• Anonym (hemlig)

    finns det något receptfritt som motsvarar Metformin?

    Jag har fertilitetsproblem, och när vi utreddes skrevs det ut Metformin åt mig, som steg 1. Läkaren sa att för vissa funkar det, för vissa inte. De har ingen aning om varför blodsockersänkning påverkar fertiliteten hos kvinnor med ett normalt värde.
    För oss funkade det och efter 2,5 månader fick vi plus.

    nu vill vi kanske försöka igen, pga dålig tajming har vi ett försök på oss (inom den närmsta framtiden) och vill inte driva igenom sjukvårdsapparaten med allt vad det innebär för ett stackars försök. Tror inte heller vi får gehör från läkarna med det.

    Så jag undrar om det finns något receptfritt (eller natur) läkemedel som har motsvarande verkan som Metformin?
    (har inga som helst problem med sockervärdet, vid glukosbelastning utmärkta värden, alla tre var under 5)
    Det behöver inte vara lika "kraftig" effekt, jag vill bara öka våra chanser så mycket som möjligt

  • Svar på tråden finns det något receptfritt som motsvarar Metformin?
  • Apotekaren

    Hej!
    Nej det finns mig veterligen inget blodsockersänkande utan recept.
    Däremot kan man sänka förhöjda blodglukosvärden med hjälp av bra kost samt motion. Men du har redan bra värden.

    Kanske kan du prata med samma läkare och få recept på samma preparat igen?

    Vänligen
    Catharina
    leg apotekare

  • Anonym (hemlig)

    Tack för svaret!

    Då vet jag det, det var lite synd. Som sagt, min läkare hade ingen aning om varför metformin funkade på vissa, han sa att ungefär hälften får effekt (ägglossning) av det, och därför var värt att pröva innan mer drastiska preparat togs till.
    Jag kämpar aktivt för en mer hälsosam vikt, men som du säger, mina sockervärden i sig är inte ett problem.

    men återigen, tack för svar!

Svar på tråden finns det något receptfritt som motsvarar Metformin?