• Anonym (Guttat)

Guttat psoriasis

För lite mer än 1 vecka sen så vaknade jag upp och hade utslag över armar och bröst.. sen under veckan har det spridit sig över kroppen.. inte i ansikte/huvud och inte på vader/fötter.. men resten av kroppen är full med utslag. En del är vita upphöjda på en röd botten .. en del är bara röda "blemmor" och en del är bara som röda "pepplor"

I fredags ringde jag vårdc och då sa sköterskan att det lät som "Medaljongsjukan".. när jag kollade bilder på det så var det inte alls likt. Köpte iallafall allergitabletter som jag åt under helgen, men blev ju så sjukt trött att jag inte vågar äta dom mera.

På måndan ringde jag vårdc igen och fick en tid på eftermiddan då sköterskan skulle titta och "ställa diagnos". Hon tog en 2 sekunderstitt och sa "det här har jag aldrig sett, jag ska hämta en doktor"

Jo, det dröjde 1 min så stod där två läkare i dörren och ville kika.. dom dividera lite och visste inte va det kunde vara, pilla o kolla.
    Sen fick jag ta ett halsprov, för tydligen kunde psoriasisutbrott komma efter halsinf.. som jag inte vet att jag haft.. hade lunginflammation som jag slutade äta penicillin för 10 dec, så allergi efter antibiotika var inte troligt. Halsprovet visade inget.

Sen Googla läkaren och gissade på att jag fått Guttat Psoriasis.. skrev ut Betnovat (tror jag) som jag ska smörja 2 gånger om dan i 2 veckor.

Ja kära nån.. det kliade innan salvan, men hjälp va det kliar nu!

Känns så lagom tryggt med en läkare som står o säger att hon aldrig sett det här förut, och sen googlar på det hon tror.. tar en titt på EN bild och sen srkiver ut salva till hela kroppen. Utslagen sitter till o med i underlivet.. och då menar jag INNUTI och utanpå.

O så säger hon att hon inte tar en biopsi av ren lathet (klockan var efter 16) och att vi kommer få gott om tillfällen till provtagning om det här utvecklas till nåt kroniskt.

Nån som haft Guttat Psorias som försvunnit? Elelr har det börjat såhär plötsligt och sen blivit kroniskt?
    Jag vill gå till en hudläkare, men det känns inte så troligt att det kommer hända innan jag testat det vårdc vil att jag provar på!

När det började klia efter jag smörjt mig så tänkte jag att kanske kliar för att det "hjälper", men jag ser ingen skillnad än iallafall (har bara hunnit smörja mig 2 gånger)

Jag har aldrig haft problem med huden.. förutom att jag får självsprickor i fingertopparna när det är så kallt...

• Svar på tråden Guttat psoriasis
  • Anonym

Kan du lägga upp en bild? Jag har haft psoriasis sedan 8 år tillbaka så jag skulle nog lätt kunna säga om det är det eller inte. Jag har flera olika varianter..

• Anonym (Guttat)

Armarna är ju nästan värst.. både underarmar o överarmar är täckta av "sår"... dom flesta röda märken med upphöjt vitt på.
  • Anonym (Guttat)

Vilka bra bilder... superfotgragen..  här är en stor "koppa" .. och så ser man massa små "pepplor" som liksom inte blivit såna "sår" som dom andra utslagen är. Sen har på benen också.

Förstår ju att du inte kan se nåt av dom här usla bilderna... men men
  • Angelica16

Ser inte ut som de. Jag lever tillsammans med en kille som har de. Ser inte alls ut sådär

• Zack o Tuvas mamma

Liknar tyvärr hur jag ser ut ibland.... Oftast på sommaren. Och jag har psoriasis sen x antal år tillbaka. Mina utslag sitter oftast på armbågar, knän och händer... Men 2 gånger har jag råkat ut för att det blir utslag på hela kroppen så som på dig. Brukar "smörja" mig med elocon-lösning som man igentligen endast ska ha till hårbotten. Brukar gå över efter 2-3 månader. Tycker absolut att du ska ringa din doktor och be om att de skickar en remiss till hud! Ett annat klassiskt tecken på psoriasis brukar vara att man får små gropar i naglarna... Hoppas att det inte är detta du fått, för det är skitjobbigt! Lycka till!

• Themis

Nej fan, gör om gör rätt och gå till en hudläkare som kan nåt, för guds skull!

Mvh
    /tio års eksem i onödan pga idiotläkare, fick ställa diganos själv och kräva rätt behandling.

• Anonym

Hej igen.

Bra att du la in bilder.
    vad dom bilderna visar så ser det INTE ut som psoriasis gör efter ett tag DOCK hade jag som du när det bröt ut. hade över hela armarna precis som du, åkte på något som heter sharlakansfeber "stavas??"
    och detta ledde till min psoriasis..

Jag är övertygad om att det är psoriasis så se nu till att gå till en hudläkare så att du kan få rätt behandling och kanske eventuellt ljus behandling då du säger att du har över hela kroppen.

Hoppas det lindras och att du slipper ha så mycket

• Anonym (2001)

Det började likadant för mig, Det året skulle jag fylla 30. Innan utbrottet hade jag vid 1-2 tillfällen fått konstiga tillfälliga utsöag på benen. Som flammiga, som försvann efter 1-2 dygn. Dessa kom efter rödvinsdrickande. Jag tänkte inte mer på det.  Sedan drabbades jag av halsfluss, vilken jag aldrig behandlade. Ngn vecka senare kom värsta utbrottet av utslag. Det var armar, ben och mage.  På vdc visste de inte vad det var. Tyckte inte det såg ut som psoriasis. Skrev remiss till hudkinik, där det var 1 års väntetid!!!!!!! Hallå!!!!  Efter två veckor sökte jag mig tillbaka till vdc, min kropp höll ju på att "käkas upp" av utslagen.

På väg till vdc träffade jag en kompis på bussen som tipsade oma tt det fanns en privat hudläkare i stan, varpå jag bad vdc skriva en remiss dit. Det gjorde dem. Jag ringde samma dag coh fick en tid dagen efter!!!!! Lite skillnad mot landstingets ett års köande.

HUdläkaren sa direkt att det var psoriasis guttat. Tog en biopsi som visade det.   Jag fick ngt medel.

TYVÄRR måste jag berätta att utslgen aldrig har försvunnit till 100 procent sedan dess. Det är nu alltså 10 år sedan.        Jag har gått på solning och jag har använt Elocon, men mitt liv är stressigt och ajg har inte orkat lägga ner den tid solning och ordentlig smörjning tar.      Det har blivit bättre, men helt borta har utslagen aldrig varit

Använder idag endast Helosan hudsalva. I somras var jag nästan utan utslag. Finare än vad jag ngnsin varit sedan starten. Men nu i vinter har en hel del torr hud och utslag kommit tillbaka. Med tiden ser det också mer ut så som amn är van att psoriasis ska se ut och inte så siom det såg ut från början, när det mer såg ut som utslag än psoriasis.

• bettangirl

Hejsan TS!

Jag fick Guttat psoriasis för ett antal år sen, halsfluss ihop med stor stress utlöste det, fick över hela kroppen på någon vecka..

Sökte hjälp på VC varav dom skrev ut massa kortisoner och mjukgörande, fick sen även en tid till hudläkare ganska fort, hudläkaren var kass, sa ingen kollade knabbt, sa bara att jag skulle smörja mig med kortisonerna...

Jag började då läsa om psoriasis och kollade då upp om det finns något PSO förbund och det fanns det i min stad..

Eftersom krämerna (kortison) inte hjälpte ett dugg tyckte bara det gjorde det värre så började jag sola i deras solarium..
    Sakta men säkert började såren läka ihop.. minns inte hur många veckor jag gick på solningen, det var då gratis men sen tror jag dom tog 10 kr /gång..

Idag har jag endast lite kvar, där det var som mest blev det tillslut plack psoriasis..Knän och armbågar..

Min hud har sen dess blivit torr och det var den aldrig innan jag fick psoriasisen, om jag tex blir extra torr på handen så får jag ny psoriasis där, alla nya sår, myggbett osv typ av skador på huden kan bli ny psoriasis på mig...så jag måste direkt smörja mig extra mycket på skadad hud, då går det tillbaka..

Kolla upp om du får sola bort det, och använd massa mjukgörande salvor, det kan du oxå få på recept..

• Frida6

Hej!

Jag har precis, i måndags, fått diagnosen guttat psoriasis av hudläkare. Fick barn i september och sedan dess har jag haft en mängd olika infektioner. Guttat utlöstes av halsfluss som jag hade i början av november. Jag har utslag på hela kroppen men inte i underlivet. Innan behandling med Betnovat och mjukgörande kliade det fruktansvärt men nu efter fyra dagars behandling känns det mkt bättre. Behandlingen är åtta veckor och om det inte hjälper väntar ljusbehandling. Guttat riskerar att övergå i storfläckig form men behöver inte göra det. Det kan vara en engångsföreteelse eller komma tillbaka igen i samband med ny infektion. Har kännt mig äcklad över alla utslag. Det känns bättre nu när de bleknar.

Mina utslag ser ut som röda plättar i storlek från nålstick till två cm i dm. I mitten spricker de upp och ser ut som en blåsa utan innehåll.

Se till att få träffa en hudläkare så du får en riktig diagnos. Distriktsläkaren trodde att jag hade Lichen ruber planus.

• Anonym (Guttat)

Låter som det här är en vanlig hudåkomma ...  på mig har nu det värsta på armar o mage lagt sig och det är "bara" rosa fläckar med lite vitt på kvar där.

På benen och ryggen är det lika illa som innan, och som en liten bonus har det spridit sig nedanför knäna nu också. Toppen!
    Har värsta utslagen på ena foten speciellt. Nåja, jag smörjer väl med krämen den här veckan också.. men blir det inte bättre än så här så får jag väl ringa och försöka få en remiss till hud!

Men jag tror nog inte jag får komma till hud i första taget, hon verkade så exalterad på vårdc så hon ska väl ta biopsi o sånt där

Mina utslag ser olika ut på olika ställen på kroppen. På foten ser det nästan ut som jag kliat sönder mig, fast jag knappt rört det. Illröda tättsittande "sår"
    På låren är det mer som "röda blaffor" med vitt på, och på ryggen är det mer som "pepplor"... lite så man känner att en peeling skulle vara skönt Det är på ryggen som det kliar mest just nu också!

Såg ett utslag på halsen igårkväll också, det fick extra mycket kräm på sig .. vill helst inte ha upp det i ansiktet om jag kan slippa!

• Anonym (Guttat)

Kan ju tillägga att jag även fått på ena armbågen, och i knävecken. Härligt.. lika bra o smörja med kortison över HELA kroppen eftersom det verkar poppa upp både här där!

• ZaNdRoRiA

Skakar liv i en gammal tråd här, Betnovat är en salva man ska passa sig för, jag fick den utskriven men jag kommer INTE att använda den, detta pga att min syster med psoriasis fick den utskriven, men upptäckte rtt mkt försämrat mörkerseende, min äldre syster hade guttat som jag kan minnas, den försvann på henne efter att hon använde en hästsalva, (hon tror iaf att det var den som hjälpte, det var det enda hon behandlade med) som heter veterinaire vegebom, en natursalva. Som e bra till mkt annat med =)

• 11102

Behandlar man aldrig det här med antibiotika mot streptokocker

• Anonym (Kliar sönder mig)

Hittar denna gamla tråd när jag googlar info och bilder på mina utslag och symptom som väldigt mycket liknar det trådstartaren skrivit om. Berätta gärna hur det blev för dig sedan, ska själv till vc nästa vecka för ytterligare en bedömning av mina problem som startade i december -13. Som dessutom var en upprepning av perioden december 2012 - april 2013, för att sedan försvinna över sommaren. Så trött på detta nu :(

• Kerstin 60

Min man har fått psorasis är det bra att pilla bort den vita fjällningen? Med vänlig hälsning, kerstin

Svar på tråden Guttat psoriasis