Hur "lätt" är det att bli sjukskriven för att man mår dåligt på jobbet?
Undrar om någon vet hur "lätt" det är att bli sjukskriven och även få ersättning från Försäkringskassan för att man vantrivs på jobbet? Det verkar i mina ögon vara väldigt lätt eftersom jag vet flera i min närhet som lyckats med detta. Skulle inte försäkringskassan vara strängare nuförtiden??? Jag kanske har helt fel, men jag tycker verkligen inte att skattepengar ska användas till att personer som inte trivs på jobbet ska slippa jobba och få ersättning från försäkringskassan istället! Räcker det att gå till en läkare och säga att man inte kan sova längre pga jobbet? Vart är det personliga ansvaret att man själv gör något åt sin situation genom att söka nytt arbete, prata med chefen om man kan ändra arbetsuppgifter mm.? Det som irriterar mig mest är att i de fall jag sett så tar individen själv inget ansvar för sin situation eftersom det löser sig ändå. Känner nu ännu en som ska till läkaren denna vecka pga att personen i fråga inte trivs på jobbet. Jag anser att dessa människor förstör för dem som är verkligt sjuka! Om nu jag i min närhet vet av flera stycken som gör såhär så undrar jag om detta betyder att det är vanligt förekommande...