• Notariatet

För svag för dagis?

Barnet hade feber, sov länge och blev pigg så han lämnades till dagis efter 2 dagar. Dom ringde efter några timmar att "han är för svag för att deltaga i våra aktiviteter så han måste hämtas". Frun fick boka av inkomster och ta taxi. När han hämtades satt han och åt.  Det var APT-dag och vi hämtar framåt 18, det kan ha med saken att göra så blev de lediga.

Men får man inte vara lite svag och göra annat eget än deras aktiviteter, när ex. friska små barn får sova när de vill?

• Svar på tråden För svag för dagis?
  • noa

Ursäkta. Men jag tycker det är lite rörigt skrivet. Måste bara kolla:

Boka av inkomster?

Satt och åt?
    Vad är problemet? Det är väl bra om han får i sig nåt?

Hämtade ni barnet kl 18 den dagen han var sjuk?

APT? Lediga?
    På APT-dagar/kvällar är förskolepersonalen långt ifrån lediga, kan jag lova dig..

Nej. Orkar man inte delta i förskolans aktiviteter för att man är hängig ska man inte vara där. Då spelar det ingen roll om man är feberfri. Personalen går alltid efter allmäntillståndet. Förstå hur jobbigt det är för barnet med allt ståhej runtomkring när han själv inte orkar vara aktiv.

Friska små barn är en annan sak. De riktigt små som just börjat förskolan. De får sova en stund på förmiddagen/eftermiddagen tills de kommer in i dygnsrymen.

• TRImmortal

Håller med föregående talare. Personalen har kriterier för vad de ska utgå från, bland annat allmäntillståndet. Barnet skall vara piggt nog att orka med verksamheten som pågår. Att barnen är hängiga innebär inte alltid att de inte orkar äta. Det innebär inte heller att de är hängiga när de kommer hem men på förskolan är det många fler barn, högre ljudnivå och snabbare tempo och är barnet då inte i sin fulla kapacitet så att säga är det för barnets bästa om det får vara hemma. Att frugan får åka och hämta barnen med taxi är inte förskolans ansvar. Har man barn får man vara beredd på att komma hem för vab då och då. Barn blir sjuka helt enkelt. De är inte mer än människor. :)

• Notariatet

Jag arbetar hemifrån och kan inte vara hemma med ett friskt barn som jagar mig, det bör vara så att de kan ha barn som inte är 100%.

• La Lola
    Notariatet skrev 2011-01-19 01:51:14 följande:
    Jag arbetar hemifrån och kan inte vara hemma med ett friskt barn som jagar mig, det bör vara så att de kan ha barn som inte är 100%.
    Du menar att de ska ta emot barn som inte är helt friiska?
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Suri

Nej förskolan tar emot friska barn. Du får ta ut vab och ta hand om ditt barn istället för att jobba. Barnet får vara på fsk när han orkar delta i deras aktiviteter.

• noa
    Notariatet skrev 2011-01-19 01:51:14 följande:
    Eh, nej.
    -Är barnet friskt ska det vara på förskolan.
    -Är barnet inte 100% i allmäntillsåndet ska det vara hemma.

Punkt.

Prata med personal och enhetschef får du höra vad de säger..

Om du inte har tid för ditt barn kanske mamman kan VABa i stället?

Nu gör du som väldigt många föräldrar. Tänker bara på ditt eget barn och ser inte till gruppen. Eller snarare -du tänker knappt ens på ditt eget barn som tycker att han ska vara på förskolan fastän han inte är riktigt kry!! Det är dig själv du tänker på. Förskolan är ingen sjukstuga och personalen är inte sjuksköterskor.

Det finns inte en möjlighet att avsätta en personal till att vara med ditt sjuka barn på förskolan. Som sagt, han ska orka vara med i aktiviteterna.

Ibland är det tufft och stressigt för alla småbarnsföräldrar. Men har du inte tid att vara med ditt sjuka barn bör du inte ha skaffat några från början.
  • Dimitra
    Notariatet skrev 2011-01-19 00:11:57 följande:
    Men får man inte vara lite svag och göra annat eget än deras aktiviteter, när ex. friska små barn får sova när de vill?
    Nej.
    The Dimitra universe.
  • Trollet Ludenben

om barnet inte orkar delta i förskolans aktiviteter ska de vara hemma. Det är inget mer med det. Ett barn kan vara piggt hemma men på förskolan där det är ett högre tempo är det en annan sak.

Älskade ungar
  • Love family

Om ett barn "verkar" frisk och pigg hemma så är det en helt annan miljö på en förskola där det är mycket stimulans, barn och det händer saker hela tiden.
    Själv känner jag att jag skulle inte ha en tanke på att skylla över det på personalen, utan tänka att oj, mitt barn är inte bra klart hon ska hem. sen om min dotter blivit sjuk på förskolan så ringer dom och då lägger dom henne för att vila eftersom jag är ensamstående och det tar ett tag för mig att komma dit. Efter feber kan man vara väldigt svag i kroppen och inte orka med. så det är ju bara synd om barnet som kanske vill men inte orkar och då är det bra att personalen är uppmärksam.
    Apt möten då är dom inte lediga kan jag lova. dom dagarna måste vi hämta våra barn senast !5:15.
    Men jag förstod inte heller ditt inlägg riktigt i ts...lite rörigt.

Mamma till en dotter på jorden och en son i himlen 4 maj lämnade du oss..Vi har upplevt dig och kan aldrig förlora dig
Svar på tråden För svag för dagis?