• karinALICEsonny

Ränta avdragsgill i deklarationen?

Hej!

Finns det någon därute som kan förklara vad som menas med att "räntan är avdragsgill i deklarationen"

Jag har köpt varor på internet med så kallat "konto" Där man får en faktura varje månad och man avbetalar typ, och så tar de ränta beroende på hur mycket man handlat för, ett exempel är H&M. Så idag fick jag en faktura därifrån där det står längst nere en summa från föregående år 2010 och att det är avdragsgill i deklarationen så spara denna faktura till du ska deklarera. Vad menas med detta? Kan man få tillbaka pengarna man betalat i ränta då eller, för det är så jag uppfattar det.. Och hur gör man?

• Svar på tråden Ränta avdragsgill i deklarationen?
  • mumama

du skriver i fältet ränta (kommer inte ihåg vilket nummer det har) vilken summa du har betalt i ränta under året.

har för mig att du inte får tillbaka allt men en del

• klurifax

Mina avdragsgilla räntor har funnits förtryckta på deklerationen, jag har bara kollat at beloppet stämmer.

• anne h
    karinALICEsonny skrev 2011-01-18 18:54:11 följande:
    Hej!

Finns det någon därute som kan förklara vad som menas med att "räntan är avdragsgill i deklarationen"

Jag har köpt varor på internet med så kallat "konto" Där man får en faktura varje månad och man avbetalar typ, och så tar de ränta beroende på hur mycket man handlat för, ett exempel är H&M. Så idag fick jag en faktura därifrån där det står längst nere en summa från föregående år 2010 och att det är avdragsgill i deklarationen så spara denna faktura till du ska deklarera. Vad menas med detta? Kan man få tillbaka pengarna man betalat i ränta då eller, för det är så jag uppfattar det.. Och hur gör man?
    skattereduktion medges med 30 % för ränteutgifter upp till 100.000 kr per person. Överstiger ränteutgifterna 100.000 kr är skattereduktionen 21 % för överskjutande del.

om det inte redan finns med på din deklaration skriver du in summan du betalt själv (någonstans... )
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • miss Y

anne h:
    du verkar insatt =)
    innebär det om man t.ex. har uppgifter på att den avdragsgilla räntan är 3000 kr så får man tillbaka 1000 kr?

• jassikan

Det görs ett avdrag innan din slutgiltiga skatt beräknas. Det är dock inte detsamma som att du får tillbaka 1000:-.

• miss Y

jassika:

men hur ska man veta då?

det är så att min sambo och jag delar 50/50 på billånet (ränta och amortering) men det är jag som får tillbaka på skatten då lånet står på mig då det är jag som kör den. hur ska jag ta reda på hur mkt jag ska föra över till min sambo i detta fall? Självklart förstår jag att andra saker påverkar slutsumman i slutändan, jag syftar enbart på denna bit.

Svar på tråden Ränta avdragsgill i deklarationen?