• Anonym

Nekad lån pga av för många förfrågningar

Hej jag har ett litet problem och undrar om någon annana har samma problem. För 2 år sedan köpte vi bil. Och ville ha ett lån på 175.000 kr. För att få den bästa räntan så fråga vi runt olika banker. Det resulterade i ganska många förfrågningar. Nu så vill vi byta bil. Men en vän sa till mig att det är jättesvårt att få ett lån pga av att förmånga förfrågningar har gjorts. Jag har inga betalningsanmärkningar eller något. Någon som vet nån bank som tar lite hänsyn till såna här faktorer

• Svar på tråden Nekad lån pga av för många förfrågningar
  • linslus80

Jag har också hört att det kan vara så och man bör därför undvika att få en mängd förfrågningar till uc om dessa inte är nödvändiga. Som jag har förstått det så påverkar antal förfrågningar en screeningpoäng och denna poäng påverkar om en bank bedömer en som kreditvärdig eller inte. Eller det kan nog vara en del i alla fall... Jag vet inte om någon särskild bank är mer lämpad än någon annan, det kan jag inte svara på, men jag skulle rekommendera er att gå till banken eller boka en tid med en bankman för att prata om lån. Då kanske ni genom att förklara varför ni har så många förfrågningar kan få en annan bedömning. Bättre att prata med dem istället för att begära lånelöfte på nätet, för det genererar ju ytterligare förfrågningar...

• Anonym (1)

Jag har försökte få lån trots att jag har för mkt kreditupplysningar och trots personligt möte med banken så fick jag nej. Jag har inga betalningsanmärkningar och jag har fast tjänst med fast inkomst ändå fick jag nej.

Skulle gärna också vilja veta om någon vet någonstans där de faktiskt kan hjälpa en med ett lån TROTS detta??? Där de kan se mer på helhetsbilden och betalningsförmåga snarare än bara titta på kreditupplysningen!

• MrSmith

Det är om du har många de tre senaste månaderna som påverkar mest. Efter 3 år försvinner förfrågningen.

• Libbe7

Men måste man göra en kreditansökan för att få veta räntan? Hade det inte räckt att fråga banken rätt upp och ner?

• Anonym (1)
    MrSmith skrev 2011-01-20 15:32:49 följande:
    Det är om du har många de tre senaste månaderna som påverkar mest. Efter 3 år försvinner förfrågningen.
    Så om jag inte gör några på tre månader så är det mer troligt att få lån? Eller måste jag sitta o vänta 3 år för att få igenom lån??
  • Anonym (hmm)

Hej.

Om du sist sökte något lån eller annat som resulterade i att det togs en uc på dig, så
    har du numer noll förfrågningar.

1 januari 2011 trädde nya kreditregler i kraft!

Förfrågningar sparas bara i 12 månader numer.

• Anonym (hmm)

menade att om du inte sökt något de senaste 2 åren som du skrev

• Anonym (hmm)
    MrSmith skrev 2011-01-20 15:32:49 följande:
     Nu endast 12 månader så alla som är över 12 månader är raderade.

Minuc.se beställ gratis inlogg eller googla
  • Anonym (1)

Meeeen... jag har tagit en hel del förra året ju så de är säkerligen kvar fortfarande då... dock gillar jag det faktum att det nu bara sparas i 12 månader... gör ju att chanserna till lån kommer ökas inom inte alltför lång tid då....

Fast just nu är det rätt kört.. så är det INGENSTANS man kan hitta ett ställe som skiter i om man har kreditupplysningar?? såvida jag inte har betalningsanmärkningar?! 

• Anonym
    Anonym (hmm) skrev 2011-01-20 19:23:12 följande:
     Nu endast 12 månader så alla som är över 12 månader är raderade.

Minuc.se beställ gratis inlogg eller googla
    Vadå, så om man gjorde förfrågning januari 2010 så är den borta nu?
  • Anonym (Hmm)

Men varför har de tagit kreditupplysning på er för att ni har gjort förfrågan om ränta? Det känns väldigt onödigt. Vanligtvis kollar man ju runt villkoren först och när man har bestämt sig så gör bolaget man valt en kreditupplysning...?

Jag tycker det är helt rätt att man blir nekad för att man har många förfrågningar. Den som tar upplysningen och ser alla dessa förfrågningar har ju ingen aning om att det är samma sak det handlar om, ni kan ju likväl ha tagit kredit på flera ställen och ju fler krediter desto svårare att betala. Oavsett om man har bet.anmärkningar eller inte...

• Anonym (1)
    Anonym (Hmm) skrev 2011-01-21 10:10:39 följande:
    Men varför har de tagit kreditupplysning på er för att ni har gjort förfrågan om ränta? Det känns väldigt onödigt. Vanligtvis kollar man ju runt villkoren först och när man har bestämt sig så gör bolaget man valt en kreditupplysning...?

Jag tycker det är helt rätt att man blir nekad för att man har många förfrågningar. Den som tar upplysningen och ser alla dessa förfrågningar har ju ingen aning om att det är samma sak det handlar om, ni kan ju likväl ha tagit kredit på flera ställen och ju fler krediter desto svårare att betala. Oavsett om man har bet.anmärkningar eller inte...
    Det borde framgå om man blivit beviljad krediten eller ej då skulle det underlätta mkt när man söker lån och någon gör en upplysning, då kan de ju se att man inte har alla de krediterna bara för att det frågats om en så att säga!
  • Anonym

Nä, min bankman förklarade detta för mig, hade samma funderingar när jag kollade runt efter bra räntor. Om det är ett antal banker som begärt upplysning när man hört sig för om t ex billån eller bostadslån så utgör det inget hinder för att få nya lån.
    Vissa elbolag begär upplysning när man teckar avtal, samma sak med telia. Det är heller inget problem.

Däremot sa han, att om det är många förfrågningar från t ex Siba, Onoff, Ikea, Ellos osv så ringer det varningsklockor för då verkar man ha vana att handla på dyr kredit, och det är inte så uppskattat av banker.

• Anonym (1)
    Anonym skrev 2011-01-21 12:18:37 följande:
    Nä, min bankman förklarade detta för mig, hade samma funderingar när jag kollade runt efter bra räntor. Om det är ett antal banker som begärt upplysning när man hört sig för om t ex billån eller bostadslån så utgör det inget hinder för att få nya lån.
    Vissa elbolag begär upplysning när man teckar avtal, samma sak med telia. Det är heller inget problem.

Däremot sa han, att om det är många förfrågningar från t ex Siba, Onoff, Ikea, Ellos osv så ringer det varningsklockor för då verkar man ha vana att handla på dyr kredit, och det är inte så uppskattat av banker.
    Men när banken säger nej så provar man ju de andra ställena istället, typ ikano osv... o nu sitter jag i skiten o får inte höja mitt banklån trots att jag kan betala lånet.
  • Anonym
    Anonym (Hmm) skrev 2011-01-21 10:10:39 följande:

Du har helt fel! Det finns ingen fast ränta som man kan fråga banken om, de skriver ränta från 3,4% tex, det betyder inte alls att alla får 3,4% det är mellan 3,4% och 12% brukar det vara, sök så får du veta vilken ränta du får. Dem pratar inte med dig utan säger nu skall vi pröva det och tar krditupplyssning på dig och du får svar direkt, vad bra tycker jag och får veta att min ränta blir 7%, för högt det kanske finns bättre tänker jag och testar en annan bank. Det som ingen bank har någonsin berättat för mig är att kollar man med flera banker, kanske 5 banker och försöker spela ut dem mot varandra som det ofta står i tidningar att man skall göra blir resultate att du inte får något alls och det är ingen som upplyser dig om det!
  • Anonym (Hmm)

Jag har inte fel. Såklart man alltid kan deala om räntorna, men någon kreditupplysning behöver de ju inte ta för det. Vi har dealat med räntor både när vi köpte lägenhet och vårt hus, de har aldrig någonsin tagit en kreditupplysning innan vi har bestämt oss och bett om och fått ett lånelöfte.

Svar på tråden Nekad lån pga av för många förfrågningar