• Anonym

dessa ständiga uppvak. hur gör ni? jag håller på o gå under.

jag har en dotter på 15 månader som vaknar säkert bortåt 20-30 gånger per natt.
    Hon har varit såhär sen nyfödd med undantag då hon vid 4 månaders ålder sov i stort sett hela natten en månad.
    hon vill inget när hon vaknar, vill inte ha mat, behöver inte byta blöja, hon har inte tappat nappen.
    utan hon ställer sig upp o bara skriker/gråter.
    jag lägger henne igen, och hon somnar, 10 minuter, vaknar, lägger om o om igen fortsätter det tills det är morgon.
    hon äter bra dagtid, och är (vad jag hört) ett rätt så krävande barn. jag har bara ett barn så jag har inget o jämföra med.
    hon är världens intelligentaste och är hyper hela dagarna.

bvc får jag ingen hjälp av förutom - en del barn är sådär.

känner att jag gör något fel.

jag har ett jobb o sköta, jag håller på att gå under.

har ni i cyberrymden några råd?

• Svar på tråden dessa ständiga uppvak. hur gör ni? jag håller på o gå under.
  • Pickeli

Provat samsovning?

Google it!
  • Anonym

ja det har vi, likadant, förutom att hon klättrar överallt då och man ligger på helspänn hela tiden.

• Pickeli

Sover hon på dagarna? Provat miljöombyte? Typ låtit henne sova över hon far/morföräldrar. är det likadant där?

Google it!
  • petsod

Det låter som att er dotter behöver lära sig att somna om på egen hand. Finns en del hjälp att få. Läs igenom "Sova-hela-natten" och välj ut de delar som stämmer in på er och som du tror skulle funka just på er dotter.

Lycka till.

• Anonym

när vi lägger henne på kvällen så somnar hon med ett leende, det är sen hon börjar.

farmor har provat haft henne någon natt och det har mer eller mindre vart likadant.

• petsod
    Anonym skrev 2011-01-19 09:47:56 följande:
    när vi lägger henne på kvällen så somnar hon med ett leende, det är sen hon börjar.

farmor har provat haft henne någon natt och det har mer eller mindre vart likadant.
    Vet inte om det är en kommentar till mitt inlägg men när hon vaknar på natten så är det viktigt att hon kommer till ro på egen hand, att hon inte behöver väcka er varje gång och det lär man henne genom vissa rutiner som nämns i denna sov-kur.
  • LoreBF

Våran son var precis likadan, kändes knappt som man sovit en blund när morgonen kom med minst 15 uppvak/natt och han vaknade inte heller och ville äta/ha napp osv.. Vid 1 års ålder började hans mamma jobba natt, och då vaknade han inte en enda gång på hela veckan (för första gången).. Och sen när hon var ledig, så började han vakna mycket igen, då beslutade vi att hon skulle sova i ett annat rum ett tag.. Och även om han vaknade fortfarande var det kanske 3 gånger per natt, och han somnade om när man sa åt honom att lägga sig ner igen, eller så gav vi lite vatten.. Sen dess har det funkat så, han vaknar ca 3 gånger per natt ff, men ibland sover han hela nätter, han är snart 2 år.. Förstår hur jobbigt det är, men håll ut och testa olika saker, tillslut hittar man en lösning så det blir lite lättare åtminstone..

• Pickeli
    Anonym skrev 2011-01-19 09:47:56 följande:

Hur sover hon på dagarna då?
    Google it!
  • Anonym

ok tack för svar.
    hur går den kortfattat ut på?

vet inte vad vi gör för fel.

att tillägga till alla dessa uppvak så när jag ligger vaken o försöker somna om så hör jag att hon vaknar ibland, piper till, och sover igen. så VISSA gånger kan hon ju det själv.

vi hade ett helvete vid läggningsdags innan också, men nu lägger vi henne bara och hon somnar på egen hand (första gången på kvällen alltså)

jag har aldrig låtit henne gapa, vara arg eller någonting. kanske gjort fel från början?

en del jag snackat med säger att jag måste låta henne vara också.

jag är ingen hönsmamma, men ett ledset barn-- så mkt orkar jag inte för hjärtat.

• Pickeli
    Anonym skrev 2011-01-19 09:55:01 följande:
    ok tack för svar.
    hur går den kortfattat ut på?

vet inte vad vi gör för fel.

att tillägga till alla dessa uppvak så när jag ligger vaken o försöker somna om så hör jag att hon vaknar ibland, piper till, och sover igen. så VISSA gånger kan hon ju det själv.

vi hade ett helvete vid läggningsdags innan också, men nu lägger vi henne bara och hon somnar på egen hand (första gången på kvällen alltså)

jag har aldrig låtit henne gapa, vara arg eller någonting. kanske gjort fel från början?

en del jag snackat med säger att jag måste låta henne vara också.

jag är ingen hönsmamma, men ett ledset barn-- så mkt orkar jag inte för hjärtat.
    Nu orkar jag inte fråga hur hon sover på dagarn även fast jag tror att det kan vara en bidragande orsak med för lite för mycket sömn dagtid.

har du provat att bara pratat med henne och sagt typ, "nu är det mitt i natten och nu ska vi sova" och låta henne vara? Vaknar hon alltid och är jätteledsen och skriker och fortsätter skrika? För de gånger hon INTE gör det så tycker jag bara du ska låtsas sova och se vad som händer.
    Google it!
  • Anonym

hej.

vi går upp vid 06-07 och hon sover en stund mitt på dagen, ibland 10 min ibland upp till 40 min sen inge mer. hon totalvägrar trots att jag ser hur trött hon är-

vi bor bara i en 1,5a så det där med att sova i ett annat rum är svårt.

jag är så trött att jag har lust att gå ut och lägga huvudet i snön.

vad är nattskräck för något? (fattar va ordet betyder men vad menas det)

• Anonym

jag tar inte henne på natten om hon inte gapar o skriker/gråter .

hon vet att hon ska sova, vi har kört med "känna kudden skön" sen hon va liten, o då lägger hon sig och blundar.

• Pickeli
    Anonym skrev 2011-01-19 10:05:43 följande:
    hej.

vi går upp vid 06-07 och hon sover en stund mitt på dagen, ibland 10 min ibland upp till 40 min sen inge mer. hon totalvägrar trots att jag ser hur trött hon är-

vi bor bara i en 1,5a så det där med att sova i ett annat rum är svårt.

jag är så trött att jag har lust att gå ut och lägga huvudet i snön.

vad är nattskräck för något? (fattar va ordet betyder men vad menas det)
    Tror inte det är nattskräck, det har vår son haft ett par gånger och det brukar inte te sig på det här sättet. Läs om det på google.

Hon är fast i någon sorts ond spiral som gör att hon håller på som hon gör, kanske av ren vana? Miljöombyte och försöka ändra tiden för sängående så att det blir en sorts stor omställning som gör att hon åteminstonde sover lite längre i stöten ett par nätter. Det är vad jag tror, om det inte nu är något fysiskt som gör att hon vaknar. prata med BVC och be om att få mer hjälp av någon expert kanske?
    Google it!
  • Anonym

det där med nattskräck stämmer ju in på att hon är hyper...

det bvc har biddragit med är att skicka mig till en barnläkare som menade på att hon skulle få theralen till natten.

det vill jag inte ge.
    vet ingen som provat ens, men att ge min 15 månaders medicin för att sova- nej tack.

kanske vi ska prova lägga henne ännu tidigare?
    hon kanske är så övertrött med tanke på att hon sover lite på dagen?

• två pojkar

Vi har en son på 2,5 som är precis lika dan. Vaknar flera gånger per natt och kommer in till oss. Vi har provat precis allt som både vi och BVC kan komma på. För någon vecka sen läste jag om omega 3. Att det jan hjälpa vid sömnbesvär. Köpte en burk kalle anka tabletter och peppar peppar så har han sovit fyra hela nätter i rad nu. Fler än i hela hans liv:) Nu hoppas vi bara att det ska hålla i sig så det inte bara är en fas. Testa det du med!

• Anonym (&&&&&)

Nattskräck kan te sig på detta sätt..

Mina tjejer började tidigt å det va ingen nattskräck enligt läkaren men det visade sig att det va det iaf..

Theralen är inge roligt att behöva ge men om du nu kan få remiss till barnläakre så ta emot den! Att testa Theralen en kort period kan vara räddningen för dig å även ditt barn..

• Anonym

hej

vi har provat omega3 också...

är kluven över theralen. känns  hemskt.
    hur skulle ni göra?

• Anonym (&&&&&)
    Anonym skrev 2011-01-20 10:42:07 följande:
    hej

vi har provat omega3 också...

är kluven över theralen. känns  hemskt.
    hur skulle ni göra?
    Prova iaf.. Jag har själv testat det och Atarax till mina tjejer när dem va små å även vänner till mig har testat..

Jag skulle fråga om Atarax då det är mildare..

När eran dotter har sovit ca 1 timme så putta lite på henne, inte så hon vaknar men så att hon blir störd i djupsömnen (det är då nattskräcken brukar starta i djupsömnen)
Svar på tråden dessa ständiga uppvak. hur gör ni? jag håller på o gå under.