Varför är barn så sura?
Min 5 åriga dotter är så ofta sur, kaxig, negativ.
Jag bemöter alltid mina barn trevligt ( initialt) använder ofta kärleksfulla smeknamn, hjärtat, älskling, för jag känner så. Imorse kom min 5 åring ned och jag hälsade godmorgon hjärtat. Hon är bara sur, viker undan från min utsträckta hand. Lägger sig i soffan och börjar " ge order" lillebrorsan fick inte "stirra" på henne fför dåskulle hon minsann boxas ( gör hon inte, hon vill bara provocera) hon började tjata om barnprogram ( jag såg på TV eftersom jag varit uppe tidigt) , vilket är nej eftersom hon ska äta frukost och sen dagis, då får jag höra "vad dum du är". Sen fixar vi frukost som hon fick äta framför mitt program, jag fick tjata lite eftersom hon gära förlorar sig i TVen därför sätter jag int epå barnprogran då kommer vi aldrig iväg.
Hon fortsätter att sura på sin lillebror, han får inte stirra ( han är 9 mån!) för dåskulle hon boxa till honom osv.
Jag kan föreslå saker som vi ska göra men hon är ofta negativ vad det gäller det mesta, var och varannan dag så ska hon inte gå till dagis, men när hon är där så har hon ju roligt! Det är så kämpigt att hela tiden tvinga oss till att göra saker, och jag får ingen draghjälp av henne. Hon ville baka och det gjorde vi och ddet gillade hon.
Är så jobbigt med det pendlande humöret. Är det hennes personlighet eller? Känner att jag orkar inte med hennes ibland helt obegripliga humörsvängingar. Jag har ju en bebis också som tar mkt energi.
Vi får tex inte skratta när hon gör något roligt, saknar helt själdistans. Hon skrattar åt andra när de gör tokigheter men själv bjuder hon inte på sig. Måste ju vara osäkerhet? Känner ofta att hon tar så kt energi, om hon är glad och följsam så har vi en bra dag, det är hon som sätter stämningen och enligt Jesper Juul så är ju ALDRIG barnen ansvariga, men vad gör jag då för fel???
Jag får ju aldrig feeback på att jag är en duglig mamma Jag behöver det.