• troddeduja

Hur mycket kostar en platta på mark (till nybygge) per kvm?

Jag undrar vad det UNGEFÄRLIGA kvm priset på en betongplatta med vattenburet värmesystem till nybygge kostar, men markarbeten inräknat? Det måste väl bli billigare med en platta till ett 1 1/2 eller 2 plans hus med samma boarea som en 1 plan?
    *Nyfiken*

• Svar på tråden Hur mycket kostar en platta på mark (till nybygge) per kvm?
  • Susanne905

Att säga vad en platta på mark kostar inkl allt markarbete är omöjligt att svara på då det skiljer oerhört från tomt till tomt vad som behöver göras, det kan handla om ett par hundra tusen men det kan lika gärna springa iväg bortåt miljonen om det vill sig illa. Det bästa är att ta in offert utifrån markens förutsättningar och alltid lägga till lite extra då det ofta är på just markarbeten det springer iväg när man bygger.

• troddeduja

Men om man tänker sig under normalförhållanden, dvs marken är helt jämn och man inte behöver spränga och inte behöver röja växtligehet? ja typ på en gräsmatta med lerjord under.

• Susanne905

Man bygger aldrig rätt på gräsmatta, grundar med makadam och ofta under det även fylle för att undgå sättningar, det går inte att ange ett pris per kvm generellt, bättre att begära offert på det specifika hus man har i åtanke att bygga. Kolla diskussioner kring detta på www.byggahus.se där kanske det även finns vissa priser på bad andra gett som kan ge en bild av kostnader.

• mammabamma

Hej
    Visst kan man aldrig säga säkert, men jag kan ge exempel hur mkt det kostade för oss så du får ngn känsla....
    Vi hade "optimala" förhållanden, med bygge på en plan ängsmark där det inte behövdes pålas, sprängas eller dylikt. Vi byggde ett 2-planshus på 155kvm och ett garage, och plattan för huset OCH garaget skulle kosta 250 000 kr. Sen slutade det med att vi behövde extra utgrävning+ fyllnadsmassor pga tjäldjup (huset kom mitt i kalla vintern) varav det blev 20 000 kr till.  

En platta för ett enplanshus är såklart dyrare än ett i flera våningar, eftersom (vilket du skriver själv), alla kvadratmeter ligger på marken och då är lika med grund

Svar på tråden Hur mycket kostar en platta på mark (till nybygge) per kvm?