• Lovey

Varför är det så "hemskt" att jobba som kassörska "på ica"?

Ibland ser man den typen av kommentarer "hellre det än att sitta i kassan på ICA" och många klankar ner på just butiksjobb. Varför gör man det? Varför är det ett sämre jobb än alla andra? Är det för att det är så lätt att få jobb? Att det är annorlunda arbetstider? Att det inte krävs någon direkt utbildning?

Jag har jobbat i butik i många år och får ofta frågan "vad ska du göra sen då?"
    Vadå göra sen? Jag har ett jobb som jag trivs med, är det så omöjligt att förstå?

Jag började plugga för att skola om mig, men kom på att jag inte gjorde det för min egen skull utan för att jag helt enkelt ville "bli något". Men jag är ju redan något? Jag gör ju nytta i min roll? Varför är den så hemsk? Jag trivs ju? Jag jobbar med det för att jag vill jobba där. När jag tänker på annat som jag skulle vilja jobba med hamnar jag på samma mål ändå "jag vill jobba med människor", "jag trivs skitbra med mitt jobb" och har jag varit hemma i någon vecka, saknar jag kassan och kundbemötandet. 

Jag gillar mitt jobb.

Varför är mitt yrke "hemskt" i dina ögon? 

• Svar på tråden Varför är det så "hemskt" att jobba som kassörska "på ica"?
  • Jezamine

Har du inga fördomar ang något yrke?

Jag är INTE avstängd
  • BlommyNess12

Jag tycker inte det är hemskt, jag tycker också det är roligt att jobba i butik och sitta i kassan..

• Kya

ja, det är väl just det att det är ett dåligt betalt yrke, som är ansträngande för kroppen. (åtminstone att sitta i kassan) men jag tror det är just lönebiten som gör det till ett sämre jobb.
    men det finns många "sämre" jobb som många trivs med. great för dig att du trivs med ditt jobb! då har du hittat det du vill göra.

F och L, mina stjärnor :)
  • Andrea85

jag ser inte ner på butiksarbeten, men det jag kan tänka mig är anledningarna; att man inte kan utvecklas, det är samma år ut och år in. Det är dåligt betalt, det är inte "svårt" eller hur man ska uttrycka sig, fast jag tycker det verkar skitsvårt att lära sig alla koder till typ frukt och grönt och va nu mer som inte är streckkodat.

• Hannah76

Äh jag jobbar i butik (inte livs), det är inte mitt drömyrke men det passar mig bra just nu. Sa upp mig från mitt andra yrke för att arbeta i butik, sämre betalt och inte lika kul som mitt förra yrke - men det finns andra fördelar. Nu trivs jag på mitt jobb, jag har toppen kollegor och jag gillar att det är socialt.

Men jag kan tycka att det är ett yrke som inte ger mig eller världen särskilt mycke.. Fast jag ser intener på någon som mig eller som sitter i kassan. Ett jobb är ett jobb, liksom.

• Jezamine
    Kya skrev 2011-01-19 10:10:59 följande:
    ja, det är väl just det att det är ett dåligt betalt yrke, som är ansträngande för kroppen. (åtminstone att sitta i kassan) men jag tror det är just lönebiten som gör det till ett sämre jobb.
    men det finns många "sämre" jobb som många trivs med. great för dig att du trivs med ditt jobb! då har du hittat det du vill göra.
    Javisst bara för att en person trivs med det..behöver inte alla göra det
    Jag är INTE avstängd
  • BlommyNess12

Sen är det ju tur att det finns de som vill sitta i kassan på t.ex ica, tänk om ingen ville göra det..

• Kya
    Hannah76 skrev 2011-01-19 10:11:55 följande:
    Äh jag jobbar i butik (inte livs), det är inte mitt drömyrke men det passar mig bra just nu. Sa upp mig från mitt andra yrke för att arbeta i butik, sämre betalt och inte lika kul som mitt förra yrke - men det finns andra fördelar. Nu trivs jag på mitt jobb, jag har toppen kollegor och jag gillar att det är socialt.

Men jag kan tycka att det är ett yrke som inte ger mig eller världen särskilt mycke.. Fast jag ser intener på någon som mig eller som sitter i kassan. Ett jobb är ett jobb, liksom.
    mmm, hellre ett sämre betalt arbete där man trivs med toppenkollegor och en vilja att gå till jobbet, än ett pangjobb som man gruvar sig för att gå till.
    F och L, mina stjärnor :)
  • Bollen82

Att man inte skulle kunna utvecklas e bullshit! 
    Om man vill komma vidare från kassan så kan man det. Att "bara" sitta i kassan är en liten, liten del av ICA.
    Jag började jobba extra i kassan, fick sedan heltid.. Sen dess har jag varit ansvarig på olika avdelningar, och jag har inga planer på att sluta där. I framtiden kommer jag nog vilja jobba inom ICA-koncernen, men kanske inte just i butik.
    Att det skulle vara dåligt betalt håller jag inte heller med om. Det e ett av dom bästa extrajobb du kan ha ekonomiskt. Jag tjänar mer än vad många av mina vänner gör.
    Sen e det framförallt ett kul jobb. Om man är social och gillar andra människor. 

• Lovey
    Andrea85 skrev 2011-01-19 10:11:12 följande:

jag ser inte ner på butiksarbeten, men det jag kan tänka mig är anledningarna; att man inte kan utvecklas, det är samma år ut och år in. Det är dåligt betalt, det är inte "svårt" eller hur man ska uttrycka sig, fast jag tycker det verkar skitsvårt att lära sig alla koder till typ frukt och grönt och va nu mer som inte är streckkodat.

Man kan visst utvecklas. Många som har börjat på noll är nu butikschefer/distriktschefer.

Men det beror kanske på vilken butikskedja man jobbar för.

Lönen kan jag hålla med om, men jag tror nog en heltidslön är liknande en undersköterskas om inte bättre om man ska jämföra.

Svar på tråden Varför är det så "hemskt" att jobba som kassörska "på ica"?