• Dripknot

Livslängd för en röd julstjärna?

Hej!

Jag har normalt sett ganska taskig hand om växter... alltså jag har svårt att hålla liv i våra fejkblommor o då är de gjorda av plast o tyg *haha*

Ett par veckor innan jul tog jag mod till mig och köpte två vackra julstjärnor som jag misstänkte att jag skulle få dödförklara lagomt till julhelgen. Letade t o m efter två fodervärdar till dem eftersom jag var bortrest.

Nu den 18 januari står de sig lika fint som de gjorde när jag köpte dom. Vattnar dem rikligt med kallt kranvatten utan gödning när jorden torkat ut. De har sett halvdöda ut ett par tre ggr så jag har trott att det varit kört för dem ett antal ggr. Plockar även bort vissna o halvdöda blad.

Det vore ju så kul om jag kunde få dem att leva så länge som möjligt!! :) Hur gör jag??

De står inte i direkt solsken och har 23-24 grader varmt.

Det krävs inte mycket av en kille för att bli pappa, men det krävs en riktig man för att vara en far.
  • Svar på tråden Livslängd för en röd julstjärna?
  • Tigerliljaaa

Julstjärnor är egentligen träd ;)

Har sett ngra ganska stora där min pspps kommer ifrån i medelhavsreginen.

Julstjärnor kan alltså leva mycket länge dock så är det många som är hetsodlade just inför julen som säljs i sverige och dom brukar dö :)

Hoppas dina står sig! 

• mjau84

Jag har hört att det ska vara typ omöjligt att ta död på sina julstjärnor. Att folk får kasta den tillslut för att dem inte dör. Tyvärr kan jag inte ha några själv då dem är giftiga för katter.

• Dripknot
    Tigerliljaaa skrev 2011-01-19 01:12:49 följande:
    Julstjärnor är egentligen träd ;)

Har sett ngra ganska stora där min pspps kommer ifrån i medelhavsreginen.

Julstjärnor kan alltså leva mycket länge dock så är det många som är hetsodlade just inför julen som säljs i sverige och dom brukar dö :)

Hoppas dina står sig! 
    Jahaa! Ja jag har sett julstjärneträd på plantagen faktiskt. Varit riktigt sugen på att köpa men nöjer mig med mina "tvillingar" i köksfönstret. Ser till dem varje dag o de är som mina små vänner. *hihi* Löjligt va?

Så om jag sköter dem rätt så kan jag få dem att växa till träd så småningom??
    Det krävs inte mycket av en kille för att bli pappa, men det krävs en riktig man för att vara en far.
  • Dripknot
    mjau84 skrev 2011-01-19 01:15:50 följande:
    Jag har hört att det ska vara typ omöjligt att ta död på sina julstjärnor. Att folk får kasta den tillslut för att dem inte dör. Tyvärr kan jag inte ha några själv då dem är giftiga för katter.
    Man kan ju alltid slänga ut dem i en snödriva o se hur stöddig den är sen? ;D
  • Tigerliljaaa
    mjau84 skrev 2011-01-19 01:15:50 följande:
    Giftiga för katter?!? Har jag aldrig hört :S 

Då ska jag göra mig av med min omgående...

Min gamla dam har tuggat lite lite på ena bladet men hon mår super!

Vad kan hända?

:(:(:( 
  • tjej87

Haha, kunde varit en tråd som jag har skrivit :D Brukar döda de flesta blommor men min julstjärna har stått fin sen första advent även fast den varit utan vatten ca 2 veckor över julen och sett halvdöd ut ett par gånger... Verkar vara superblommor helt enkelt!

Någon som har tips på andra superblommor som känns mer våriga? :P

• madeleine82

Jag kan då ha  död på dom..har lyckats  flera gånger,men har haft en som höll sig till iaf februari=) Sök på wikipedia där fanns bra formation hur du får dom att överleva.

• Dripknot
    Tigerliljaaa skrev 2011-01-19 01:18:32 följande:
    Giftiga för katter?!? Har jag aldrig hört :S 

Då ska jag göra mig av med min omgående...

Min gamla dam har tuggat lite lite på ena bladet men hon mår super!

Vad kan hända?

:(:(:( 
    Jo jag vet också att julstjärnor är giftiga för kissemissar. :( Vad som exakt kan hända vet jag tyvärr inte men det är bra om du håller kisse borta från den!

:)
  • mjau84

Googla giftiga växter för katter så kommer det upp information om det

• GoldDigger

Plantera om blommorna och kolla om det sitter ett nät runt rötterna. Detta måste tas bort. Du kan få en långlivad växt med helt andra blommor än röda. ;)

• Maidens Blush

Julstjärnan är en Euphorbiaväxt som bl a kommer från torrare delar i världen vilket innebär att den faktiskt klarar torka ganska bra men mår bäst av att stå lite fuktig hela tiden. I "vilt" tillstånd kan den bli flera meter stor men vi brukar ju köpa mer förädlade sorter. Den är jättekänslig för kyla och älskar ljus/sol. När den börjar fälla sina röda blad (högbladen) är det ett tecken på att den går in i vila (eller att den utsatts för kyla) och ska då som de flesta vilande växter ha mindre vatten och ställas svalt. Att sedan driva växten till att få sina fina färgade högblad kräver en del finess. De måste stå i mörker (mörkrum) i 14 timmar och därefter dagsljus, under mörkertiden ska det vara absolut mörkt (inte ens kika in till dem). Detta ska upprepas under 6-7 veckor.

Svar på tråden Livslängd för en röd julstjärna?