• Lilla jag2

Sola solarium och färga håret/ bleka innan vecka 12

Hej. Jag har läst och hört båda delar av att färga hår och sola solarium när man är gravid. Solarium ska man helst undvika för strålningen när man inte är gravid. Tänker hur det påverkar det lilla embryot när jag ligger 20 min i solariet och det kommer strålar och värme upp i ryggen och framsidan... Känns liksom fel, men jag är så blek nu. Vill även färga håret, bleka till ljusa slingor. Det innebär att jag kommer sitta i en salong med andra som färgar och mitt eget som sitter nära näsan. Hur resonerar ni, hur ska man tänka? För mig känns det helt okej efter vecka 30.. Så här i början av graviditet när allt utvecklas...

• Svar på tråden Sola solarium och färga håret/ bleka innan vecka 12
  • Mela78

Solarium bör du undvika för din del, tänk på risken på hudcancer och vid graviditet kan solningen ta väldigt ojämt pga hormoner. Sök på kloasma.
    Lite slingor kan knappast påverka så mycket. Frisörer jobbar hela dagarna i oset med kemikalierna men har inte ens rätt till havandeskapspenning i slutet av sina grav. 

• vouffen

Solning kan pga hormonomställningen i kroppen ge bruna fläckar här o var, ofta i ansiket, så solning är inte så bra för dig som mamma... värmen är nog inte överdrivet bra för barnet heller.

Vet inte vad gäller hår. Det kan vad jag hört vara lite osäkert hur håret reagerar på färg osv, även det pga hormonerna. Jag skulle oxå vilja slinga, men för att vara på den säkra sidan tänker jag vänta tills efter barnet är fött.

• Cinza

Jag har haft samma funderingar som du och efter mycket letande kom jag fram till följande. Att sola solarium påverkar inte fostret eftersom strålningen inte påverkar annat än din hud. Källa: Strålskyddsinstitutet.

När det gäller hårfärgning så läste jag i nån gravidtidning att   ren blekning inte påverkade fostret eftersom de produkterna inte tränger igenom huden. Däremot skall man inte färga håret. (De produkterna tränger tydligen igenom huden). Det var någon profferssor av nåt slag som sa detta. Kommer dock inte ihåg i vilket ämne hon var proffessor, men jag minns att det kändes som ett relevant ämne Någon annan källa på detta har jag inte, så om det är trovärdigt eller ej låter jag vara osagt.

• Dexxi

Solade hela förra graviditeten utan problem och fick inga fläckar. Blekte även håret regelbundet.
    Denna gång färgar jag håret då jag har mörkare...den fäster inte lika bra så jag får färga två gånger med nån veckas mellanrum fast jag har samma märke som jag alltid haft.
    Inte solat ännu men tänkte göra det nån dag. Så härligt och man känner sig lite finare!

♥ Nova 21:e mars 2008 ♥ Skrutt i magen med BF 15/7 2011 ♥
  • Lilla jag2

Jag läste på niomanader.se om graviditet och sola och färga. Färga ska man undvika, bleka gick bra och tona.

Svar på tråden Sola solarium och färga håret/ bleka innan vecka 12