• Anonym (undrar)

Utstötning av spiral, hur märker man det?

Som rubriken lyder, hur kan man märka om spiralen är på väg att stötas ut?

Tacksam för svarGlad

• Svar på tråden Utstötning av spiral, hur märker man det?
  • Anonym

Hej, är det en kopparspiral eller hormonspiral? Jag har en kopparspiral och till mig sa de att jag skulle kontrollera så att trådarna känns, då känner man ju även om det sker ngn förändring, dvs om den är påväg ut. Och att man ska vara vaksam på om man får ont, blöder osv. Misstänker du att din är påväg ut? 

• virre85

När min första hormonspiral stöttes ut så gjorde det fruktansvärt ont, sov inte på 3 dygn. Trodde det skulle vara så, var väldigt ung. (för ung för att ha den)
    Iallafall 3de dagen satt den precis innan för, så det var bara att pilla ut den

(¯`°?.¸ ღ♥Elias 071103 & Elin 100108♥ღ ¸.?°´¯)
  • Anonym (undrar)
    Anonym skrev 2011-01-19 19:30:43 följande:
    Hej, är det en kopparspiral eller hormonspiral? Jag har en kopparspiral och till mig sa de att jag skulle kontrollera så att trådarna känns, då känner man ju även om det sker ngn förändring, dvs om den är påväg ut. Och att man ska vara vaksam på om man får ont, blöder osv. Misstänker du att din är påväg ut? 
    Har kopparspiral, läste någonstans att man kunde få förändrade blödningar/ökade blödningar. Jag har haft blödningar i snart 5veckor. Får öven blödning efter sex. Jag kände efter lite, och den ''böjen'' som blir med trådarna vid tappen hade hakat ner. Har haft spiralen insatt i 9mån snart, och de flesta utstötningarna sker ju det första året?
  • Anonym

Har haft samma problem som du jag har dock inte blödit hela tiden. Ring MVC, nrä man har blödning efter sex vill dom ta ett nytt cellprov. På mig hade spiralen halkat ur sin plats men det syntes bara med UL jag har satt in en ny och tyvärr blöder jag lite fortfarande och även efter sex. Gynläkaren jag träffade sa att det kan vara så och då är alternativet att at ut den och se hur det blir.

• Anonym

Jag fick fruktansvärt ont då min kopparspiral hade hamnat ur läge, när mvc sköterskan tröck på min mage i samband med gyn undersökning hade hon ren tur att jag inte sparkade till henne i ansiktet för så ont gjorde det.
    De kunde bara konstatera felet med UL.
    Jag kan även tillägga att jag haft hormonspiral sedan dess och de har det fungerat bra men jag har aldrig känt de trådar som ska bekräfta att spiralen sitter rätt (inte min man heller). 

• virre85

Trådarna ska klippar ca 2½ cm tror jag det för att att sedan kunna mjukna och slingra sig runt kanten, man ska inte känna trådarna vid sex, eller rättare sagt gubben ska inte känna dem

Klipper de dem för kort eller för långt kan det bli fel, ibalnd är de så korta att de inte får tag på dem, en jag känner fick ta ut sin under narkos

(¯`°?.¸ ღ♥Elias 071103 & Elin 100108♥ღ ¸.?°´¯)
  • Anonym (undrar)

Jag har bokat tid hos en BM, men kan inte få komma förrän på tisdag. Om den inte håller på att stötas ut så är jag lite orolig för varför jag har blödningar, har inte haft det såhär innan. Detta är min andra kopparspiral. Den första hade jag aldrig problem med, och med denna fick jag problem med nu under dec.

• Anonym

Min hormonspiral kom ut förra lördagen med massa koagulerat blod och en stor klump som hade kapslat in hela spiralen?!?!? Är väldigt osäker om jag ska våga sätta in en ny. Har haft 2st koppar innan å dom har funkat bra.
    Tyckte desutom att sexlusten försvann med hormonspiralen, någon annan som märkt det?

• Anonym

Jag satt in min för en vecka sedan och har sparsamma bruna blödnigar sen dess... jag kan inte heller känna några trådar hur långt in ska man känna? blir nervös nu att den inte sitter rätt.

Svar på tråden Utstötning av spiral, hur märker man det?