• Tinez

Min dotter är ledsen och saknar sin pappa

Hej!

Min man har börjat veckopendla i jobbet, han åker söndagkväll och kommer tillbaka fredagkväll. Vi pratar med honom varje kväll och så småningom ska vi kunna prata via Skype men detta har vi inte fått att fungera än.

Nu till vårt bekymmer, vårt dotter (8 år) är ledsen varje dag i skolan.
    Jag har sagt till henne att det är ok att sakna sin pappa och att det är ok att vara ledsen över att pappa är borta om veckorna, för jag tycker att alla känslor ska bejakas. Sen säger jag att även jag saknar pappa och att jag då brukar tänka på att vi ska prata på kvällen och att vi ses till helgen och att vi då ska göra roliga grejer.

Jag inser att livet kommer att bjuda på många sådana här saker och jag vill ge henne bra verktyg för att kunna hantera dessa, så på vilket sätt kan jag hjälpa henne? Tips?

Hemma hos mig så var det inte tillåtet att vara ledsen så därför känner jag mig lite vilsen i denna fråga.

Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Min dotter är ledsen och saknar sin pappa
  • Cia o krabaten

Kan ni inte ha en liten mysstund och sitta och titta i fotoalbum och prata om att i somras var vi på djurparken och titta vad tokig pappa ser ut där när han matar giraffen och där busar ni osv?
    Kanske har ni ngn hemmavideo med pappan och dottern?

Som du säger ska det ju vara tillåtet och det kan ibland vara lättare när man delar saknaden med tex dig. 

• pågränsentillnervsammanbrott

Hej!

Jag tittade på ett program där en pappa skulle åka som soldat till Irak. Innan han åkte
    så spelade han in videosagor som hans döttrar kunde titta på när dom saknade honom.
    Pappan hälsade och pratade till döttrarna och sa att han också saknade dom och att han
    älskar dom jättemycket. Sedan tog han och läste ur barnens favoritböcker och hade olika
    röster för olika karaktärer. Barnen tyckte detta var jättebra och det kändes som om deras
    pappa var med dom i alla fall. Din dotters pappa kanske kan göra något liknande, att det blir
    deras hemliga videosagobok som hon kan titta på när hon vill.

Mina döttrars pappa reser mycket men vi har tur som har kunnat prata med honom på msn,
    nästa gång han ska resa bort så kommer han inte kunna ha tillgång till internetuppkoppling
    så då ska vi testa detta. Hoppas du hittar en lösning så eran dotter slipper vara ledsen.

• Catti41

Man kan skriva brev, t o m riktiga brev (dvs inte epost) med små berättelser ur livet.
    Pappa kan ta kort på sig och maila/mms:a över

Och sen få igång Skypandet, det är jättebra.

Svar på tråden Min dotter är ledsen och saknar sin pappa