• roxicc

Metformin för äl (pco)

Jag är väldigt nyfiken på ifall någon (med pco) har behandlats med metformin har fått igång sin äl? Hur lång tid det tog på ett ungefär och om någon har lyckats blivit gravid med hjälp av det?

• Svar på tråden Metformin för äl (pco)
  • jennyHI

jag började igen med metformin i augusti eller september tror jag, och jag fick min första äl utan andra piller i december. Det var en lång cykel, nästan 3 månader, men den här gången är det mycket kortare. Jag har nyligen haft äl igen och jag beräknar på en cykel som är 40 dagar ungefär, vilket är helt acceptabelt för mig som annars inte har mens alls utan metformin.

Angående graviditet, så kan jag ju tyvärr inte svara på det, men jag tror det finns många som har kunnat bli gravida med enbart metformin.

• Tigerliljaaa

Jag fick metformin som 14 åring mot PCO men då berodde det på ett något för högt blodsocker.

• roxicc
    jennyHI skrev 2011-01-19 02:32:22 följande:
    jag började igen med metformin i augusti eller september tror jag, och jag fick min första äl utan andra piller i december. Det var en lång cykel, nästan 3 månader, men den här gången är det mycket kortare. Jag har nyligen haft äl igen och jag beräknar på en cykel som är 40 dagar ungefär, vilket är helt acceptabelt för mig som annars inte har mens alls utan metformin.

Angående graviditet, så kan jag ju tyvärr inte svara på det, men jag tror det finns många som har kunnat bli gravida med enbart metformin.

Okej Ja, jag har heller ingen äl. Har vetat att jag har pco sen -06 och nu har vi försökt blivit gravid i ett år ungefär. Får börja med metformin i dag. Så jag får väl hoppas på att min äl kmr igång av det. Skulle dock höra av mig igen efter 4 veckor om jag inte fått min mens, då kanske jag har tur att slippa vänta i (som för dig) 3 månader, det känns som en evighet då man försöker bli gravid.

Tack för svaret!

• Lilo75

Jag har oxå pco, men jag äter pergotime istället och har fått äl varje dubbelkur. Är pergo och Metaformin samma sak!!??

• roxicc
    Lilo75 skrev 2011-01-19 10:20:07 följande:
    Jag har oxå pco, men jag äter pergotime istället och har fått äl varje dubbelkur. Är pergo och Metaformin samma sak!!??

Nej det är det inte. Pergotime (tror jag personligen) är mycket bättre än metformin. Har hört många som blivit gravida med hjälp av pergo. Oftast så får man metformin utskrivet om man har pco och är överviktig (vilket jag absolut inte är, bmi på 21) eller om man vill få igång sin äl (vilket jag vill). Metformin är till en början en slags insulinmedicin för diabetiker, men som tydligen hjälper pco:are att få igång äl pga brist på det insulinet osv osv, googla

• inyourface
    roxicc skrev 2011-01-19 10:33:08 följande:

Nej det är det inte. Pergotime (tror jag personligen) är mycket bättre än metformin. Har hört många som blivit gravida med hjälp av pergo. Oftast så får man metformin utskrivet om man har pco och är överviktig (vilket jag absolut inte är, bmi på 21) eller om man vill få igång sin äl (vilket jag vill). Metformin är till en början en slags insulinmedicin för diabetiker, men som tydligen hjälper pco:are att få igång äl pga brist på det insulinet osv osv, googla

Jag har gått på båda samtidigt, det är bäst sägs det... Har dock inte haft äl än vad jag vet, dock så blev kuren med pergotime tio gånger starkare pga det. Fick alla symtom på ägglossning men mensen är 2 dagar sen så jag antar att jag inte haft äl trots allt. :( är tyvärr inte gravid heller.
    The truth hurts, the lie's worse
  • roxicc
    inyourface skrev 2011-01-19 15:21:37 följande:
    Jag har gått på båda samtidigt, det är bäst sägs det... Har dock inte haft äl än vad jag vet, dock så blev kuren med pergotime tio gånger starkare pga det. Fick alla symtom på ägglossning men mensen är 2 dagar sen så jag antar att jag inte haft äl trots allt. :( är tyvärr inte gravid heller.

Okej. Hur lång menscykel räknar du på då? Tänkte att den kanske är lite längre än normalt (28 dagar). Vissa har ju upp till 40 dagar. Hoppas det löser sig för dig. Vet frustrationen då man tror man har haft äl också kommer inte mensen då man tror, vilket ger förhoppningar om att vara gravid, sen är inte fallet så.

Men vänta lite och se eller ring till gyn och prata med dom? Jag har även fått veta att om man har pco så bär man på långhormoner, vilket kan ge felaktiga resultal på gravtest (dvs neg. fast det är positivt). Vill inte ge dig några falska förhoppningar, men det har ju hänt. Hoppas det löser sig för dig.

Svar på tråden Metformin för äl (pco)