• Escha

Har du erfarenhet av bitterspray?

Har en knappt ettårig hundkille. Han, som så många andra hundar, tuggar sönder saker som inte är för honom att tugga på. Han har tuggben, bitsäkra ringar m.m att tillgå, och han tuggar gärna på dom. Men även på annat. Så jag funderar på om det är värt att köpa bitterspray, men skulle vilja veta om någon annan vet mer om den? Eller testat?
    Annars om ni har något annat tips på hur man ska göra? Våran andra hund tuggade också sönder saker ibland när han var valp/ung och kan säkert hitta på ett och annat sattyg nu med om det smakar tillräckligt gott. Men inte så mycket som den här jycken Obestämd
    Att plocka bort saker gör vi ju givetvis så långt det är möjligt. Men mattor, sin bädd, sina filtar, gammelhundens filtar (det är inte populärt) soffbordet, kan jag inte gärna ta bort varje gång han är i närheten. Han har gett sej på andra saker också, men det har varit lösa saker, så där får vi ju skylla oss själva.

• Svar på tråden Har du erfarenhet av bitterspray?
  • Joico

Biter han på saker när han är ensam eller när ni är hemma? Är han aktiverad?

• Escha

Hoppsan, jag hade visst glömt bort den här tråden, sorry!
    Svarar på sista först. Nej, tyvärr så är det dåligt med den varan för honom, kraken. Har BF på fredag, och har mått rätt dåligt under den här graviditeten. Innerst inne vet jag att det mesta har med det att göra, men för att döva det ständigt dåliga samvetet så griper man (jag) efter halmstrån, en annan orsak och en tillfällig "lösning". De sa på djuraffären att de där sprayerna tydligen är förbjudna enligt någon EU-lag. Men på vet.stationer säljer de sådant för att spraya på sår och badage (??)
    Försöker så gott jag förmår att aktivera honom, men fixar det inte varje dag. Sambon jobbar så mycket, så det är svårt att få hjälp från honom.
    Köpte lite mer tuggben till honom, och det verkar som att det har hjälpt till lite granna att hålla honom från inredningen. (om inte Drevern stjäl hans ben) På natten sover hundarna i köket, och där finns det egentligen ingenting som han kan tugga sönder om vi inte glömt kvar någonting där inne.

Ja, du hör. Det är idel bortförklaringar...hoppas att den lilla juvelen kommer snart, så jag kan bli människa igen i kropp och knopp, så vi åtminstone kommer ut på promenader varje dag.

• dezibel

Kan du inte be någon om hjälp eller betala någon som kommer och aktiverar/motionerar hundarna åt dig? Mycket träning/aktivering kan du ju pyssla med inne.

• Escha
    dezibel skrev 2011-02-17 06:03:45 följande:
    Kan du inte be någon om hjälp eller betala någon som kommer och aktiverar/motionerar hundarna åt dig? Mycket träning/aktivering kan du ju pyssla med inne.
    Nej, det är nog svårt att få till. Folk jobbar, och betala en utomstående kan nog bli dyrt, då jag bor i skogen. Närmsta "samhälle" är det 1.5 mil till, stan är det 4 mil till. Och i ärlighetens namn har vi inte råd med det heller. Grejen med den här jycken är att han kissar. Och då menar jag inte att han inte är rumsren, utan känslomässigt eller hur jag ska säga. Har träffat hundar som i glädje och upphetsning kissat på sej, men med honom blir det extremt! Han har blivit bättre, men det är fortfarande frustrerande mycket.
    Tex: Han är i köket med grind för. Jag ska gå ut i köket för att hämta något. Har normal kroppshållning, tittar inte på honom, men likt förbannat kryper han ihop och kissar. Jättesvårt att förklara. Låter som han gör det i skräck, men han är inte rädd. Utan blir exalterad för att jag kommer (?). Men kan även kissa i andra situationer. Sätter jag mej på huk och lungt säger åt honom att komma, kommer han hukandes hela vägen med en gula pöl efter sej och kastar sej på rygg.
    Förra veckan var jag hemma hos en kompis och tog med honom för att han skulle få träna sej (kan inte ta med honom till vem som helst, alla uppskattar inte hundkiss) När vi kommit in går han runt och kollar läget, luktar, hittar lite gotta som ligger på golvet, och gör hundgrejer. Han är med andra ord inte rädd eller osäker, kryper inte längst väggarna. Sen skulle vi sätta oss och äta. Placerade honom en bit bort. Efter en stund testar han om det är fritt fram, jag säger helt lungt: Gå och lägg dej, och pekar mot handduken han fått. Han vänder tillbaka, hukar lite och måste såklart lägga en liten pöl på golvet innan han lagt sej.

Ja, så här håller han på. Veterinären kan inte hitta något medicinskt fel, utan rådde att vi skulle avvakta och se om det var en mognadsgrej. Han är jättelätt att ha att göra med, och är extremt lyhörd och samarbetsvillig, MEN det faller på detta kissande. Tillslut ger man helt enkelt upp träningförsöken inomhus, för det är helt enkelt frustrerande att ha en hund kravlandes i sitt eget kiss, och torka, torka, torka. Utomhus vore det en annan sak. Men då ska jag bylta på mej, 2åringen och sedan hållas i -10 gradig kyla krypandes på knä med mage och foglossning och 1 meter snö överallt...

Oj, oj, oj. Ja, vad tror ni? Har ni bra handfasta övningar som kan få honom att tagga ner och få mer självförtroende vore jag evigt tacksam (utan att han kissar Flört). Ska ta kontakt med en kvinna som tydligen ska vara duktig på beteenden. Men det ligger längre fram i tiden, typ våren.
    Detta ständigt dåliga samvetet är inte roligt att dra omkring med. Vet ju att bollen ligger hos oss/mej.
    Ber om ursäkt ifall det blev lite osammanhängande, fråga gärna om det är någt som är oklart.
  • dezibel

Att stärka en hunds självförtroende gör man genom att låta den lyckas, att ge den enkla uppgifter där man till 100% vet att den kommer klara det. Att lägga en enkelt spår där hunden hittar något i slutet, att gömma grejjer inomhus, att paketera godis i kartonger och mjölktetror som hunden får slita sönder, att gömma hans mat runt om i huset och han får leta eller ge hans foder i en aktiveringsboll (dom i gummi är bäst), att leka och kampa och alltid låta hunden vinna.
    Men vad gör du med hunden, släpper du bara ut den i trädgården eftersom du skriver att du inte ens promenerar med  hunden varje dag?

• UnderbaraMix

Får jag fråga vad det är för ras? Det låter som att du har en väldigt signalkänslig, understimulerad hund, typ border collie.

En jättebra övning är att släppa en godis ovanför hundens nos så att den fångar den i luften. Hur bra som helst för hundens självförtroende!

Hör efter med en duktig instruktör, ibland är problemet väldigt lätt att åtgärda :) Lycka till!

• MammaTillDomFinaste
    UnderbaraMix skrev 2011-02-17 17:57:27 följande:
    Får jag fråga vad det är för ras? Det låter som att du har en väldigt signalkänslig, understimulerad hund, typ border collie.

En jättebra övning är att släppa en godis ovanför hundens nos så att den fångar den i luften. Hur bra som helst för hundens självförtroende!

Hör efter med en duktig instruktör, ibland är problemet väldigt lätt att åtgärda :) Lycka till!
    hahaha, inte alla hundar som fattar det, min whippet på 1år å 2 månader får godisen fortfarade i skallen bara! trots att han har 2 kineser som snor det för han om han inte tar dom...!!!!!

TS; när har du BF?

Kan du inte åka ut i skogen så han kan springa? Efter en skogsväg, då behöver inte du röra dej så mycket!! (har 3 hundar å foglossning plus 2 årig dotter själv)

Ingen du känner med hund som han kan leka med? Just för motionen tänker jag då på!!

Vad är de för ras? 

Är han glad i mat? godis?
    Ta nåt han gillar och kasta ut i snön!!. Mina älskar att springa runt på gårdsplanen, både där de är skottat och i djupsnö, men då är alla mina matglada också. Kastar ut godis, makaroner, torrfoder kulor mm. Dom blir mer aktiverade av det än man tror!  Mina äter färskfruset foder, men har alltid lite torrfoder hemma om jag glömmer tina. Brukar ta en rätt så stor burk med kolur och kasta ut på backen/snön. (ge mycket vatten eftertåt bara!) 
    ♥ Kineserna Nova & Buddha, katten Listo och Whippeten Ådi ♥
Svar på tråden Har du erfarenhet av bitterspray?