• deddan

Ska vara hundvakt/dagmatte, hur mycket tycker ni är en lämplig summa i att ta i "lön"?

Har bestämt mig för att vara hundvakt/dagmatte men har väldiga problem med att bestämma mig för pris. Har informerat i dem lappar jag delat ut att det står "pris disskuteras", men jag vet inte alls vad jag ska ta?

Vad tycker ni är en lämplig summa om..

1) Hunden bara ska ut på en promenad. [30-40minuter]
    2) Vara hemma med hunden par timmar under dagen [timlön eller fastlön? och hur mycket?]
    3) Från morgon till eftermiddag, heldag alltså?

Jag gör detta för att jag älskar hundar och inte kan ha någon själv. Har studieuppehåll, och vill ha något roligt att göra om dagarna, samtidigt tjäna ihop lite pengar iallafall. Vad tycker ni? Och promenaderna, ska dem vara olika långa för olika priser? Jag har ingen aning om vad folk är villiga att betala, och vill heller inte känna mig dum när jag säger ett prs.

tack.

• Svar på tråden Ska vara hundvakt/dagmatte, hur mycket tycker ni är en lämplig summa i att ta i "lön"?
  • Cia o krabaten

HAr du ngn erfarenhet av hundar?
    Kommer du träna (tänker främst på mental stimulans, inte rent agility mm ) dem på ngt sätt eller bara promenera dem så de får röra på sig och kissa?

Kommer du ha en eller flera?

Ett hunddagis kostar 2500:-/mån där jag bor.  Kanske kan ge ngn riktlinje?

• deddan

Ja, vi kommer hitta på en del. Blir inte bara promenader. Har haft hund hela mitt liv, men nu har min syster blivit allergisk så vi kan inte ha det, och då tänkte jag att detta passar perfekt.

Blir mycket spring och lek, det gillar ju till och med jag! Sen bryr det sig på vilken ålder hunden är i, men grundlära som sitt,ligg och gå fint är ju saker som bara "följer med" om man säger så. Den första jag ska passa är 16veckor, så den är ganska liten, men där blir det såklart lek och mys, sen försöka lära den lite roliga saker :D

Okej, ja.. Det kanske är lättare att bara utgå från ett hunddagis priser..

• Zawina

Hej, ja det är nog smart att utgå från ett hunddagis priser som finns in närheten, (ev lite billigare än så?)
    Både jag och min mamma har haft dagmatte till våra hundar och har betalat ungefär samma kostnad som för en dagisplats.

• Magnetica

Min mamma har dagishundar. Hon tar en hundring per dag (mån-fre). Hundrafemtio per dag på helgen och tvåhundra om dom sover över.

• semlorna

Jag tycker det beror på både hund och ägare. Har hunden extra behov som gör det mer ansträngande att passa den? Hur stor är det? Är den uppfostrad eller kommer hunden kräva total koncentration av mig hela tiden? Vill ägaren att hunden ska få gå och lulla eller ska vi träna? Det är flera punkter som spelar in i priset. Sen gör jag det för att det är roligt och jag tar därför inte samma priser som professionella.

Oftast har jag hundar mer än en dag så jag brukar komma med ett förslag baserat på en helg/vecka/månad. Så pris per dag är igentligen rätt missvisande.

• deddan

Aha okej! Ja, jag har tänkt på dethär med timlön också, men det kan som sagt bli ganska fel det också kan jag tycka. Det är så svårt att ta upp priset tycker jag, då man inte riktigt vet hur jag ska ta upp det. Har frågat henne om pris, men hon mer igronerade frågan och svarade på dem andra frågorna.. så får kanske ta upp det på ett bra sätt gång..

• semlorna
    deddan skrev 2011-01-19 13:11:19 följande:
    Aha okej! Ja, jag har tänkt på dethär med timlön också, men det kan som sagt bli ganska fel det också kan jag tycka. Det är så svårt att ta upp priset tycker jag, då man inte riktigt vet hur jag ska ta upp det. Har frågat henne om pris, men hon mer igronerade frågan och svarade på dem andra frågorna.. så får kanske ta upp det på ett bra sätt gång..
    Det ligger även på dig att föreslå ett pris. Jag brukar säga ungefär vad jag vill ha och säga att det är något vi kan diskutera när vi ses och jag träffat hunden det gäller. Innan jag träffat både ägare och hund kan jag inte svara på om jag vill passa hunden och ägaren vet inte om denne vill anlita mig och priset är därför av mindre betydelse.

Timlönen blir rätt kass om det gäller en hund. Säg att jag tar 100-200/dag för att ha hunden hemma hos mig. Det blir ca 15 kr/h som högst och ner mot 8 kr/h som lägst. För enbart promenader blir timlönen lite bättre men fortfarande inget att prata om. Det är något jag gör för att jag tycker om hundar, vill komma ut och röra mig osv. Det är inget jag tjänar pengar på.
  • deddan

Ja precis. Jag gör det mest för att jag tycker det är roligt, men samtidigt letar jag också andra jobb, och behöver endå en liten inkomst nu när jag inte har mitt studiebidrag. Har tänk mig 120kr per dag? Låter det för mycket? Och sen om det är över natten (för isf blir det jag som ska vara hos dem över natten) 250kr. Hur låter det? För en vanlig promenad, där jag bara ska in om och hämta hunden och vara ute i 1h kanske, så 100kr? Men sen känns det konstigt att ta 120kr för en dag och sen 100kr för en promenad, det är ju bara 20kr mer för en hel dag? Blir ju helt knas i huvudet av allt haha :)

• semlorna
    deddan skrev 2011-01-19 13:42:00 följande:
    Ja precis. Jag gör det mest för att jag tycker det är roligt, men samtidigt letar jag också andra jobb, och behöver endå en liten inkomst nu när jag inte har mitt studiebidrag. Har tänk mig 120kr per dag? Låter det för mycket? Och sen om det är över natten (för isf blir det jag som ska vara hos dem över natten) 250kr. Hur låter det? För en vanlig promenad, där jag bara ska in om och hämta hunden och vara ute i 1h kanske, så 100kr? Men sen känns det konstigt att ta 120kr för en dag och sen 100kr för en promenad, det är ju bara 20kr mer för en hel dag? Blir ju helt knas i huvudet av allt haha :)
    Är det meningen att du ska vara hemma hos hunden menar du? Då tycker jag du får ta mindre om det inte är lång resväg. I priset jag tar ingår slitage av hem. Tycker dagspriset beror på hur många och hur långa promenader hunden behöver, hur många timmar det gäller osv. Är det en hund du kommer ha regelbundet tycker jag ett paketpris är mer intressant än dagspris. 100 för en promenad låter mycket om det inte är lång resväg osv för dig inräknat i det.

Pris beror också på din ålder (om du är ung) och hur stor vana du har. Jag hade velat ha nån typ av djurutbildning och nån över 20 för dom priser du tänker på. Det är lite i överkant för nån som gör det som hobby tycker jag personligen.

Brukar ta 50-100 kr för promenader (hundar enbart inom gångavstånd från mig, ingår 1-3 promenader beroende på hur långa). 100-200 kr/dag beroende på om det är övernattning eller inte. Sen blir det billigare ju längre tid det gäller. Tror få tycker att 6000 är rimligt att betala för en månad till nån som gör det som hobby.
Svar på tråden Ska vara hundvakt/dagmatte, hur mycket tycker ni är en lämplig summa i att ta i "lön"?