Starkast skrev 2011-01-31 23:12:39 följande:
Jag tror att det enda är att läsa den där kvarten om dagen samt att ni föräldrar läser för honom dagligen.
Alla har olika svårt och varje individ måste ju "knäcka koden" innan det fungerar.
klart han tycker det är tråkigt! Kan tänka mig det blir lite tjaffs runt det då han inte vill och det blir då ännu mer laddat.
Har du provat med något belöningssystem?
Ex. om han läser en kvart varje dag så blir det mc Donalds på söndagen, eller när han kommit upp i ett visst antal kvartar hittar ni på något han tycker är jättekul.
Att hålla den dagliga kvarten är jätteviktigt.
Likaså att själv läsa varje dag för barnet.
Fler sätt finns nog inte då det är att nöta och träna som gäller.
jag tror inte man ska hänga upp sig på den där kvarten.. utan kämpa för att läsa igenom boken man har valt.
samma bok och och om igen.. öva på orden som man läst förut tills man känner igen orden att man läser den utan och innan till.
för min son så upptäckte jag att friheten var ett mycket bättre belöningssystemn än något annat.
om han gör sina läxor så får han sitta vid datorn och spela tv spel och se på tv ombegränsad tid.
sköter han sig så varför inte... anstärängningar ska belönas anser jag ju.
Däremot om han blir motståndsaktig så vet han om att jag kommer sätta ett system där data/spel/tv tiden är i jämförselsse med pluggtiden.
det vill han INTE för han vill känna att han alltid kan göra detta.
Och med frihet kommer man långt.. han fördriver verkligen inte hela dagarna med att sitta vid datron eller spela tvspel... ha är ute med kompisar och vi hittar på aktiviteter på helgerna.
men kanske kan det funka lika bra som på min son.
Dessutom när han sitter vid datorn måste han ju kunna läsa..och vid tv spel måste han kunna läsa instruktioner.
Hur går det ts...??
har du motiverat sonen till att läsa mer.... du får gärna följa upp tråden och berätta hur det går.