:
    På vår förskola så åker gungorns in i förrådet över vintern. De kommer fram igen när snön är borta
    Gungor och cyklar är nog två av förskolornas absolut största vårtecken. Snacka om att det är party när de kommer fram igen!
  • Therese H
    Marsch skrev 2011-01-18 17:25:09 följande:
    Gungor och cyklar är nog två av förskolornas absolut största vårtecken. Snacka om att det är party när de kommer fram igen!
    Precis, gungor och cyklar kommer fram till våren
  • kutiom

Ja, det bästa vore ju i sådana fall att dom plockades bort men så har inte skett här.

• Thaleia

Det har inte att göra med att dom har svårt för att komma upp själva nu när det är mycket snö? Annars förstår jag inte varför dom har förbjudit det, soeciellt när det handlar om stora barn. Du får nog fråga isåfall.

• solida

Vi har varken gungor eller cyklar och tänk, det blir vår ändå.

Skämt åsido, nej min son gungar inte på förskolan men inte bara för att de inte har gungor... finns så mycket annat att göra när det är snö ute. Jag går inte till parken och gungar med honom när det är vinter heller, känns mer som en vår-sommar-höst-grej.

• Izela

ja dom gungar, personalen har skottat bort snön under gungorna

• kutiom

Nej, barnen har inte svårt att komma upp på gungorna utan personalen hänvisar till att det är fruset under snön och därmed hårdare än den "mjuka" sanden på vår/sommar/höst. Min dotter älskar att gunga och är ledsen över detta därför stör det mig lite att dom inte tagit sig tid att åtminstone plocka bort gungorna när dom nu ändå inte får användas.

• solida

Förut jobbade jag på en förskola med gungor, och det handlade iallafall där inte bara om att marken under gungorna var frusen. Däcken blev glashala, det var ett tunt lager is på dem som inte syntes men ledde till att barnen halkade av gungorna och det kunde bli rätt läskiga olyckor. Dessutom blev ju kedjorna frusna och där kan man lätt fastna med tungan eller blöta vantar/händer, vilket gör att om man halkar på gungan och fastnar i kedjan kan man göra illa sig. Dessutom gör kylan att gummit i däcken stelnar och blir stenhårt, ingen fjädring som det är när det är varmt ute. Barnen är inte vana vid att gungan inte fjädrar när de gungar och det kan också leda till att man ramlar av när man gör fart.
    Vi surrade upp gungorna så att de inte var tillgängliga under vintern, det kan du ju tipsa om så att inte pedagogerna måste stå och vakta gungorna...

• La Lola

Här tas gungorna bort på vintern.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • pp08

Hos oss finns gungorna kvar och används, kanske dock mest av de äldre barnen som inte behöver hjälp. Att det finns snö/frusen snö på lekplatsen har inte hindrat barnen från att leka där.

• sirisdotter

Hade jag ingen aaaning om - som glad amatörmormor lät jag barnbarnet gunga i närmaste lekpark mitt under snöstorm...    Barnet jublade av förtjusning när jag puttade på gungan för att ge fart.   För att komma till lekparken fick vi pulsa,  barnet med snö upp till grenen.

Svar på tråden Får era barn gunga på dagis?