• maxina

Bo i Lindome?

Hejsan :)
    Jag, min man och våran lilla nyfödda son har fått erbjudande om en lägenhet i lidome utanför göteborg. Vi bor nu på hisingen med närhet till allt men vill gärna komma utanför stan framförallt för lille killens skull. Så nu undrar jag om de finns någon/några som bor eller har bott i lindome som kan hjälpa mig lite grann?
    Hur är områdena där? Finns det något område man ska undvika / vart ska man inte bo? Hur fungerar pendlingen in till Göteborg? Barnomsorg? Jaa många frågor har man, men vill ju gärna veta lite grann innan man bestämmer sig för att flytta.

Tack på förhand :')

• Svar på tråden Bo i Lindome?
  • Caranlachiel

Jag bodde i Lindome fram tills jag var 7 år, därefter i Kållered tills jag var 21. Flera av mina syskon bor kvar i Lindome.

Som barn tyckte jag om att bo i Lindome, där fanns många andra barn och det är en överlag lugn ort. Lägenhetsområdet vid centrum är väl det ställe som är lite sämre att bo på, men det är absolut bättre än i lägenhetsområden på andra platser runt Göteborg.

Barnomsorgen är jättebra, min syster jobbar som förskollärare i Lindome och trivs jättebra med personal och föräldrar där.

Vad gäller pendlingen så går det både bussar och pendeltåg in till stan. Pendeln ligger på gångavstånd från centrum och det tar ca 20-25 min att ta tåget in. Med buss tar det ca 45 min med snabbaste bussen.

Lill-Erik kom till oss 2009-04-06!
  • Skytten75

Man ska väl inte bo i Dotegården! Men som talaren ovan säger att det finns mkt värre platser i GBG.

Isabelle 060821 och Nellie 080722
  • Caranlachiel
    Skytten75 skrev 2011-01-19 14:19:01 följande:
    Man ska väl inte bo i Dotegården! Men som talaren ovan säger att det finns mkt värre platser i GBG.
    Dotegården var området jag menade! Tack. Kommer inte ihåg vad områdena heter riktigt, särskilt som jag själv inte bodde i Dotegården.
    Lill-Erik kom till oss 2009-04-06!
  • Safireee

Jag växte upp i östra Lindome och bodde där mellan 1985-2001. Det är en väldigt bra ort för barnfamiljer, men lite sämre för tonåringar (mycket droger och ungdomar som inte har något vettigt att göra och drar runt i centrum). Dotegården och Smörkullegården är de områden precis i centrum som var "sämst", men de är ju avsevärt bättre än många förorter i Göteborg. 

Lindome ligger väldigt nära naturen och det tyckte jag mycket om som liten. Finns många fina promenadvägar och i centrum finns mataffärer, tandläkare, vårdcentral, bibliotek osv.

Själv skulle jag inte vilja bo så avsides nu som vuxen men om man inte har något emot att pendla så är det en bra ort. (15-20 minuter med bil, 15 min med pendeltåg som går 2-4 ggr/h och ca 40 min med buss). Pendeltågen går ju lite sisådär, särskilt på vintrarna (min kollega pendlar från Kungsbacka och hon är bara i tid vissa dagar...Obestämd ). Men det är ju samma över hela Göteborg vad jag förstår.

Jag gick på Sinntorpsskolan resp. Almåsskolan och Sinntorp var en bra förskola. Almåsskolan var rätt sunkig men det funkade. 

Om man är ute efter ett lugnt ställe som inte ligger helt avsides så är Lindome ett bra val! Det ligger ju också nära Kållered, Mölndal och Kungsbacka så man måste ju inte åka in till Göteborg för att handla och hitta på roliga saker (något mina föräldrar tog fasta på, hehe).  

• Safireee
    Safireee skrev 2011-01-19 14:39:45 följande:
    Sinntorp var en bra förskola.
    skola menar jag!
  • TheReLe

Jag bodde i Lindome (eller mellan Lindome och kållered) från 8-20 års ålder, sedan flyttade jag hemifrån in till stan (Gbg) som jag levde mina första 8 år i (kålltorp)..
    Gick i skånhälla och almås men trivdes inte (i almås framför allt).. Visst hade jag kompisar och så men allt var ju så likriktat, det fanns ju inte utrymme för annorlunda..

Nu hade jag ju hästar och andra djur plus en 4hgård att lägga min energi på men för övrigt gillar jag inte Lindome.. Det var dött och är väl fortfarande...

• Tippy

Hej.

Lindome är helt okej. I alla fall som barn, bodde där i från jag var 5 till jag var 20 och trivdes jätte bra.
    Smörkullegården och Dotegården "som alla kallar de sämre områderna" har blivit mycket mycket bättre på senare år så inget fel på de områderna än på andra i göteborg.
    Jag gick på almåsskolan och trivdes jätte bra ( men de är tur att man har olika åsikter) :) Har kompisar som fortfarande bor i Lindome och dom trivs jätte bra, dom flesta har små barn.

Är i lindome varje dag då mina föräldrar bor kvar och jag arbetar där, och jag märker inte så mycket mer problem än vad jag märker ute på typ hisingen.

Att ta sig in till stan är som de står skrivet innan, väldigt lätt med tåg och tar inte lång tid heller. :) Och till kungsbacka tar de samma typ 20min.

Så jag tycker att Lindome är ett bra område. Vart i Lindome skall ni kanske flytta till??

Lycka till med allt när ni bestämmt er :)

• maxina

Tack så mycket för alla svar..
    Vi var och tittade på lägenheten igår och den var inte alls vad vi väntade oss. Alltså avvaktar vi och får se om något annat dyker upp. Men som sagt, tack för dom bra och givande svaren jag fick :)

Svar på tråden Bo i Lindome?