• Casp

avmaskning till kattunge som ej blivit avmaskad

Hej 
    Kan någon ge mig råd om hur jag avmaskar den nya kattunge som vi ska få på söndag. Det är nämligen inte gjort än och jag har aldrig gjort det förrut. Hur ofta ska jag göra det i början och vilket medel ska jag använda?
    Tacksam för svar! 

• Svar på tråden avmaskning till kattunge som ej blivit avmaskad
  • lennartsdotter

Har kattungen eller mamman varit utekatt? Om inte behöver du inte avmaska. Om någon av dem har varit utekatt kan du antingen ta ett avföringsprov (finns färdiga prov-kit att köpa på Apoteket) eller så avmaskar du enligt SVAs rekommendationer.

• leolina1980

Banminth är bra och enkelt att ge åt en katt. Det är inte farligt att avmaska en gång utan att göra avföringsprov före.

• nemo1

Banminth duger inte om mamman bjussat på råttor och fåglar. Vi måste som sagt först veta om katterna varit ute.

• pluvdo

Jag hade kattungar som hade mask och de fick milbemax för små katter och kattungar. Fungerade jättebra, de blev bra i pälsen och magen nästan direkt.

• pluvdo

Och det var en engångsdos, så man behövde inte komma ihåg att ge flera gånger.

• leolina1980
    nemo1 skrev 2011-01-19 20:18:33 följande:
    Banminth duger inte om mamman bjussat på råttor och fåglar. Vi måste som sagt först veta om katterna varit ute.
    Nu utgick jag ju från att dom inte varit det.
  • nemo1

Ja men Milbemax är onödigt att ge om ingen av katterna varit ute för då har dom inte bandmask.

• pluvdo

Milbemax kommer förresten i små tabletter med syntetisk köttsmak så i alla fall ett par av mina katter har tyckt de varit helt okej att smaska i sig. Bra om man slipper köra ner handen i halsen på katten.

• pluvdo

Onödigt kanske, men inte farligt. Milbemax för små katter och kattungar är dessutom inte särskilt dyrt.

• nemo1

Eftersom tabletten slår ut en del av den naturliga tarmfloran så är det mycket onödigt

• lennartsdotter
    leolina1980 skrev 2011-01-19 20:25:01 följande:
    Nu utgick jag ju från att dom inte varit det.
    I sådana falla ska kattungen inte avmaskas alls såvida den inte testat positivt på avföringsprov och då får man hjälp av testlabbet eller sin veterinär med vilket medel som ska användas.
  • Casp

Tack för alla svar och tankar kring avmaskningen! Nu känner jag mig mera redo för att avmaska min lilla nya familjemedlem när hon kommer !
    Tack  

Svar på tråden avmaskning till kattunge som ej blivit avmaskad