• Anonym

Vänner för livet...trodde jag

Ja var ska jag börja jo så här. I julas var det 3 år sedan det tog slut mellan mig o mitt ex, anledningen var att jag kände inte att vi var på samma plan, han ville göra karriär och jag familj Träffade sedan en underbar kille som nu oxå är pappa till min underbara flicka. Men ändå har jag alltid haft honom i tankarna tänk om o ja det går inte en dag utan att jag tänker på honom. Till saken hör att min bästa vän gick o blev kär o tillsammans med honom o jag fick veta idag att de ska flytta ihop. Hon tycker att jag är löjlig som inte accepterar att det är dem nu o visst det kanske jag är, men det gör ju så ont. jag vet inte om det är för att just min vän är tillsammans med mitt ex som gör att jag tänker på honom osv. Han var lixom mitt livs första kärlek. Jag älskar min nuvarande sambo det är inte det, men visst inte är det perfekt när man går o tänker på nån annan. vet inte vad jag ska ta mig till. har sagt upp all kontakt med min "vän" för jag orkar inte

• Svar på tråden Vänner för livet...trodde jag
  • Anonym (trådstart)

ingen som har nått tips eller råd hur jag ska göra känner mig så vilsen och har lixom ingen att prata med

• Delia

Vet inte vad jag kan säga för att känna dig bättre men om man är så bra kompisar
    så blir man ju inte bara tillsammans med den anders ex...
    Vet inte om de så för många vänner men i mina vänkrets så är de en oskriven regel!
    Väldig dålig vän tycker jag men man kan ju inte ro för vem man blir kär i men man kan
    låta bli att göra nåt åt saken.

Försök att inte tänka på de och låt ditt liv gå vidare du har fina stunder framför dig

• Trakka

Jag tycker också att det är en oskriven regel att man låter bli sina kompisars ex, men...
    Min kusin gick länge omkring och var hemligt kär i sin bästa kompis pojkvän utan att göra nåt åt det. Sen gjorde de slut och ett tag senare kom han till min kusin och berättade att han hade gjort slut för att det var min kusin han var kär i. De blev ihop, men då gav min kusins kompis henne ett ultimatum. Killen eller kompisen, bara att välja. Hon valde kompisen trots att det kändes som den stora kärleken. Min kusin har nu ett annat förhållande sen flera år tillbaka, men jag vet att killen hon fick välja bort på grund av kompisen fortfarande skickar henne blommor varje år på hennes födelsedag, trots att det är över 10 år sen det tog slut.

Ibland tror jag att man måste ha överseende när en kompis blir ihop med ens ex. Det kan ju vara den stora kärleken.

• Knosan

Min sambo valde mig före sin kompis, som jag inte ens varit tillsammans med, fast han ansåg att vi hade dejtat. Det tyckte inte jag utan såg det bara som en fika med en trevlig killkompis. Hmm...? Han hade dock underförstått gentemot min nuvarande sambo "paxat" mig eftersom vi hade dejtat.... Ännu mera "hmm...?"
    De bröt helt och hållet när vi blev tillsammans. Detta är sju år sedan nu och i juni ska vi ha bebisar. De umgås fortfarande inte men hörs av nån gång om året eller vart annat.

Jag förstår att det gör ont och är jättejobbigt men min fråga till dig är; Är det värt att förlora en nära vän?

• Anonym (trådstart)

Jag vet inte om det är värt att förlora en nära vän, men jag ser just inte att vi kommer kunna umgås ihop vet inte om min nuvarande e så sugen på att umgås med mitt ex och inte jag heller. Men men det är väl sånt som tiden får utvisa, än är jag inte redo iaf. Nu är det som det är o jag kan inte göra nått åt det. Jag däremot skulle aldrig ens fundera på att börja umgås med nån kompis ex för att ens tala om att bli tillsammans det är ju som sagt en oskriven regel. Idag känns det mycket bättre iaf.

• Fred

iomed att hon gick och blev ihop med den här snubben visade hon tydligt att dina kännslor och integritet inte betyder ett smack för henne och hon har valt bort dig i förmån till den snubben..

alltså är det inte längre din vän.

Vänskap kan definierar så olika men efter vad jag deninierar som vän så är hon det inte.. så gör inte vänner det är som alla andra redan har sagt en oskriven regel..

Har en liknande situation men jag har absolut inga kännslor för tjejen sen det tof slut, och killen är mer en "bekant" festpolare kan man säga.. men det är iriterande ändå..

samt hur kan han vilja ha henne efter att vi har vart tillsammans i 7 år.. varso god ta mina sloppy seconds du tänker jag :D

Som sagt hon har gjort sitt val och du kan gå vidare..

• Anonym

Du kanske inte skulle känna likadant om ni träffades? Kanske har du bara hjärnspöken? Han kanske inte alls är likadan i verkligheten som i din fasthållna dröm?

Jag vet inte om jag håller med om att vänskapen är det viktigaste. Varför skulle jag inte unna min bästa kompis en kille bara för att jag varit med honom tidigare? Har vi gjort slut så är det väl slut.

Är inte kärleken det största i livet. Vi bor väl sällan ihop med våra bästisar, skaffar barn, gifter oss och delar grav. Jag tycker nog att kärlek är större än vänskapen med vänninnor. Därmed inte sagt att jag alltid tagit hand om bägge, men skulle jag välja så vet ni svaret.

• Fred

kärlek är större än vänskap säger du.. ja jag håller med det är det ju men man har ju alltid ett val och hennes ex vän har ju valt bort sin vän i det här läget.. oavsett vilket som är störst..

• Anonym

Jag tycker inte att vännen har valt bort vänskapen. Har inte Anonym redan valt bort killen och träffat sin kärlek? Varför ska då inte vännen ha rätt att bli lycklig om hon nu träffat sin rätte?

Varför ska anonym ha rätt att tråna efter fler killar när hon redan har en, har hon första plats hos alla eller. Låt nu vännen vara lycklig och försök att vara stark och träffa dem bägge. Kan du inte det så tror jag att du inte är riktigt kär i din nuvarande. Isåfall, försök att tänk på vännen istället.

Du har gjort ditt val, låt vännen vara glad och försök se framåt i ditt eget liv... Show must go on..

• Anonym

Jag vill inte göra dig ledsen. Men vem har sagt att alla din killes ex flickvänner skulle ha rätt att tycka illa om dig. De har väl gjort sitt val redan.

Tänk lite åt andra hållet. Din vän kanske är jättelycklig med din förre kille, men olycklig att tappa din vänskap. Hon kanske trodde du glömt honom och att det inte gjorde något. Prata med din vän och förklara hur du känner. Kanske kommer ni närmare varandra än någonsin.

Jag vet att kärlek och vänskap är svårt ibland.

• Fred

STRAFFA HENNE STRAFFA..

nej skoja bara.. lycka till iallafall.. lite på att tiden får utvisa hur du känner..

om man är storsint och generös har man det tillbaka alla gånger.. och jag förstår hur Anonym skriver här ovan och håller med till vis del..

men jag tycker ändå att det är FEL det finns så många andra killar hon kunde ta..

• Knosan

Ni kanske inte behöver umgås som par, vilket jag kan förstå känns rätt bisarrt, både för dig, din kille, och ditt ex. Men jag tycker absolut att du och din(fd) kompis ska försöka fortsätta träffas även om ni gör det utan era killar.

• wellah

Jag skulle nog inte heller kunna umgås naturligt med min sk vän om hon gick till mitt ex.... nu har jag iofs inget emot att nån tar mitt ex.... men det skulle kännas knepigt som sjutton och inte skulle jag direkt vilja umgås med parmiddagar och liknande

• Pucko73

Ni som klankar ner på tjejen för att hon blev ihop med killen. Är ni inte kära i era partners?

Visst är det en oskriven regel att man låter bli kompisars ex men ibland kan man inte alltid styra allt som händer. Kunde ni styra vem ni skulle bli kär i? Eller har ni bara tagit nån att bilda familj med? För om man verkligen har älskat nån så vet man vad kärlek kan ställa till med också. Och i Ts fall låter det som killen ifråga är "den som kom undan". En sådan har nog de flesta i bagaget tyvärr.

• Pucko73

Dessutom Ts så kanske du istället skulle vända dina tankar. Din bästa kompis ( det var väl så det var ) kanske har hittat kärleken i sitt liv så kanske du skulle försöka vara glad för hennes skull. Han var ju uppenbarligen inte kärleken i ditt liv, så varför inte unna henne lite lycka?

• Bodi

Okej, först tycker jag inte att man tar en kompis ex.
    Jag tycker sånt är jätte känsligt. Är man vänner så har man den respekten och man kan faktiskt göra ett val innan man blir kär osv.
    Men nu är det ju så, och dom ska flytta i hop.
    Så det är inte så mycket du kan göra mer än att försöka acceptera det.
    Du har ju din sambo och försök gå vidare helt enkelt! :)

Kramar

• Anonym (trådstart)

tack för alla värmande ord. o nä jag tänker inte kontakta henne o prata det gör för ont lixom. kanske kommer jag en dag att acceptera deras kärlek men än är det för jobbigt. O jag är visst kär i min sambo jag har nu, det tvivlar inte jag en sekund på. Men mitt ex har fortfarande en speciell plats i mitt hjärta, vi har gått igenom mkt ihop.

• snartfaster

jag förstår att det känns fel för dig, jag skulle inte vilja att någon av mina kompisar blev tillsammans med något av mina ex, det skulle kännas jättekonstigt för mig. men jag skulle kanske kunna ah överseende med det om de höll ihop väldigt länge och verkligen älskade varandra och vissade att de menade allvar, för det skulle vara väldigt synd om någon missade sitt livs kärlek på grund av mig, men det skulle nog ta väldigt lång tid innan jag kunde umgås tillsammans med dem, eller höra kompisen prata om honom som sin och berätta saker om honom för mig, saker som jag kanske känner igen från vår tid ihop etc...det skulle för mig bli alldeles för konstigt. Det kanske skkulle gå attacceptera om det gick några år och alla var införstådda med att det kunde känans alldeles för knepigt, att man var ärliga mot varandra och att det var tillåtet att sakta vänja sig.

• sandra084

Ingen tröst tyvärr kanske,men jag tycker ochså det är en oskriven regel..att man aldrig dejtar eller blir tillsammans med sin kompis kille eller ex.Det skulle aldrig falla mig in,även om de var ihop för många år sen.
    Sånt är känsligt,sånt bör man låta bli.

Svar på tråden Vänner för livet...trodde jag