• saratjej

Hur lär jag min son att läsa?

Jag har en 8-årig son som går i andra klass. Han har så svårt att lära sig läsa. Han får extra undervisning tre dagar i veckan i skolan på grund av de,t så skolan har ju uppmärksammat det.
    Hans biologiska pappa har jättesvårt att läsa och skriva (även nu i vuxen ålder )så jag undrar om det är något ärftligt.

Min son får läsläxa en dag i veckan, en liten bok som han skall läsa upp nästa vecka. Det tar honom två timmar att kunna den. Jag tycker att det är lite väl lång tid att lägga på läsläxan. Vi läser såklart inte i två timmar samma dag!
    Han bara avskyr läsläxan.

Han har lätt för matte och andra ämnen.

Är det någon som har tips på hur jag skall lära honom läsa? Finns det något pedagogiskt dataspel i ämnet som någon kan rekommendera? Alla tips välkomnas.

• Svar på tråden Hur lär jag min son att läsa?
  • Mirjamell

Hej! Jag har en son som nu är 9 år, som hade problem med att komma igång med läsningen och skrivningen. Det vi gjorde/gör att sedan mitten av höstterminen i 1:an läser han högt hemma 15 minuter om dagen. Dessutom läser vi för honom nästan varje dag (just nu betar vi av Harry Potter). Nu läser han lytande, hakar upp sig på något ord ibland, men vi fortsätter lästräna ändå för att få upp läshastigheten också. Just att nöta läsningen är nog A och O, träna, träna och träna! Leta upp böcker som är enkla och som intresserar honom.

• Flickan och kråkan

Hej hej! Förstår att det är jobbigt och förstår att han tycker att det är pest med läsläxan. Det är inte roligt....med något.....när det är urjobbigt. Svårigheter med språket är ofta ärftligt, som t.ex. dyslexi m.m.

Mitt tips är att uppmuntra läsandet genom att ni som föräldrar läser mycket för honom. Låna inlästa böcker som han kan lyssna på. Jag har nog inte träffat ett enda barn som inte gillar att bli läst för eller att höra berättelser.......däremot har jag mött många (mycket äldre barn än din son) som fullständigt avskyr att läsa för att de inte knäckt koden. Bara för att han har svårigheter med just avkodningen så innebär det ju inte att han har svårigheter eller ska bli efter med ordförråd, ordförståelse, läsförståelse etc. Det bygger man upp lika bra genom att lyssna. Prata om det ni läst eller lyssnat på. Prata om det som händer, platserna de är på, personerna etc. Hur är de? Varför gör de som de gör etc.

• Tuffen

Sedan tycker jag att det är viktigt att han ser att pappan också läser. Läsande föräldrar får läsande barn, tror jag.

• bonnieloveskim

är det bara läskoden han inte knäckt så han kan hela alfabetet, eller övar han på den med?

min son hade också svårt att läsa, han fick också extra hjälp i 2an.

jag läste med han varje dag, en enkel bok.

Först läste jag boken och uttalde varje ord noga så jag inte talade otydligt eller så.

jag läste även med fingret så att mitt finger pekade på ordet jag läste.

Sen så började jag om, då läste jag en sida, det är ju inte många ord på de böcker somde börjar läsa.

Jag läste åter med fingret. det ord fingret var vid läste jag alltså.

Sedan om igen och denna gång skulle barnet läsa med mitt eller sitt finger

Sen nästa sida, först jag, med fingret, och sedan barnet.. med mitt eller sitt finger.

Och så får man öva varje dag.

Även på helgerna jättebra att läsa efter frukost när de är pigga och sen igen en gång vid lunch och en gång till efter middagen.

Skriv postit-lappar på sakerna hemma och be han läsa vad det är.

Fråga vad det är och skriv ner det på en post it lapp och sätt upp.

Om han vill veta något så skriv ner svaret enkelt på en lapp och läs den.

tex "idag ska vi gå på bio" om du ska med han på bio så får han läsa det själv.. rolig och lärande.
    Skriv lappar "nu ska vi äta"'
    "klockan 10 ska vi åka buss" etc

roliga gratis spel där man måste tvingas läsa lite hittar du
    googla på "sebran" och  "minisebran"

köp lättlästa böcker.
    min son gillar riddarserien som är lätt att läsa och spännande... för lång att läsa när man inte kan men man kanta en sida om dagen... eller 2...

http://www.adlibris.com/se/searchresult.aspx?search=advanced&series=Riddarskolan&fromproduct=true

sen kan jag tänka mig att det tar 2 timmar för att han avskyr läsläxan.
    peppa peppa om allt man kan göranär man kan läsa, se filmer på engelska, man kan läsa böcker

har han något intresse? det finns lättlästa faktaböcker för barn tex 
    http://www.adlibris.com/se/searchresult.aspx?search=quickfirstpage&quickvalue=l%e4tta+fakta&title=l%e4tta+fakta&fromproduct=False&onlylocallanguage=1

• Millans hustru

får jag också tips om något som jag o dottern gör. Jag har aldrig förstått mig på serietidningar, tycker de är trams måste jag erkänna. men senaste året köper jag ändå ibland för oj vad mysigt att ligga där på kvällen o läsa för dottern o låta henne ta vissa ord/pratbubblor. De skrivs ju i versaler, lite o lätt skrivet o hon tycker det är skoj.
    nu har ni kanske hamnat i att det verkligen känns tufft o sonen kanske känner sig rätt pressad. men tänk om han kunde göra läsläxa en kvart om dagen o sen som "belöning" läser ni bamse o andra serietidningar tillsammans, han läser alla rubriker eller kortare bubblor elelr vad som passar honom utan att han ska behöva känna samma press som av läsläxan?

• Kodia

Att läsa för honom varje dag är viktigt, precis som de andra skriver, och prata om vad som händer, vad han TROR kommer att hända, osv. (Vi använder ju vår förförståelse väldigt mycket när vi läser)

Lek med bokstäver (tex från alfapetsspel eller magnetbokstäver).Lägg tex. UT, låt honom läsa det, fråga vad han tror det blir om man lägger ett T innan. (TUT) Lägg ett ord, tex PIL, och byt ut en bokstav, så det blir BIL osv. Visa att det är roligt, och gör det till en kul stund. Kanske kan ni leka med bokstavskex? Hitta på egna korsord.

Skriv en skattjakt med enkla lappar. (Leta i skåpet, Se under stolen, Gå till toan, osv.)

Memoryspel med enkla ord.

Låt honom skriva (och läsa upp) egna sagor på datorn.

Fundera över om läsläxan är för svår. Kanske ska han ha en enklare nivå, men två eller tre istället, för att få upp flytet?

Det är jättebra att du lägger ner en massa engagemang på detta! (Tyvärr gör inte alla föräldrar det...) Den tråkiga sanningen är ju att vissa barn lär sig vissa saker långsammare, och eftersom alla barn går lika länge i skolan, så måste de öva mera hemma för att komma ikapp...

• Millans hustru

kanske också, eftersom han säkert redan ser o vet att han har svårt för det här just nu, att ni skulle ta med honom på tåget så ni mer samarbetar än styr honom. tala om att han behöver öva det här o tala kring HUR ni tillsammans kan öva det. Jag menar, ni kan ju inte fråga om han VILL öva elelr vill lära sig, det ska han förstås, men ta med honom i att tala kring HUR. ge olika förslag som de här ovan o sätt små mål ihop. t.ex. "okej du tycker skattjakt vore skoj, då lägger vi en sån på fredag. varje dag till dess gör vi läsläxa en kvart och så kan vi ....(plocka in andra av förslagen han gillar.) Om ni har möjlighet att låta skattjakten sluta med en liten present så att det känns som belöning för slit så gör det. kanske låt det upprepas varje fredag om han gillar det. Jag tror påa tt försöka hitta ett sätt att göra det med gemensamt mål istället för "nu ska du för jag säger det", blir inte så lustfyllt... o iblnad en nog en typ av muta okej i sammanhang där man int ehelt o fullt kan få till en ärlig lust?

• canmamma

Du har fått massor av bra råd jag tänkte bara på några kompletterande saker: vissa barn har svårt med finmotoriken och svårt att skriva. De kan få god hjälp av att få skriva på datorn så att de inte brhöver lägga så mycket energi och tid på att forma bokstävarna. Finmotoriken kan de öva upp på annat och sedan ta igen finskrivningen lite senare utan att hämma läsinlärningen.

Tvärt om: om din kille tycker mycket om att rita och måla och är pysslig och konstnärligt lagd så hade jag kanske fokuserat på den biten av skrivandet ett tag. Gjort figurer och gubbar av bokstäverna och utforkat deras form på mer kreativa sätt.

Har han ett intresse eller en passion? Det kan verkligen få fart på motivationen. Typ pokemonkort eller serietidningar eller sportresultat eller hästar. Något som inte bara känns relevant för sonen, men som verkligen får igång honom på alla cylindrar. Försök att extrapolera lite lästräning ur ett sådant intresse och du får en helt annan motivation och glädje.  

Lycka till! 

• bonnieloveskim

Det kommer inte på en gång utan det är ju väldigt mycket jobb bakom.

sen kan man börja med att svara på frågor barnet har med tex..

j - a..   eller säga n - e - j så får barnet lyssna efter vad man sa, själv sätta ihop orden i huvudet.

en sak jag glömde skriva är att iblnad hakar min son uppsig på ettord, då ber jag han att läsa "tyst" dvs för sig själv i huvudet istället för att gissa på olika ljudningar om vad det ska bli.

så brukar han kura ut dem och sedan kan han läsa dem högt.

det är viktigt att läsa en gång tyst för sig själv. och sdan läsa högt.

alfapet var ett roligt förlag.. att att pyssla för att få upp finmotoriken.
    det stämmer nog att ju duktgare min son blev på att färglägga nogrant och detlajerat desto bättre blev han på att skriva med.

• Millans hustru

vi gjorde också små kort under en period, klippte av kartong o skrev ord på. korta o längre beroende på nivå dottern var på. sen fick hon rita på baksidan av kortet vad det stod.

• lillvilda

mitt tips är att hitta en väg in i läsnignen genom hans intressen. Nu har vi en 7 åring som lär sig läsning snabbt men även med henne så har jag letat fram sånt som intresserar henne. Hon gillar hästar så vi har köpt hästböcker, faktaböcker, serietidningar å lättlästa böcker allt i ämnen som hon varit intresserade av.  Vi har också spelat en del dataspel. Hela tiden har jag läst det mesta så hon inte ska lessna å så har hon fått läsa nått ord här å där å tillsist nån mening här å där.
    här har du sebran ett gratis spel du kan ladda hem på datorn 
     http://www.wartoft.nu/program/sebran/

minisebran (enklare)
    http://www.wartoft.nu/program/minisebran/

• jdg

Har bara läst ts.Min dotter lärde sig och läsa genom filmerna fem myror är fler än fyra elefanter.
    Finns nått spel på datan också om dem. (sambon lärde sig också läsa genom den filmen för xx år sen.

• Starkast
    saratjej skrev 2011-01-19 07:58:40 följande:
    Jag har en 8-årig son som går i andra klass. Han har så svårt att lära sig läsa. Han får extra undervisning tre dagar i veckan i skolan på grund av de,t så skolan har ju uppmärksammat det.
    Hans biologiska pappa har jättesvårt att läsa och skriva (även nu i vuxen ålder )så jag undrar om det är något ärftligt.

Min son får läsläxa en dag i veckan, en liten bok som han skall läsa upp nästa vecka. Det tar honom två timmar att kunna den. Jag tycker att det är lite väl lång tid att lägga på läsläxan. Vi läser såklart inte i två timmar samma dag!
    Han bara avskyr läsläxan.

Han har lätt för matte och andra ämnen.

Är det någon som har tips på hur jag skall lära honom läsa? Finns det något pedagogiskt dataspel i ämnet som någon kan rekommendera? Alla tips välkomnas.
    Jag tror att det enda är att läsa den där kvarten om dagen samt att ni föräldrar läser för honom dagligen.
    Alla har olika svårt och varje individ måste ju "knäcka koden" innan det fungerar.
    klart han tycker det är tråkigt! Kan tänka mig det blir lite tjaffs runt det då han inte vill och det blir då ännu mer laddat.

Har du provat med något belöningssystem?
    Ex. om han läser en kvart varje dag så blir det mc Donalds på söndagen, eller när han kommit upp i ett visst antal kvartar hittar ni på något han tycker är jättekul.

Att hålla den dagliga kvarten är jätteviktigt.
    Likaså att själv läsa varje dag för barnet.
    Fler sätt finns nog inte då det är att nöta och träna som gäller.
  • bonnieloveskim
    Starkast skrev 2011-01-31 23:12:39 följande:
    Jag tror att det enda är att läsa den där kvarten om dagen samt att ni föräldrar läser för honom dagligen.
    Alla har olika svårt och varje individ måste ju "knäcka koden" innan det fungerar.
    klart han tycker det är tråkigt! Kan tänka mig det blir lite tjaffs runt det då han inte vill och det blir då ännu mer laddat.

Har du provat med något belöningssystem?
    Ex. om han läser en kvart varje dag så blir det mc Donalds på söndagen, eller när han kommit upp i ett visst antal kvartar hittar ni på något han tycker är jättekul.

Att hålla den dagliga kvarten är jätteviktigt.
    Likaså att själv läsa varje dag för barnet.
    Fler sätt finns nog inte då det är att nöta och träna som gäller.
    jag tror inte man ska hänga upp sig på den där kvarten.. utan kämpa för att läsa igenom boken man har valt.
    samma bok och och om igen.. öva på orden som man läst förut tills man känner igen orden att man läser den utan och innan till.

för min son så upptäckte jag att friheten var ett mycket bättre belöningssystemn än något annat.

om han gör sina läxor så får han sitta vid datorn och spela tv spel och se på tv ombegränsad tid.
    sköter han sig så varför inte... anstärängningar ska belönas anser jag ju.

Däremot om han blir motståndsaktig så vet han om att jag kommer sätta ett system där data/spel/tv tiden är i jämförselsse med pluggtiden.

det vill han INTE för han vill känna att han alltid kan göra detta.

Och med frihet kommer man långt.. han fördriver verkligen inte hela dagarna med att sitta vid datron eller spela tvspel... ha är ute med kompisar och vi hittar på aktiviteter på helgerna.

men kanske kan det funka lika bra som på min son.

Dessutom när han sitter vid datorn måste han ju kunna läsa..och vid tv spel måste han kunna läsa instruktioner.

Hur går det ts...??
    har du motiverat sonen till att läsa mer....  du får gärna följa upp tråden och berätta hur det går.
  • 7 små apor
    lillvilda skrev 2011-01-22 19:35:30 följande:
    mitt tips är att hitta en väg in i läsnignen genom hans intressen. Nu har vi en 7 åring som lär sig läsning snabbt men även med henne så har jag letat fram sånt som intresserar henne. Hon gillar hästar så vi har köpt hästböcker, faktaböcker, serietidningar å lättlästa böcker allt i ämnen som hon varit intresserade av.  Vi har också spelat en del dataspel. Hela tiden har jag läst det mesta så hon inte ska lessna å så har hon fått läsa nått ord här å där å tillsist nån mening här å där.
    här har du sebran ett gratis spel du kan ladda hem på datorn 
     www.wartoft.nu/program/sebran/

minisebran (enklare)
    www.wartoft.nu/program/minisebran/
    Åh! Äntligen!

Jag hade precis tänkt skriva att alla glömmer bort det viktigaste - vad vill han själv läsa? 

Det är rätt enkelt att förstå egentligen att det blir pisstrist om man tvingas läsa sådant som man finner totalt ointressant. Jag som alltid ansett att serietidningar är ... någonting men inte litteratur har tvingats konstatera att det finns ord och meningar där också och att även det ger lästräning.

Btw lärde sig ett av mina barn sig att läsa genom uppslagsböcker - allt annat var störtlöjligt.  Det började i myrsteg med serietidningar för att hitta tillbaka till läsglädjen - livsviktigt!

Ska jag rekommendera någonting är det att hitta läsglädjen, utan den kommer allt att bli en kamp...
  • Starkast
    bonnieloveskim skrev 2011-02-01 08:38:54 följande:
    jag tror inte man ska hänga upp sig på den där kvarten.. utan kämpa för att läsa igenom boken man har valt.
    samma bok och och om igen.. öva på orden som man läst förut tills man känner igen orden att man läser den utan och innan till.

för min son så upptäckte jag att friheten var ett mycket bättre belöningssystemn än något annat.

om han gör sina läxor så får han sitta vid datorn och spela tv spel och se på tv ombegränsad tid.
    sköter han sig så varför inte... anstärängningar ska belönas anser jag ju.

Däremot om han blir motståndsaktig så vet han om att jag kommer sätta ett system där data/spel/tv tiden är i jämförselsse med pluggtiden.

det vill han INTE för han vill känna att han alltid kan göra detta.

Och med frihet kommer man långt.. han fördriver verkligen inte hela dagarna med att sitta vid datron eller spela tvspel... ha är ute med kompisar och vi hittar på aktiviteter på helgerna.

men kanske kan det funka lika bra som på min son.

Dessutom när han sitter vid datorn måste han ju kunna läsa..och vid tv spel måste han kunna läsa instruktioner.

Hur går det ts...??
    har du motiverat sonen till att läsa mer....  du får gärna följa upp tråden och berätta hur det går.
    En kvart om dagen är ju forskning som visar hur viktig den är.
    Att sitta länge bara för att plöja igenom hela boken, flera gånger om dagen kan istället få ett barn som redan HATAR läsläxan att tröttna ännu mer.
Svar på tråden Hur lär jag min son att läsa?