• Anonym (dela lika?)

betala lika mycket?

Vad tycker ni är mest rättvist?

om jag får ut ca 10-12000 i månaden och min sambo får ut dubbelt om inte mer än det.

tycker ni att man ska dela lika på alla utgifter eller betala procentuellt utifrån hur mycket man tjänar?

• Svar på tråden betala lika mycket?
  • Kina79

Jag anser att om man inte vill ha gemensam ekonomi så ska man betala procentuellt av vad man får ut.

Definitivt inte hälften var - då riskerar ju du att vara apfattig och han rik när fasta kostnader är betalda 

• Anonym (dela lika?)

men hur räknar man ut hur mycket man ska betala då? ja jag är verkligen apkass på matematik när jag försöker räkna ut det så blir de jätte konstiga summor

• principessan

Har ni barn så är det ju smidigast att ha gemensam ekonomi. Är det bara ni så kan ni väl dela procentuellt? Låt oss säga att du får ut 10000 och din sambo 20000 ni har en räkning på 3000kr. Då ska du betala 1000 och han 2000. Alltså du 1/3 och han 2/3.

• Anonym

Så länge man inte har delad ekonomi så tycker jag att man delar lika. Jag tjänar 8140 (CSN) och hon får ut ca 15 000 efter skatt. Vi delar 50/50 på allt gemensamt, och sen betalar var och en sitt med det som blir över. Skulle aldrig be henne att betala mer. Skulle jag behöva pengar så skulle jag dra in på krogrundor och andra nöjen...

Tänk den dagen man separerar, hur ska man då klara att leva på endast sin lön när man skaffat dyra vanor och kommer att få ut mindre?

• Denebola

Är det bara jag som tycker att en procentuell uppdelning kan fungera i gemensam ekonomi? Jag tycker att det är vettigt att man betalar efter förmåga. Separat ekonomi är för mig när man aldrig har några pengar gemensamt, utan alltid går och betalar ur sin egen plånbok utan att "blanda in den andra". Eller jag kanske mest gillar en hybridvariant...

Anonym (dela lika?) skrev 2011-01-18 21:13:33 följande:
    men hur räknar man ut hur mycket man ska betala då? ja jag är verkligen apkass på matematik när jag försöker räkna ut det så blir de jätte konstiga summor
    [din inkomst] + [sambons inkomst] = [totala inkomsten]

[din inkomst] / [totala inkomsten] -> [din procentsats]

1 - [din procentsats] = [sambons procentsats]

[din procentsats] * [kostnaden (tex för mat)] = summan du ska betala (resten betalar din sambo)

Och ett exempel med siffror

Om din inkomst är 12 000 kr och din sambos är 25 000 kr, är den totala inkomsten 37 000.

Din andel (procentsats) är då 12 000 / 37 000 = 0,32, dvs 32 % (ca en tredjedel)
    Sambons procentsats är då 1 - 0,32 = 0,68, dvs 68 % (ca två tredjedelar)

Om ni har en matbudget på 4000 kr ska du alltså betala 0,32 * 4000 = 1280 kr
    Sambon ska då betala 2720 kr.
  • Iduns

Jag har sjukpenning på 10.000 kr i månaden sambon har 15.000 kr efter skatt.
    Vi betalar först av våra egna räkningar(sambon kan dra allt på firman så han har inga räkningar) sen betalar vi hyran och den som har mest kvar betalar 500 kr extra på maten;) Ofta pgr av att min sambo äter mer så blev det bra fördelat=)

• Anonym (2011)

Det beror ju på vad ni tycker känns mest rättvist? En del par tycker det är rättvist med gemensam ekonomi, andra med separat och en tredje med en blandvariant.

Prata med din sambo. Kom fram till en lösning som båda är nöjda med.

Lite halvt OT, men ändå intressant: Här på FL verkar det som att det alltid är den som tjänar minst som vill ha gemensam ekonomi

• Anonym
    Anonym (2011) skrev 2011-01-19 09:48:26 följande:
    Det beror ju på vad ni tycker känns mest rättvist? En del par tycker det är rättvist med gemensam ekonomi, andra med separat och en tredje med en blandvariant.

Prata med din sambo. Kom fram till en lösning som båda är nöjda med.

Lite halvt OT, men ändå intressant: Här på FL verkar det som att det alltid är den som tjänar minst som vill ha gemensam ekonomi
    Håller med. Har man gemensam ekonomi ska man ju ha lika mycket kvar till nöjen båda två. Din ot spekulation är intressant och något jag själv noterat ofta.
  • Anonym (?)
    Denebola skrev 2011-01-18 23:05:00 följande:
    [din inkomst] + [sambons inkomst] = [totala inkomsten]

[din inkomst] / [totala inkomsten] -> [din procentsats]

1 - [din procentsats] = [sambons procentsats]

[din procentsats] * [kostnaden (tex för mat)] = summan du ska betala (resten betalar din sambo)

Och ett exempel med siffror

Om din inkomst är 12 000 kr och din sambos är 25 000 kr, är den totala inkomsten 37 000.

Din andel (procentsats) är då 12 000 / 37 000 = 0,32, dvs 32 % (ca en tredjedel)
    Sambons procentsats är då 1 - 0,32 = 0,68, dvs 68 % (ca två tredjedelar)

Om ni har en matbudget på 4000 kr ska du alltså betala 0,32 * 4000 = 1280 kr
    Sambon ska då betala 2720 kr.
    Jag får ut ca 10900:- efter skatt och efter att KF har tagit sin del (har löneutmätning på 5231:-/mån) samt barnbidraget på 2000:-. Min sambo får ut cirka 22500-30000:-/mån (ganska varierande då de har bonussystem på hans jobb). Hur ska vi dela upp kostnaderna för barnet då jag har barnbidraget? Ska jag stå för alla kostnader som gäller barnet då? Bara dagis för  barnet kostar 1221:-/mån (andra barnet är mitt sedan ett tid förhållande och bor hos oss vv, har ej fritids, då jag har bb så köper jag kläder, medicin osv)

Hur gör man? Min sambo vill absolut ha delad ekonomi då jag har KF i hasorna...
  • straw2008

Jag tycker man delar lika om man inte är gifta eller har barn ihop.

Varför ska den ena behöva "lida" för att den andre inte kan betala ? Man får väl i så fall rätt mun efter matsäck?

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
Svar på tråden betala lika mycket?