Hur brukar arbetsgivare beräkna lön vid föräldraledighet?
Detta har inget med föräldrapenning att göra. Det handlar bara om lön för dagar i anslutning till föräldraledighet.
Jag vill vara länge och samtidigt passa på att maximera min ekonomi, precis som alla andra...
Jag skall förklara hur jag tror min arbetsgivare beräknar lön i samband med föräldraledighet.
Baserat på en månadslön på ca 31.000:- så räknar min arbetsgivare enligt följande.
Ledig upp till 5 dagar: avdrag ca 1500:- per dag.
Ledig mer än 5 dagar: avdrag ca 1000:- per dag.
Är jag ledig en vecka får jag 5*1500=7500:- i avdrag. (må-fre)
Är jag ledig två veckor får jag 12*1000=12000:- i avdrag om jag förstått det rätt (må-fre). Detta då jag påbörjar min föräldraledighet måndag vecka 1 och avslutar den fredag vecka 2 (12 dagar).
Fråga 1, Är det vanligt att lön vid (tjänst-/föräldra-)ledighet beräknas på detta sätt?
Jag har ett jobb må-fr 8-17 och aldrig kväll eller helg.
Nu till den verkliga frågan, om man nu vill "missbruka" detta sätt.. Låt säga att jag tar föräldraledigt 1 Juli till 31 Augusti. Jag skulle då inte få lön dessa två månader.
Fråga 2: Om jag hoppar in en dag och jobbar (ex måndagen den 1 Augusti) så skulle jag ha föräldraledighet 1-29 Juli och 2-31 Augusti. 30-31 Juli samt 1 Augusti skulle jag inte vara Föräldraledig. Juli lönen skulle då bli ca 31000-(29*1000 = ca 2000 kr, och Augustilönen 31000-(30*1000
=1000:-, och jag skulle vara berättigad till 3000:- i lön för 1 dags jobb... (Denna enda dag skulle jag dessutom kunna ta semester.)
Tänker jag rätt eller fel?
Det är lite känsligt att fråga sin arbetsgivare om detta, och om det stämmer skulle man kunna ta ut 2 semesterdagar i månaden (varannan måmndag) och få en lön på ca 6000:-
(Pengar från FK har inte med detta att göra)
//P