• Anonym (Vill lösa lån)

Kostnad för att lösa lån i förtid?

Hej!

Jag har ett bostadslån på SBAB som är bundet totalt 10 år (ca 3 år har gått och det skall lösas 2017)

Jag undrar om någon vet hur mycket "straffavgiften" blir om man vill lösa det i förväg? Kan man räkna ut det på något sätt?

• Svar på tråden Kostnad för att lösa lån i förtid?
  • Anonym (Mack)

Vanligtvis brukar man få betala den räntesumma banken har räknat med att få in under bindningstiden.

• Anonym

Den räntan de skulle fått in under de kommande 7 åren. Om du inte har förhandlat bort/ner det, innan du skrev på.

• Birgitta2

Enligt min bankman är det inte alltid nödvändigt att behöva betala all ränta som det skulle blivit under bindningstiden. ibland är det så, ibland inte. Jag tycker du skall prata med banken, för jag begrep inte riktigt under vilka kriterier man slapp betala räntorna om man löste lånen under bindningstiden.

• Anonym

Om lånet du tagit, av banken bundits upp mot en tioårsränta som är högre än den som råder idag om banken skulle tillhandahålla ett liknande lån kommer du förmodligen att få betala en ränteskillnadsersättning.
    Om du däremot haft turen att binda det väldigt billigt och dagens ränta på tioår är lägre blir det ingen ränteskillnadsersättning. 

• Jenny1

Du får betala den räntan som är kvar på bindningstiden.

• Anonym (Vill lösa lån)

TACK för alla svar!
    Tror tyvärr att räntan är högre än om jag skulle ha bundit den idag, så då får jag vänta!
    Tanken var mest om man kunde spara in några kronor på att lösa lånet iförtid!

Många kramar till er alla och tack än en gång för snabba svar!

• Anonym
    Anonym (Vill lösa lån) skrev 2011-01-19 14:39:44 följande:
    TACK för alla svar!
    Tror tyvärr att räntan är högre än om jag skulle ha bundit den idag, så då får jag vänta!
    Tanken var mest om man kunde spara in några kronor på att lösa lånet iförtid!

Många kramar till er alla och tack än en gång för snabba svar!
    Du kan aldrig spara något på att lösa det i förväg då du betalar den tänkta räntekostnaden + nuvarande ränta som du kommer att ha på lånet som obundet. Enda gången det kan löna sig vilket man inte vet i förväg det är om man ska spekulera i att tjäna något på det. Men då måste man ha räknat ut hur mkt lägre räntan man byter till kommer att bli och under hur långtid. Alltså när man går +/-0. Därefter kan man bara hoppas att den håller sig på en lägre nivå annars blir det dyrare för en. Hoppas du förstår ungefär hur jag menar.
  • Anonym (DYRT)

Vi måste lösa vårt huslån i förtid då vi köpt ett annat hus, det handlar om 8månader i förtid & ett lån på omkring 550 000kr, det kostar oss 20 000kr enligt banken =(

• Anonym
    Anonym (DYRT) skrev 2011-01-19 14:51:03 följande:
    Vi måste lösa vårt huslån i förtid då vi köpt ett annat hus, det handlar om 8månader i förtid & ett lån på omkring 550 000kr, det kostar oss 20 000kr enligt banken =(
    Kan ni inte behålla lånet och byta säkerhet? Antar att ni fortfarande ska låna på nytt boende???
  • ssf

Kan du inte ringa och fråga SBAB? Sen får du gärna dela med dig av vad det kostar, alltid bra att veta sånt =)

• MalinNiklasHarryBebis

vi har 2 fasta bolån och det skulle kosta oss 39 tusen på ena
    och 40 tusen på andra om vi skulle lösa in dom..
    ring å hör så får du veta hur mycket det kostar

• ssf
    Anonym (DYRT) skrev 2011-01-19 14:51:03 följande:
    Menar du då att om ni betalar av lånet idag så får ni betala 570 000 kr? Vilken årsränta har ni på lånet?
Svar på tråden Kostnad för att lösa lån i förtid?