Anonym (Hmm) skrev 2011-01-21 10:10:39 följande:
Men varför har de tagit kreditupplysning på er för att ni har gjort förfrågan om ränta? Det känns väldigt onödigt. Vanligtvis kollar man ju runt villkoren först och när man har bestämt sig så gör bolaget man valt en kreditupplysning...?
Jag tycker det är helt rätt att man blir nekad för att man har många förfrågningar. Den som tar upplysningen och ser alla dessa förfrågningar har ju ingen aning om att det är samma sak det handlar om, ni kan ju likväl ha tagit kredit på flera ställen och ju fler krediter desto svårare att betala. Oavsett om man har bet.anmärkningar eller inte...
Du har helt fel! Det finns ingen fast ränta som man kan fråga banken om, de skriver ränta från 3,4% tex, det betyder inte alls att alla får 3,4% det är mellan 3,4% och 12% brukar det vara, sök så får du veta vilken ränta du får. Dem pratar inte med dig utan säger nu skall vi pröva det och tar krditupplyssning på dig och du får svar direkt, vad bra tycker jag och får veta att min ränta blir 7%, för högt det kanske finns bättre tänker jag och testar en annan bank. Det som ingen bank har någonsin berättat för mig är att kollar man med flera banker, kanske 5 banker och försöker spela ut dem mot varandra som det ofta står i tidningar att man skall göra blir resultate att du inte får något alls och det är ingen som upplyser dig om det!