Guttat psoriasis
För lite mer än 1 vecka sen så vaknade jag upp och hade utslag över armar och bröst.. sen under veckan har det spridit sig över kroppen.. inte i ansikte/huvud och inte på vader/fötter.. men resten av kroppen är full med utslag. En del är vita upphöjda på en röd botten .. en del är bara röda "blemmor" och en del är bara som röda "pepplor"
I fredags ringde jag vårdc och då sa sköterskan att det lät som "Medaljongsjukan".. när jag kollade bilder på det så var det inte alls likt. Köpte iallafall allergitabletter som jag åt under helgen, men blev ju så sjukt trött att jag inte vågar äta dom mera.
På måndan ringde jag vårdc igen och fick en tid på eftermiddan då sköterskan skulle titta och "ställa diagnos". Hon tog en 2 sekunderstitt och sa "det här har jag aldrig sett, jag ska hämta en doktor"
Jo, det dröjde 1 min så stod där två läkare i dörren och ville kika.. dom dividera lite och visste inte va det kunde vara, pilla o kolla.
Sen fick jag ta ett halsprov, för tydligen kunde psoriasisutbrott komma efter halsinf.. som jag inte vet att jag haft.. hade lunginflammation som jag slutade äta penicillin för 10 dec, så allergi efter antibiotika var inte troligt. Halsprovet visade inget.
Sen Googla läkaren och gissade på att jag fått Guttat Psoriasis.. skrev ut Betnovat (tror jag) som jag ska smörja 2 gånger om dan i 2 veckor.
Ja kära nån.. det kliade innan salvan, men hjälp va det kliar nu!
Känns så lagom tryggt med en läkare som står o säger att hon aldrig sett det här förut, och sen googlar på det hon tror.. tar en titt på EN bild och sen srkiver ut salva till hela kroppen. Utslagen sitter till o med i underlivet.. och då menar jag INNUTI och utanpå.
O så säger hon att hon inte tar en biopsi av ren lathet (klockan var efter 16) och att vi kommer få gott om tillfällen till provtagning om det här utvecklas till nåt kroniskt.
Nån som haft Guttat Psorias som försvunnit? Elelr har det börjat såhär plötsligt och sen blivit kroniskt?
Jag vill gå till en hudläkare, men det känns inte så troligt att det kommer hända innan jag testat det vårdc vil att jag provar på!
När det började klia efter jag smörjt mig så tänkte jag att kanske kliar för att det "hjälper", men jag ser ingen skillnad än iallafall (har bara hunnit smörja mig 2 gånger)
Jag har aldrig haft problem med huden.. förutom att jag får självsprickor i fingertopparna när det är så kallt...