• MissMatch

Köpa lägenhet i USA?

Hej,
    Jag har under en tid funderat på att köpa en lägenhet i USA, främst New York o Manhattan. Dollarn är låg = lägre fastighetspriser. Nu har jag lite funderingar på hur det egentligen fungerar. Jag är inte amerikansk medborgare, har inget arbetsvisum utan hade helt enkelt tänkt investera i en bostadsrätt där o ev. hyra ut den periodvis. Så troligvis blir det en sk condo.

Hur fungerar det med fastighetsskatter etc.? Om jag hyr ut lägenheten som semsterboende, skattar jag i Sverige eller i USA då? Jag är medveten om att priserna på manhattan är höga, men jag känner att jag har råd att ta ett lån på x antal kr om det lönar sig med att hyra ut.

För er som har gjort samma sak, är det "lätt" att få lägenheten uthyrd? Jag är av den åsikten att hellre ta en lite lägre summa o ha den uthyrd hela perioden är att ta ett stort överpris o inte få den uthyrd, givetvis vill jag inte gå back men plus-minus noll är planen Glad
    Tacksam för svar!
    Mvh Åsa

• Svar på tråden Köpa lägenhet i USA?
  • evaoregon

Har du tänkt låna pengarna till bostaden i Sverige?  Jag tror att det kan vara svårt att få lån till en bostad som man köper i ett annat land plus att det här i USA är närmast omöjligt att få låna om man inte bor här. 

• evaoregon

Fastighetsskatt borde du betala i USA om bostaden finns här, men det där kan bli väldigt krångligt. 

Jag känner amerikaner som har bostäder som de hyr ut och det kan vara väldigt svårt att få dem uthyrda.  Nu när det är lågkonjunktur så kan det vara svårt att hyra ut semesterbostäder.

• jlhm

Det kan nog vara svårt eller omöjligt att få köpa eller hyra en lägenhet om du inte har permanent uppehållstillstånd i USA.
    De flesta säljare och uthyrare är misstänksamma eftersom du inte kommer att få låna i USA.

Om du kan köpa en lägenhet kontant kan det gå lättare men då kan istället myndigheterna bli misstänksamma och göra det krångligt (pengatvätt eller terroristmisstankar).

• evaoregon
    jlhm skrev 2011-02-16 02:11:37 följande:
    Det kan nog vara svårt eller omöjligt att få köpa eller hyra en lägenhet om du inte har permanent uppehållstillstånd i USA.
    De flesta säljare och uthyrare är misstänksamma eftersom du inte kommer att få låna i USA.

Om du kan köpa en lägenhet kontant kan det gå lättare men då kan istället myndigheterna bli misstänksamma och göra det krångligt (pengatvätt eller terroristmisstankar).
    Ja, jag tror också att det blir svårt.  Det funkar nog bäst om man kan betala kontant och visa att man inte sysslar med något skumt.
  • Mamasnest

Vi håller på att leta condo i Phoenix och min man har kollat upp det här med lån för oss som inte bor där. Om man lägger 30 % av köpesumman kontant verkar det inte vara något problem att få lån där. Våra kompisar i Phoenix kollar nu upp saker åt oss så jag kan återkomma när jag vet mer. Lån i Sverige är jättesvårt att få för att köpa bostad utomlands.

Trebarnsmamma på heltid mamasnestmum.blogspot.com/
  • evaoregon
    Mamasnest skrev 2011-03-13 09:48:36 följande:
    Vi håller på att leta condo i Phoenix och min man har kollat upp det här med lån för oss som inte bor där. Om man lägger 30 % av köpesumman kontant verkar det inte vara något problem att få lån där. Våra kompisar i Phoenix kollar nu upp saker åt oss så jag kan återkomma när jag vet mer. Lån i Sverige är jättesvårt att få för att köpa bostad utomlands.
    Kan det verkligen stämma?  Det har blivit svårt att få lån här i USA så om man inte bor här permanent och jobbar här så tror jag det är extremt svårt.  När man tar lån här så tar man alltid en kreditupplysning och det har man ju ingen möjlighet att göra på personer som varken bor eller arbetar här.
  • Mamasnest
    evaoregon skrev 2011-03-14 15:14:20 följande:
    Kan det verkligen stämma?  Det har blivit svårt att få lån här i USA så om man inte bor här permanent och jobbar här så tror jag det är extremt svårt.  När man tar lån här så tar man alltid en kreditupplysning och det har man ju ingen möjlighet att göra på personer som varken bor eller arbetar här.
    Min man hade kollat upp det och nu skulle vår kompis som jobbar med fastigheter kolla upp igen. Det går ju att kolla min man eftersom han bott, jobbat och haft huslån i Arizona i 14 år. Visst, han bor ju inte där, men det ska tydligen gå ändå enligt uppgift.
    Men som sagt, detta dubbelkollas just nu i Phoneix.
  • evaoregon
    Mamasnest skrev 2011-03-14 16:12:57 följande:
    Min man hade kollat upp det och nu skulle vår kompis som jobbar med fastigheter kolla upp igen. Det går ju att kolla min man eftersom han bott, jobbat och haft huslån i Arizona i 14 år. Visst, han bor ju inte där, men det ska tydligen gå ändå enligt uppgift.
    Men som sagt, detta dubbelkollas just nu i Phoneix.
    Nja, jag tycker det låter ytterst tveksamt då han varken bor eller jobbar här i USA nu.  Även när det gäller smålån så behöver man en aktuell kreditupplysning och det går det ju inte att ta på honom.  Han har väl inte bott i USA på många år? 

Har man möjlighet så kan man belåna sitt hus i Sverige och köpa fritidsbostad kontant för de pengarna. 
  • Mamasnest
    evaoregon skrev 2011-03-14 19:27:00 följande:
    Nja, jag tycker det låter ytterst tveksamt då han varken bor eller jobbar här i USA nu.  Även när det gäller smålån så behöver man en aktuell kreditupplysning och det går det ju inte att ta på honom.  Han har väl inte bott i USA på många år? 

Har man möjlighet så kan man belåna sitt hus i Sverige och köpa fritidsbostad kontant för de pengarna. 
    Han har bott i Sverige i 7 år, men har kvar konton och sådant i USA. Han jobbar också åt ett stort amerikanskt företag.
    Vi har inte tänkt att köpa något stort och vräkigt, runt 50-70,000 USD. Får vi inga lån väntar vi ett år och köper det kontant.
  • evaoregon
    Mamasnest skrev 2011-03-14 19:38:51 följande:
    Han har bott i Sverige i 7 år, men har kvar konton och sådant i USA. Han jobbar också åt ett stort amerikanskt företag.
    Vi har inte tänkt att köpa något stort och vräkigt, runt 50-70,000 USD. Får vi inga lån väntar vi ett år och köper det kontant.
    Oj, det var billigt!  50-70,000 USD låter verkligen prisvärt för en lägenhet. 

Om han får sin lön utbetald ifrån USA så tror jag han har bättre chanser för lån.
  • Mamasnest
    evaoregon skrev 2011-03-14 19:42:32 följande:
    Oj, det var billigt!  50-70,000 USD låter verkligen prisvärt för en lägenhet. 

Om han får sin lön utbetald ifrån USA så tror jag han har bättre chanser för lån.
    Man får rätt mycket för det i Phoenix just nu. De condos jag har tittat på i den prisklassen såldes för bara några år sedan för 250, 000 USD. Priserna rasar i Phoenix! Mycket därför som vi vill köpa nu.
    Dessutom är det ju bara en fritidsbostad så man vill ju inte lägga hur mycket som helst på det.
  • evaoregon
    Mamasnest skrev 2011-03-14 19:50:30 följande:
    Man får rätt mycket för det i Phoenix just nu. De condos jag har tittat på i den prisklassen såldes för bara några år sedan för 250, 000 USD. Priserna rasar i Phoenix! Mycket därför som vi vill köpa nu.
    Dessutom är det ju bara en fritidsbostad så man vill ju inte lägga hur mycket som helst på det.
    Nej, det låter onekligen som bra läge att köpa.  Kan ni ev låna pengar av någon släkting om ni inte skulle få banklån?  Jag har en känsla av att de priserna inte kommer att vara så pass låga så länge så om ett år kanske de har gått upp rejält.
  • Mamasnest
    evaoregon skrev 2011-03-14 19:53:32 följande:
    Nej, det låter onekligen som bra läge att köpa.  Kan ni ev låna pengar av någon släkting om ni inte skulle få banklån?  Jag har en känsla av att de priserna inte kommer att vara så pass låga så länge så om ett år kanske de har gått upp rejält.
    Ja det är lite det vi tittar på nu. Vi frågade makens föräldrar om de ville vara med, och det ville dem. Problemet var bara att de krävde att makens syster skulle vara med och det vill inte vi.
    Vi har satt bollar i rullning nu i alla fall och makens kompisar jobbar ju i fastighetsbranshen i Phoenix så det håller på att ta reda på precis vad som gäller nu.
  • evaoregon
    Mamasnest skrev 2011-03-14 19:53:22 följande:
    www.movoto.com/az/1920-e-bell-rd-phoenix/471_...

Den här tex har vi tittat på. Ligger i ett bra område, nära till allt. Min mans kompisar bor 2, resp. 4 blocks därifrån.
    Ser inte alls illa ut!  Glad  Jag sökte på nätet och det fanns gott om billiga lägenheter i Phoenix. 
  • evaoregon
    Mamasnest skrev 2011-03-14 19:56:46 följande:
    Ja det är lite det vi tittar på nu. Vi frågade makens föräldrar om de ville vara med, och det ville dem. Problemet var bara att de krävde att makens syster skulle vara med och det vill inte vi.
    Vi har satt bollar i rullning nu i alla fall och makens kompisar jobbar ju i fastighetsbranshen i Phoenix så det håller på att ta reda på precis vad som gäller nu.
    Ja, det låter jobbigt om hela släkten ska vara med på köpet!  Hoppas ni får tag i en lägenhet för det låter som ett kap!  Glad
  • evaoregon

Tänk på att det tillkommer en del "closing costs" även om man köper bostad kontant och inte tar lån.

• evaoregon
    Mamasnest skrev 2011-03-14 21:01:24 följande:
    Fick precis reda på att vi har en bekant i Phoenix som jobbar som mäklare och som erbjöd sig att hjälpa oss billigt. Inte fel!
    Det låter ju väldigt bra!
Svar på tråden Köpa lägenhet i USA?