• jearin

Förskola i Huskvarna

Hej! Är nyinflyttad i Huskvarna (på söder) och ska nu söka förskoleplats till vår son som är 13 månader. Är det någon som känner till någon bra förskola? 
    Även tacksam på tips på andra aktiviteter för små barn i Huskvarna och/eller i Jönköping. 

• Svar på tråden Förskola i Huskvarna
  • Mammatillnoah

hej jag bor också på huskvarna söder. nere på Vårdcentralen finns BVC där har de öppna förskolan vet inte vilken dag som de har öppet men det är ju ganska lätt att ta reda på!! angående förskola så får du nog söka och ta den platsen du får då jag vet att det är väldigt fullt överallt. men vad jag hört så är det ingen förskola som är dålig på något vis!!  hoppas du /ni kommer trivas i Huskvarna. får man fråga vart ni har flyttat??

gravid med nr1 BF 31-01-2011
  • jearin

Hej! Vi bor på Faktorigatan nu. Det kanske är så att man bara får ta den förskola man får. Vi har varit och hälsat på förskolan här på gatan men jag var inte så imponerad tyvärr, När det är första barnet är det dock svårt att veta vad man kan förvänta sig.
    Vi har varit på öppna förskolan vid BVC några gånger och tycker att det är bra där, väldigt olikt den öppna förskola som vi brukade gå till i Göteborg. Här är det väldigt personligt, lagom många barn och personalen kommer fram och pratar och vet vad alla barn heter.  Det är också sångstund varje dag vilket jag uppskattar.
    Lycka till med magen! 

• Mammatillnoah
    jearin skrev 2011-01-30 19:10:18 följande:
    Hej! Vi bor på Faktorigatan nu. Det kanske är så att man bara får ta den förskola man får. Vi har varit och hälsat på förskolan här på gatan men jag var inte så imponerad tyvärr, När det är första barnet är det dock svårt att veta vad man kan förvänta sig.
    Vi har varit på öppna förskolan vid BVC några gånger och tycker att det är bra där, väldigt olikt den öppna förskola som vi brukade gå till i Göteborg. Här är det väldigt personligt, lagom många barn och personalen kommer fram och pratar och vet vad alla barn heter.  Det är också sångstund varje dag vilket jag uppskattar.
    Lycka till med magen! 
    ja då vat jag vart ni bor. ja det är väldigt svårt det där med förskola själv har jag jobbat som vikarie på olika förskolor i HVA och JKPG  och jag tycker bättre om de som ligger lite utanför tex lekeryd, järsnäs. men det kan ju vara svårt at ta sig så långt med barnen när man bor i hva. anna dhalins förskola ska vara bra vad jag har hört jag har jobbat där också men då på syskon avdelningen (3-5år) så vet inte hur det är för de mindre. sen har man ju möjligheten till dagmamam också. vet inte så mycket om några dagmammor men vissa uppskattar ju det mer.

ja Bvc:s öppna förskola är jätte mysig och trevlig. och bra personal =)

Lycka till i ditt letande
    gravid med nr1 BF 31-01-2011
  • Emy81

Jag har ställt min son i kö på vättersnäs förskola, Dom är en privat förskola med egen kö och har bra mat!
     Det är den bästa jag har stött på men skulle gärna vilja ha en med mer genusinriktning men har inte hittat någon sån.
    Sitter själv och letar öppnaförskolor men den på bvc är bra, svårt för oss att kommaiväg till 9 bara då vi måste ut med hunden innan och ofta äter frukost kl9 :) men målet med våren är att vi ska komma iväg nångång i alla fall.
    (vi bor också på söder och har en son på 15 månader)

• sassus

Hej! Va kul, vi ska flytta till Huskvarna söder om två veckor, Faktorigatan Vår dotter som är 20 månader har fått plats på en nyöppnad avdelning på Anna Dahlins förskola. Kommer bara vara 6-7 barn på hennes avdelning, så det känns bra

• jearin

Emy81: Har inte tänkt på att kolla privata förskolor, det kanske kan vara ett alternativ.
    Tycker också att öppna förskolan på bvc är bra, vi kommer heller aldrig iväg till nio. Vi brukar komma dit runt tio, tycker att det räcker med två timmar.

Sassus: Låter ju kanon med så få barn i förskolegruppen. Kul med fler småbarnsfamiljer på Faktorigatan. Gatan är ju ganska lång men vi kanske ses

• Emy81

Jag brukar försöka gå till lekparker på förmiddagen när vi går med våran hun och det slår mig alltid hur lite barn det är, Just nu är det kanske inte så konstigt men folketspark tex brukar vara tom även på sommaren... var går ni till för lekpark? eller är dom så små att det inte kännts givande med lekparker?
    (vi bor på sturegatan:)

• jearin

Vi har bara varit på lekparken på Faktorigatan men precis som du tycker jag att det är märkligt att vi alltid är helt ensamma där, det hände nästan aldrig där vi bodde i Göteborg. Nu har det i och för sig varit vinter sedan vi flyttade hit men vissa dagar har det ju gått bra att gunga i alla fall. Har folkets park en bra lekplats? 

• sassus
    jearin skrev 2011-02-15 13:22:11 följande:
    Emy81: Har inte tänkt på att kolla privata förskolor, det kanske kan vara ett alternativ.
    Tycker också att öppna förskolan på bvc är bra, vi kommer heller aldrig iväg till nio. Vi brukar komma dit runt tio, tycker att det räcker med två timmar.

Sassus: Låter ju kanon med så få barn i förskolegruppen. Kul med fler småbarnsfamiljer på Faktorigatan. Gatan är ju ganska lång men vi kanske ses
    De tar emot fler barn på den avdelningen vet jag, så kanske kan vara värt att slå en pling

Var i huset och kollade idag. Känns kul och spännande att flytta. Kanske ses vi i nån lekpark nära dig
  • SuperDanil

Jag tycker att barnens förskola är bäst :D

Det är montessori

Den heter: Barnens hus och ligger på Ekhagen

http://barnenshus.cc

Sonen på 2 år går där och så ska vi skola in lillasyster i höst. jag tror också att de tar emot fler till hösten :)

annars så vet jag inte... jag är ganska ensam av mig. tyvärr! :) och jag tillhör Öxnehagas BVC så där har jag varit någon gång på öppna förskolan. men jag vet att nere i Huskvarna är ju allt nybyggt och HIMLA fint :)

• Becca 80

Hur har det gått? Jag ska skola in min dotter i augusti på Anna Dahlin.
    Den verkar vara bra. Nån som har nån erfarenhet av den?
    Bor oxå på Söder i Hva flyttade från jkpg hit i februari så har inte varit jättemycket på BVC´s ÖF tyvärr...
    Min dotter är 12 månader.

♥ Stolt mamma till underbara Ella ♥
  • sassus
    Becca 80 skrev 2011-05-26 18:16:41 följande:
    Hur har det gått? Jag ska skola in min dotter i augusti på Anna Dahlin.
    Den verkar vara bra. Nån som har nån erfarenhet av den?
    Bor oxå på Söder i Hva flyttade från jkpg hit i februari så har inte varit jättemycket på BVC´s ÖF tyvärr...
    Min dotter är 12 månader.
    På vilken avdelning ska hon gå då? Min dotter går där som sagt, på Nyckelpigan...
  • jearin

Vi har fått plats på Anna Dahlins förskola paviljongen avdelning myran med inskolning i augusti. Varit där och hälsat på och tyckte att det var fint och att personalen verkade bra med barnen.

• sassus
    jearin skrev 2011-05-27 09:24:17 följande:
    Vi har fått plats på Anna Dahlins förskola paviljongen avdelning myran med inskolning i augusti. Varit där och hälsat på och tyckte att det var fint och att personalen verkade bra med barnen.
    Det är avdelningen bredvid min dotterns avdelning. Jag tycker det är en bra förskola, med duktig och engagerad personal. 
  • Becca 80

Jag tänkte hälsa på där på Anna Dahlins försk nästa vecka vi har fått plats på Maskrosen. Har gått förbi utanför för länge sen o det verkar va ett mysigt ställe.

♥ Stolt mamma till underbara Ella ♥
Svar på tråden Förskola i Huskvarna