• n3012

hur mkt i lön ska man kräva som barnskötare?

har gått barnskötarkursen via 3 årigt gymnasium och har jobbat inom förskolan som vikarie i ett år.vad ska jag kräva för lön? nån som kan säga vad ni har för lön inom stockholmsområde och erARENHET?

• Svar på tråden hur mkt i lön ska man kräva som barnskötare?
  • La Lola

Du har gått Barn o Fritid alltså?

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • lillmorer

vet inte hur länge sen du läste, men yrkesutbildningen som man hade tdigare på gymnasiet försvann på 90talet, så jag antar att du har gått ut innan dess, annars räknas det tydligen inte som en barnskötarutbildning.

men flera av mina vänner som jobbat som barnskötare med erfarenhet (och tidigare utbildning till det) har haft runt 16.000. detta i sthlm.

anställer sthlm barnskötare längre? *bara nyfiken* då min kommun inte gör det. här får de bara anställa  förskolelärare.

• n3012

oj 16000 det var lite,det hoppas jag inte att jag ska bli erbjuden.Ja de söker barnskötare här i stockholm.

• sulu

16' låter alldeles för lite. Kontakta Kommunal som är facket bsk tillhör. De kan tala om vad som är rimligt.

• talare

med tanke på att en högskole/universitet förskolelärare med csnlån tjänar ungefär 21000-22000kr så låter 16000kr som vettig lön för en bsk.

• Anova

Mellan 16kkr och 17kkr skulle jag tippa är en normal bsk-lön, utan någon större erfarenhet.

En närstående till mig jobbade (för ett par år sedan) i innerstan och tjände 16 800 kr utan barnofritidsutbildning, men med 6 års erfarenhet av arbete med barn, en annan tjänar 21 000 i förort, hon har bskutbildning (barnskötarexamen från 80-talet) och har 30 års erfarenhet av barn, varav 25 på förskolor (5 som dagmamma).

• Iduns

När jag jobbade som 17 åring på dagis 2 heldagar i veckan och en halvdag fick jag ut 9.610 kr i månaden efter skatt.... så beror på vart man söker, detta var på ett dagis i Farsta strand minns jag=)

• La Lola
    Iduns skrev 2011-01-19 09:18:27 följande:
    När jag jobbade som 17 åring på dagis 2 heldagar i veckan och en halvdag fick jag ut 9.610 kr i månaden efter skatt.... så beror på vart man söker, detta var på ett dagis i Farsta strand minns jag=)
    Då var ju du inte barnskötare....?....
    Barnskötare har en utbildning.
  • Iduns

det står barnskötare på mitt anställningsintyg.. och ser ju ut som jag tjänade mer än många med utbildning.
    vet att många med utbildning(under utbildning) iaf hade 22.500 i månaden utan problem

• La Lola
    Iduns skrev 2011-01-24 13:33:03 följande:
    det står barnskötare på mitt anställningsintyg.. och ser ju ut som jag tjänade mer än många med utbildning.
    vet att många med utbildning(under utbildning) iaf hade 22.500 i månaden utan problem
    Märkligt...det borde stå outbildad....
  • älskarlivet81
    Iduns skrev 2011-01-24 13:33:03 följande:
    Helt sjukt med en sådan lön.. Jag är grundskollärare och har jobbat 4 år och har 22700... 
  • Beatan

Bor inte i sthlm utan i östergötland.
    Har 19600, barn o fritidsutbildning, 40 högskolepoäng inom pedagogik o metodik samt 13 års erfarenhet

• Mikala85
    La Lola skrev 2011-01-22 13:32:32 följande:
    Då var ju du inte barnskötare....?....
    Barnskötare har en utbildning.
    Det samma som med undersköterska, det är arbetsgivaren som bestämer vad man blir anställd som.
  • lillmorer
    La Lola skrev 2011-01-24 13:34:46 följande:
    Märkligt...det borde stå outbildad....
    Det görs ingen skillnad på barnskötare med och utan utbildning.
    barnskötare blir man när man får tjänsten som det oavsett om man har en utbildning som barnskötare eller inte har minsta erfarenhet av barn sen tidigare.
    sen kan man ju tycka vad man vill om att det är så, men så är det iaf :)
  • La Lola
    lillmorer skrev 2011-01-26 11:21:20 följande:
    Det görs ingen skillnad på barnskötare med och utan utbildning.
    barnskötare blir man när man får tjänsten som det oavsett om man har en utbildning som barnskötare eller inte har minsta erfarenhet av barn sen tidigare.
    sen kan man ju tycka vad man vill om att det är så, men så är det iaf :)
    Nä jag vet att vi barnskötare är skit värda.
    Men att sätta oss på samma nivå som en outbildad gör mig faktiskt förbannad.
Svar på tråden hur mkt i lön ska man kräva som barnskötare?