• Fabel

Glutenfritt fika

Hej!

Jag ska bjuda på fika på lördag och svärfadern tål inte gluten. Jag har aldrig nånsin bakat nåt glutenfritt och skulle därför vilja ha massa tips på bra och beprövade recept.

Har funderingar på att göra en äppelpaj i långform men hur funkar det med havregryn?
    Ska man köpa semper havregryn då eller funkar det med "vanliga"? Och mjölet byter man ut mot semper mix eller dylikt?

Känns spännande det här.

• Svar på tråden Glutenfritt fika
  • Linda1976

Jag äter lchf och äter inte heller gluten direkt, men det är ju av annan anledning.

Vill du kan du göra smarriga pannkakor:

När jag gör frukostpannkakor gör jag på 3 ägg, drygt ½ dl vispgrädde och 2 msk fiberhusk (finns på glutenfria hyllan på tex Maxi), samt lite ekologiskt vaniljpulver (finns vid bakgrejer, inte socker utan brunt pulver). Steker sen 3-4 pannkakor av detta.

Servera med bär och grädde eller vadsom  

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Fabel

Tack för tipset.

Provat nåt av recepten? 

• karet

Du kan ju utan problem baka "vanligt" (alltså slippa använda dig av glutenfria mjöler osv). Tex rulltårta som görs på potatismjöl istället för vetemjöl. Hasselnötskakor där man använder mixade nötter och äggvita som bas.
    Eller varför inte kokostoppar, de älskas av de första.

• virrex2000

GF kladdkaka i micro

175g margarin
    3st ägg
    3dl socker
    2 dl glutenfri mjölmix
    4msk kakao
    1 msk vaniljsocker

Smält margarinet
    vispa ägg och socker poröst. Blanda sen i de torra ingredienserna. sist i med det smälta margarinet.
    häll upp i en form och in i micron på full effekt i 10 min. står det i orginal receptet men jag brukar köra den 7 min.
    för jag vill ha den riktigt kladdig.
    om man har en micro som inte snurrar får man vända på formen efter halva tiden.

kan serveras som den är eller med t.ex grädde ocg frukt.

Jätte lätt att göra och blir riktigt god.

• Linda1976
    Fabel skrev 2011-01-18 19:34:57 följande:
    Tack för tipset.

Provat nåt av recepten? 
    Nope. Men står det margarin i recepten, ta smör istället.
  • karet

Linda1976. Det är såklart bäst med smör i bakat, OM man inte ska frysa det, då är margarin att föredra :)

• Linda1976
    karet skrev 2011-01-19 09:03:00 följande:
    Linda1976. Det är såklart bäst med smör i bakat, OM man inte ska frysa det, då är margarin att föredra :)
    Med tanke på innehållet, så är margarin ALDRIG att föredra.
  • fjonkan

Det blir jättegott att göra kärleksmums av glutenfritt mjöl. Jag följer samma recepr men byter ut mjölet mot GF mjöl och tillsätter lite Husk så att kakan håller ihop.Glad

Jag är faran som lurar i natten.....
  • fjonkan

Oj,glömde svara på din fråga om havregryn. De flesta vuxna tål vanligt havregryn men är han väldigt känslig så köper du det glutenfria paketet.

Om du ska bröa en form så ta kokos istället för ströbröd tex.

Lycka till med baket.

• karet

Linda1976: Anledningen till att margarin är bättre än smör i just det sammanhanget är att smör härknar mkt lättare och gör brödet/baket dåligt när det fryses in.
    SÅ farligt är inte margarin att man helt måste utesluta det, speciellt inte när vinsten är ett ätbart bröd.

• Linda1976
    karet skrev 2011-01-19 17:20:22 följande:
    Linda1976: Anledningen till att margarin är bättre än smör i just det sammanhanget är att smör härknar mkt lättare och gör brödet/baket dåligt när det fryses in.
    SÅ farligt är inte margarin att man helt måste utesluta det, speciellt inte när vinsten är ett ätbart bröd.
    Vet du hur man tillverkar margarin? Då får man väl hellre äta upp sakerna från frysen snabbare, SÅ snabbt härsknar inte smör. Ffa inte om man klarnar smöret innan. Då håller det för evigt, typ.
  • Mela78
    fjonkan skrev 2011-01-19 13:01:13 följande:
    Oj,glömde svara på din fråga om havregryn. De flesta vuxna tål vanligt havregryn men är han väldigt känslig så köper du det glutenfria paketet.

Om du ska bröa en form så ta kokos istället för ströbröd tex.

Lycka till med baket.
    Som jag lärt mig så är får det var rätt stora mängder av vete och annat med gluten i vanliga havregryn vilket innebär att ingen med glutenintolerans bör äta vanliga havregryn. Man har för ett par år sedan ändrat rekommendationerna från inget havre till att rent (Sempers) havre ska vara ok för vuxna. Tror att det fortfarande är rekommendation att barn ska undvika även rent havre.
  • Mela78
    virrex2000 skrev 2011-01-20 09:38:00 följande:
    Barn får nu mer äta ren havre :)
    Va bra! Tack för info.
  • fjonkan
    Mela78 skrev 2011-01-19 20:31:51 följande:
    Som jag lärt mig så är får det var rätt stora mängder av vete och annat med gluten i vanliga havregryn vilket innebär att ingen med glutenintolerans bör äta vanliga havregryn. Man har för ett par år sedan ändrat rekommendationerna från inget havre till att rent (Sempers) havre ska vara ok för vuxna. Tror att det fortfarande är rekommendation att barn ska undvika även rent havre.
    Fast det stämmer väl inte ändå......Det är barnen som ska äta det glutenfria havret och vuxna kan äta det andra om dom har en viss toleransnivå.
  • Mela78
    fjonkan skrev 2011-01-20 15:29:02 följande:
    Fast det stämmer väl inte ändå......Det är barnen som ska äta det glutenfria havret och vuxna kan äta det andra om dom har en viss toleransnivå.
    Är det sant? Va bra, det måste ju underlätta. Min syster som är glutenintolerant tål inte vanlig havre, men hon kan vara extra känslig, har inte frågat henne faktiskt.
Svar på tråden Glutenfritt fika